Barcelona, 3 d’Octubre del 2017.
SACRIFICI
[EL
VIDRE AL COR, 12-III-2018]
Gerard Horta
La
teoria antropològica que s’ha desenvolupat al segle XX entorn de l’intercanvi
sacrificial procedeix bàsicament de l’obra Assaig
sobre la naturalesa i la funció del sacrifici (1899) de Marcel Mauss i
Henri Hubert. Tots dos formulen una teoria del sacrifici d’acord amb la qual
som davant d’una tècnica ritual: l’intercanvi sacrificial esdevé un mitjà
perquè la dimensió del sagrat i la dimensió del profà es comuniquin. El sacrificant o
ofrenant (la persona o persones que participen del ritu i que el patrocinen) i
la víctima del sacrifici s’incorporen de maneres distintes a l’àmbit del
sagrat. Mitjançant el sacrifici, s’instaura aquesta relació a partir d’una
successió d’identificacions cap a una direcció o cap a l’altra, entre el
sacrificant –la persona o persones que reben els beneficis del sacrifici o que
en pateixen els efectes–; el sacrificador –qui du a terme l’acció
sacrificial–; la víctima –qui serà objecte de l’acció sacrificial–; la víctima
sacralitzada –la víctima un cop sacrificada–; i la divinitat... –l’entitat a la
qual s’ofereix el sacrifici–. I a l’inrevés.
Malgrat que s’ha
qüestionat que l’obra de Mauss i Hubert sobre el sacrifici és extremament
etnocèntrica –utilitza un vocabulari procedent de la tradició judeocristiana
(expiació, comunió, consagració...), les fonts es limiten als Vedes de l’Índia antiga i a la Bíblia, i la seva mateixa teorització no
es correspon per exemple amb les realitats històriques de societats com les africanes–, les
seves aportacions continuen sent fonamentals, ja que per primer cop conceben
que a través de l’intercanvi sacrificial una societat transita des de les àrees
profanes o ordinàries fins a les àrees sagrades. El sacrifici permet connectar
sacrificant o ofrenant amb la divinitat sense incórrer en el perill que aquest contacte amb el sagrat
implica per als humans.
La mort o la
destrucció de l’objecte del sacrifici (animal, persona, objecte que representa
la vida, el que sigui) implica per una banda una sacralització de l’executor o
el sacrificant, que així es comunica amb els dominis del sagrat i, alhora i per
una altra banda, implica una sacralització de la víctima un cop sacrificada
però també una dessacralització posterior per poder-ne utilitzar –menjar-se la víctima– el que en
queda (a un altre nivell, com escrivia Marvin Harris, el misteri no és tant el del Nen sinó el de qui tingué dret a menjar el Xai).
El sacrifici és
una tecnologia ritual que cada societat omple amb continguts i finalitats
diversos, dins d’un catàleg que abraça sacrificis propiciatoris, de comunió,
piaculars, expiatoris, d’expulsió, etc. Es tracta de guanyar-se el favor dels
déus, o d’apaivagar la seva fúria contra els humans (a l’Antic Testament, aplacar l’ira de déu), o de mantenir el vincle, la
comunicació, amb els déus; o d’endevinar el futur; o de situar-lo directament
en l’àmbit de l’espectacularització (circ romà); o d’integrar poder, energia i
esperit de la víctima a través de la ingestió de la víctima mateixa (antropofàgia);
o d’integrar l’ànima del déu de torn (teofàgia); o d’expiar la responsabilitat
col·lectiva davant del déu; o de restablir un ordre còsmic vinculat directament
a l’ordre social...
En realitat, què
fa la societat interpel·lada pel mal? Sacrificar aquells en qui el mal s’encarna:
les dones acusades de bruixeria a l’edat mitjana; la classe dirigent a la
Revolució francesa; anarquistes, comunistes, independentistes, republicans,
antifeixistes sota el franquisme que no acaba; els presoners de guerra en totes
les èpoques, arreu; els teus propis fills (per decisió paterna, que en podia
fer el que volgués) en determinats períodes de la Roma clàssica; els esclaus
que acompanyaven el rei quan moria, a l’Egipte antic, tal com succeïa també a Mesopotàmia
amb els seus acompanyants –guàrdies, servents, músics...–; el sacrifici de l’home
verge més bell i més fort entre els celtes... Sacrificis i més sacrificis entre
escandinaus, germànics, xinesos, hindús, hawaians, maies, asteques, tolteques,
motxiques, inques, satanistes occidentals...
Com podem acomplir
les nostres il·lusions sinó superant les fragmentacions i els obstacles que
separen constantment l’experiència de la vida i el pensament? Ara bé, compartim
tothom les mateixes il·lusions? Quina és la realitat que hem creat arran de l’1
d’Octubre? Quin consens social ha substituït la imatge d’una potència popular
–capaç d’instaurar un nou ordre– per una nova realitat empírica anomenada
“recuperem l’autonomia”? Quina és l’eficàcia simbòlica assolida per la traïció?
Recordo una
pel·lícula de ciència-ficció de la meva adolescència, La fuga de Logan (Michael Anderson, 1976), basada en una novel·la
de William Nolan del 1967. Dins un món postapocalíptic –any 2274– els humans
viuen tancats en ciutats bombolles. El seu mode de vida, controlat i gestionat
per l’Estat a través d’un ordinador central, resol les necessitats materials.
Tanmateix, amb la finalitat de limitar la sobrepoblació i de gestionar els
recursos alimentaris racionats, la vida dels individus s’ha limitat a 30 anys.
En fer el 30è aniversari tothom és convidat a una cerimònia pública anomenada
“El Carrussel”. En aquesta trobada ritual, els cossos dels escollits són
desintegrats sota la promesa de renéixer a un món millor –si han estat
obedients– mitjançant la clonació. La majoria dels residents accepten aquesta
vaga promesa de renaixença, però alguns han comprès que això no és més que una
simple execució a fi de regular la demografia per part de la classe dirigent,
que així afirma el seu poder –una enganyifa dels de dalt, vaja–. Els fugitius
són perseguits i exterminats.
Manuel Delgado
sintetitza la qüestió explicant que mitjançant el sacrifici els humans creen un
pont entre el seu àmbit, el terrenal, i el de les divinitats. I que aquest pont
està controlat. Obre el pas a la comunicació entre els humans i els éssers
celestes, i alhora també en constata la separació, com un tallafocs que et
protegeix del contacte infaust amb el terrorífic. Per una banda, el sacrifici
aboleix la separació entre els humans i les divinitats, però alhora es
constata que humans i déus signifiquen dues categories distintes: aquí, la
societat; allà, els déus. La qüestió que voldria convocar aquí és si la
societat de classes inclou dues categories distintes d’humans, els Senyors –sacrificadors–
i la resta –sacrificants i víctimes–.
Mauss i Hubert
plantegen la dimensió sagrada de les relacions rituals a través de l’intercanvi
i la mediació entre individus i societats, però també entre categories lògiques
del pensament. En la mesura que els déus, les potències metafísiques, les
energies invisibles –o l’Estat espanyol– determinen la vida dels humans, els
humans –catalans subalterns, per exemple– podem relacionar-nos-hi a través del
sacrifici, de l’intercanvi: et dono això a canvi d’allò altre (immolació de la
víctima consagrada). La víctima passa del pla terrenal al pla dels déus, que
segueixen la lògica de l’intercanvi (del do al contra-dò).
Què és el més
bonic que la víctima pot rebre? Esdevenir sagrada, tan sagrada com l’1
d’Octubre. Què és el més bonic que les divinitats poden rebre? La confirmació,
sacrifici rere sacrifici, que els humans hi creuen, que creuen en els déus, que
creuen que sense els déus l’ordre del món, de la societat, de l’univers, seria
impossible. És així? Què farem, doncs, humans? Permetrem que els Senyors ens
sacrifiquin? Creurem, com volen fer-nos creure els sacrificadors, que pel nostre bé
hem de ser sacrificats?
Mitjançant el
sacrifici de la víctima la societat s’allibera dels seus pecats. Qui és la
víctima sinó els més de dos milions d’homes i dones que plantaren cara als
carrers l’1 d’Octubre, sacrificats ara per acontentar el déu-Estat a través de
la restauració de la seva legalitat imposada per la força de les armes? Som, per a ells, culpables, som criminals, som gent malalta, gent que odia amb un nas de pallasso, gent que
agonitza i que sols pot aspirar a resultar digna mitjançant la nostra submissió
d’obtenir de les divinitats pau, fertilitat, coneixement, protecció i,
sobretot, ordre.
Davant dels
nostres ulls incrèduls els Senyors sacrifiquen l’1 d’Octubre i la societat
catalana per complaure el déu-Estat a fi d’obtenir-ne efectivitat, estabilitat,
legalitat, un govern nou d’una Generalitat autonòmica gastada pel pas dels
segles sota forces alienes...
Tot esdevé
espectacle. Els Senyors –els poders econòmics i polítics establerts (inclosos
parlamentaris i alliberats de la política professional)– no engalipen els déus,
ni de bon tros, sinó que s’hi sotmeten a costa nostra perquè en realitat en
ells s’encarna l’Estat i el que fan és sotmetre’ns a nosaltres mateixos que ens
hi vam rebel·lar. És a nosaltres –la societat catalana– que engalipen. No és
pas això el que ens prometeren a la campanya electoral del desembre, oi?
Aquesta és la
fauleta trista del conte d’aquests mesos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada