La joventut als
carrers
o l’Estat contra
la societat
[Debat Juvenil, núm. 98, 2013]
Gerard Horta
El marc
classificatori de la categoria “jove” abraça un espai social ambigu: situats a
mig camí del ser infant i el ser adult, la normativització de les relacions
socials que s’imposa a la joventut troba un reflex dinàmic en les societats
humanes, i en una mateixa societat i tot. A l’estat espanyol, l’edat a partir
de la qual es permet mantenir relacions sexuals, ingressar en una presó o votar
és distinta. Això sí, no hi trobarem cap topall cronològic a l’hora de fer de
consumidor com “els adults”. De la mateixa manera, el que a les societats
urbanes ha estat històricament l’apropiació dels carrers per part dels joves
–els carrers com un espai de i per a la socialització–, ha estat també objecte
d’una fiscalització punitiva mitjançant la qual els òrgans estatals no han
parat d’encotillar l’exercici mateix de la llibertat dels joves de
desenvolupar-se arran de l’exploració i el descobriment de l’espai urbà: de
places, carrers i “descampats”. No es pot permetre als joves que concebin la
vida als carrers com una aventura.
La construcció
social de la joventut com un període de la vida associat a estereotips
estigmatitzadors que remeten crònicament a situacions de risc comprèn un
espectre dens –vegeu els estudis successius dels antropòlegs Oriol Romaní i
Carles Feixa–: delinqüències, drogoaddiccions, relacions sexuals, utilitzacions
de la violència, vandalisme (arrasar els anuncis que omplen les ciutats),
impugnacions simbòliques de l’ordre social dominant (pintar les façanes, tal
com de menut pintaves les parets de casa), apropiacions de l’espai prohibides o
inconvenients (d’anar amb patí fins a aplegar-se col·lectivament en termes
efervescents), etc. En nom de la “convivència” i la “seguretat”, les
maquinàries polítiques, econòmiques i mediàtiques estatals occidentals intervenen amb “itineraris infantils”,
després “projectes joves” i altres planificacions adreçades a negar
l’autogestió de l’“ordre públic”. Unes planificacions que invisibilitzen el conflicte
inherent a la societat de classes: la desigualtat, és a dir, la condemna a la
pobresa de sectors socials populars –dels quals els joves apareixen com a
dipositaris centrals de la repressió i el control socials–; i que alhora obvien
el paper del conflicte com a motor dinàmic de la societat, dels carrers –un
conflicte fins a cert punt fictici, ja que un mateix espai és utilitzat de
maneres distintes per grups d’edat diversos al llarg de les diferents estacions
i franges horàries del dia i la nit–. A Rambla del Raval de Barcelona (2010) narrava el ferri control de la guàrdia urbana
sobre joves veïns que jugaven a futbol a les 10 de la nit sense molestar cap
vianant ni ningú, i sobre joves que feien un entrepà tot xerrant amb
tranquil·litat en un banc.
Si els carrers són
quelcom més que un espai per transitar-lo –anar i tornar, fer un tomb (Manuel Delgado revisita el terme badar)– i
(entre altres coses) per consumir-hi, llavors la lluita dels joves per la conquesta heterogènia dels
carrers –les microcultures juvenils més enllà de fascinacions, jocs, status,
tribus, façanes, anòmies i altres identificacions socials– afirmaria el seu
anhel de supervivència, tot generant models de relacions que de vegades no
serien antagònics respecte als models dels “adults”, sinó respecte als models
d’una societat mercantilista incapaç de consentir que hi hagi gent que
construeixi la seva vida, en públic, sense voler pagar per fer-ho. De què
disposa la joventut sinó dels carrers? Sense ser lliure als carrers, doncs, no
sols no es pot ser jove: no es pot ser.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada