ISABEL VILA I PUJOL (1843-1896),
PEDAGOGA ANARQUISTA I ESPIRITISTA:
LA PRIMERA SINDICALISTA CATALANA
[EL VIDRE AL COR, 31-I-2016]
Gerard Horta
[EL VIDRE AL COR, 31-I-2016]
Gerard Horta
Isabel Vila i
Pujol fou la primera dona a organitzar la lluita de la classe treballadora
catalana contra l'explotació infantil al segle XIX.
Amb agraïment a la seva complicada vida de combat –afrontant repressions com a anarquista i com a espiritista dins els àmbits del sindicalisme i de la seva tasca com a educadora– i, alhora, al record que en Francesc Ferrer i Gironès (1935-2006) féu nostre arran de la publicació del llibre Isabel Vilà i Pujol.
La primera sindicalista catalana (Llagostera, Edicions Crònica, 1996).
Volem la Isabel a les converses de les tavernes i els mercats, als col·legis i les universitats, i al nomenclàtor de pobles i ciutats dels Països Catalans, donant
nom a les nostres escoles i sentit als nostres moviments perquè les idees que encarnà continuïn circulant i materialitzant-se, sempre i arreu.
2 comentaris:
Sí, i tant! Dones sindicalistes com la Francesca Saperas, Teresa Claramunt, Llibertat Ródenas, Amèlia Jover, Lina Ódena -el meu pare la coneixia, em parlava d'ella-. I gràcies, Gerard, per les teves entrades, que fan tan de goig llegides de lluny.
Tantes dones Helena, i tantes d'espiritistes des dels anys setanta del XIX!!!: pur combat per transformar les seves vides i el món. Abraçada, no ens coneixem i això és el que m'agrada del bloc!
Salut, i a vore qui reedita el llibre del Francesc Ferrer! En un altre país en tindríem deu monografies i deu pel·lis, i tothom coneixeríem la nostra gent.
Publica un comentari a l'entrada