(3) Un projecte
de boires i fums per desmuntar l’escola igualitària
[ESPAI FÀBRICA, 24-XI-2016]
Elisabet Bermejo i Maria Borrut
Articles anteriors:
• (1) Escola Nova 21: cavall de Troia de l’ensenyament públic
• (2) El govern de Junts Pel Sí afavoreix l’entrada de fundacions privades a l’ensenyament
Els impulsors d’Escola Nova 21, i concretament el Sr. Eduard Vallory, han
dissenyat un projecte de boira i fum que no concreta res. Quan el Sr. Vallory
comenci a concretar-lo és quan podrem anar a l’arrel de la qüestió. Us
qüestionarem i us deixarem baldats. Però fins ara res, tot fum. No concreteu.
De què teniu por?
Potser serà que a
l’hora de concretar-lo, els “progres” deixaran d’adherir-se al vostre projecte de
pretesa renovació pedagògica? Comprovareu l’efecte higiènic i sanitari de la
mala bava ben documentada de pensadors, investigadors, catedràtics, mares,
treballadors o polítics que ara no s’atreveixen a plantejar una crítica oberta?
I de defensar-la als vostres mitjans de comunicació?
El missatge de
boira i fum del Sr. Vallory es basa a repetir moltíssimes frases en “positiu”,
toves, emocionals però desproveïdes de vida real, de manera que tothom –vingui
de la realitat que vingui– es vegi amb cor de defensar aquest projecte. Frases
com ara “Cal innovar i preparar els nens
i joves pel segle XXI”, “Cal una nova
manera d’ensenyar, per competències, a través de projectes i de noves
pràctiques, eliminant la part memorística de la transmissió del coneixement”.
Diem que són frases que tothom abraçaria però que estan desproveïdes de vida,
perquè no hi ha cap experiència pràctica, cap cas concret o exemple que exposi
el dia a dia que el professorat i les mestres, juntament amb els infants i nois
i noies, duen a terme amb el programa, els continguts, les intel·ligències, les
emocions, les influències i les misèries dins l’àmbit escolar i condicionats
per la seva jerarquia. Si ell hi fos, en aquesta tasca diària, ben segur que
trobaria millors exemples per parlar d’innovació escolar. I, sobretot,
exposaria les necessitats que ara mateix s’haurien d’estar cobrint
imperativament.
Curiosament, el
Sr. Vallory no té cap experiència, ni formació, en el camp educatiu, però sí
que té molta làbia i formació en l’ADE, ja que és diplomat en Alta Direcció
d’Empreses (AMP-PADE) per l’IESE (Institut d’Estudis Superiors d’Empresa, la
prestigiosa escola de postgrau de negocis de la Universidad de Navarra que és
gestionada per l’Opus Dei). I també té experiència a ocupar alts càrrecs dins
de l’Administració pública catalana.
El projecte Escola
Nova 21 és un producte de màrqueting molt ben pensat des d’escoles de negocis
com IESE o ESADE. Tots parlen igual. I el seu objectiu és que els ho comprem i
que ens hi adherim. Ens pagaran amb la moneda agra de les reformes
privatitzadores... que aplicaran després d’haver-nos passat el rodet sense
protestes.
El projecte Escola
Nova 21 recull adhesions fent servir discursos i paraules enlluernadores,
moderades i que semblen molt modernes. Ara bé, no s’atreveixen a dir les coses
on les han de dir. Ni a defensar-les.
Deixeu els
discursos inaugurals a les universitats i als centres de negoci i aneu als
barris on viuen els infants i els seus pares que treballen (amb sort) per sous
de misèria i amb jornades llarguíssimes. I digueu-los a la cara que no només
són pobres sinó que són rucs. Expliqueu-los per què les seves escoles, les
escoles on van aprendre, no són prou innovadores. I aclariu-los que vosaltres,
els grans directius, teniu la solució: fer una xarxa d’escoles públiques i
privades que treballin amb mètodes pedagògics que no siguin obsolets. Amb sort
se us riuran a la cara.
Aneu-hi i repetiu-los
les paraules buides dels vostres discursos. La vostra gran mentida. Perquè la
realitat és que:
• L’escola pública
funciona encara com a lloc d’igualtat d’oportunitats i permet millorar en la
condició social prèvia en la mesura que possibilita l’accés a l’educació
formal.
• L’escola pública
transmet els coneixements necessaris per seguir avançant adequadament en el
sistema educatiu. Perquè els avalua i perquè és exigent.
• L’escola
pública, en proves objectives d’avaluació com ara la selectivitat, obté
comparativament millors resultats que l’escola concertada.
• L’escola pública
és percebuda socialment com un lloc millor en el qual educar els fills que no
l’escola concertada, malgrat els esforços que fa el Departament per
desprestigiar o simplement enfonsar l’escola pública.
El lobby
empresarial format per la UOC, la Fundació Jaume Bofill, UNESCOCAT i La Caixa
s’organitza per dinamitar les escoles públiques
Escola Nova 21 no
és un projecte d’innovació educativa sense interessos mercantilistes, sinó el
projecte d’un lobby que pretén treure profit de la privatització de
l’ensenyament. Anem a pams.
Coneixes els
interessos mercantilistes del Centre UNESCO de Catalunya - UNESCOCAT? Escola
Nova 21 i els seus impulsors s’ha erigit com un lobby de pressió consentit i
promocionat pel Departament d’Ensenyament i subvencionat per la Diputació de
Barcelona. Així, està recollint adhesions d’escoles, claustres, equips
directius i pares/mares acrítics i que es mouen per criteris molt poc
pedagògics.
El projecte Escola
Nova 21 està actuant com un sofisticat mètode de recollida de signatures, de
difusió d’un missatge pervers que lesiona l’escola pública i que és generador
d’un corrent d’opinió. En realitat, està buscant suports i adhesions a un
projecte que paga la Caixa i que legitimen “pedagògicament” la UOC i la
Fundació Bofill.
El projecte
innovador d’Escola Nova 21 està dirigit pel president del Centre UNESCOCAT, el
Sr. Eduard Vallory, que és mereixedor d’un article a part i detallat que farem
properament. A banda de la coincidència en el nom, el Centre UNESCOCAT no manté
cap relació directa amb l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació,
la Ciència i la Cultura (UNESCO), que és una organització d’àmbit internacional
i en són membres 193 estats.
Com que no estem
organitzats políticament sota la forma d’un estat, UNESCOCAT no és res més que
una associació més, un paraigua creat l’any 1984 que engloba la Fundació Jaume
Bofill, l’Institut d’Estudis Catalans, la Fundació FemCAT (Fundació
d’Empresaris de Catalunya) i Òmnium Cultural, és dir, persones afins a l’antiga
Convergència i Unió, l’actual Partit Demòcrata Europeu Català (PDECA) per
establir relacions directes amb la UNESCO.
Avui dia,
UNESCOCAT, no és més que una fundació de fundacions privada i afí a l’antiga
Convergència. I, malgrat que el seu nom llueix molt bé en tota la propaganda
d’Escola Nova 21 –perquè la confonem amb la institució de les Nacions Unides–,
en el cas d’UNESCOCAT es persegueixen “les
relacions contractuals amb entitats públiques i privades que amb el seu suport econòmic
ens permeten desenvolupar els nostres projectes” tal com ells mateixos
expliquen al seu web.
Això sí, no
expliquen quins són els seus “projectes”, ni què farà la “xarxa d’aprenentatge
horitzontal” ni quina és concretament la “metodologia de canvi” suposem que
seran pel bé dels nois i noies en edat escolar de Catalunya. Però,
indiscutiblement, Hi trobem interessos mercantilistes ocults. Que el seus
impulsors ni detallen ni concreten.
***
Elisabet Bermejo és professora
d'Educació Secundària i militant de la Coordinadora Obrera Sindical (COS).
Maria Borrut és mestra
d'Educació Infantil i militant de la Coordinadora Obrera Sindical (COS).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada