Lluís-Maria
Xirinacs al Fossar de les Moreres, al març del 1985
(Font:
Sant Andreu Express).
XIRINACS:
XAMANISME METASÒNIC A LA PL. SANT JAUME:
[AVUI,
17-II-2000]
Gerard Horta
Fou per ventura a
la primavera de l’any 1992 –el mateix de l’“Operación Garzón” a l’engròs contra
barretines pacífics i malcontents– que l’exèrcit espanyol dugué a terme unes
maniobres aèries arran de les quals diversos caces de l’exèrcit de l’aire
espanyol sobrevolaren Barcelona i prorromperen en brutal successió d’esclats en
superar el llindar sorollós del so. La caríssima pallassada –tan boteruda com
fàtua, si considerem el nombre de persones que no poden menjar cada dia malgrat
els balanços de la
Fundació Bofill– es titulà “Operación Rojo”, però no hi eren
ni el Samuel Fuller ni el Lee Marvin. De l’any olímpic en queden pluges i
tempestes, i humans, plantes i animals afirmant quotidianament la vida dins el
paisatge salvatge i absurd de les ciutats i els dies. I uns quants torturats. I
un silenci dens.
Des del 1640 els
catalans –nosaltres i els nostres avantpassats, nascuts aquí o vinguts de tot
arreu– hem passat de ser crucificats a autocrucificar-nos: som un infant nu a
la intempèrie enfront de dues potències conqueridores d’inferns. Aquest infant
ha concebut somnis agosarats com el dels anys trenta, mai no percebut en la
història de cap societat industrialitzada, i ha plantat cara al soroll
mitjançant el silenci per mirar de ser lliure i construir pròpiament la
llibertat.
En un
mural-fotografia, com un dels apallissats en una manifestació del febrer del
1976 a Barcelona.
[...] Un dels
nostres fills ens ensenya el que Claude Lévi-Strauss qualificà el 1958, a Antropologia estructural, com el
“complex xamanístic”. Aquest fill, anomenat Lluís-Maria Xirinacs, prova de
transcendir el brogit mental col·lectiu a la plaça de St. Jaume barcelonina. La
seva sang recorre, en un pol, una experiència íntima que podem intuir només en
dies sense boirina; l’altre pol damunt del qual s’organitza el rebombori
silenciós està vinculat a un cert consens social sobre la figura que ell
encarna. Rere la presència invisible que vincula la terra i el cel, s’hi
amaguen tres motius:
1. Tota causa té
un efecte (i tot efecte una finalitat, dirien heroïnes i herois). Tota
interpretació és acompanyada per la invenció, la imaginació i la fantasia, que
al seu torn esdevenen per si mateixes la realitat. Pel camí hi ha procediments,
representacions i experiències.
2. Aquest home
dempeus ho sap, i exhibeix impúdicament una vocació autèntica –de 9 del matí a
9 del vespre, sempre– perquè els sords, els folls i els somiadors puguem
estimar la quietud que ens abraça sota els estels.
3. El públic podrà
participar o no de l’exigència de guariment que s’escampa per la Terra del Sistema Solar, i
podrà participar o no de la curació mateixa. L’entusiasme i la satisfacció
intel·lectual i afectiva que obtinguin els espectadors és l’únic mitjà capaç de
determinar la seva adhesió col·lectiva per inaugurar un nou cicle.
Al
Llobregat, per la Marxa de la Llibertat.
Aquesta explicació
de la plantada d’en “Xiri” concorda càlidament amb la manera com Lévi-Strauss
va dibuixar l’univers del complex xamanístic. Quina n’és la faula? Doncs que
atordits de tanta lletra dura, agonitzem. Som lletjos i egoistes, i no llencem
els miralls a les escombraries perquè si ho féssim no ens reconeixeríem: com
més neguem el dolor, més penetrant és la fiblada que ens enxampa. A Premià i a
Europa, els cadells de l’ordre s’esplaien amb navalles, pals de beisbol,
estaques de fusta i pedrades: ni un de sol és detingut, ja que els “lumpennazis
rojigualdos” no generen “alarma social”. La jutgessa Remei Bona deu estar de
vacances o bé investigant per què un home d’origen pakistanès se suïcida
envoltat de policies. El feixisme d’ara és ignorar la gent de 50, 60, 70 i 80
anys podrint-se als carrers pel fred, la gana, el menyspreu i la solitud.
Callarem fins a ensordir el món, potser.
Monòlit
en memòria de Xirinacs (obra de J. Arimany i Terra).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada