ENRIC CASASSES
O EL MISTERI CREADOR DE LA REVOLUCIÓ
[Punt de lectura. ENRIC CASASSES FIGUERES, I-1998]
Gerard Horta
ENRIC CASASSES
Gerard Horta
La poesia fa de
mitjancera entre l’intemporal que ve de l’altra banda del vel i el temporal
dels contextos humans expulsats del paradís. Els ritus d’aquesta poesia són
implacablement innocents i paradoxals, plaents i commovedors, infernals i
celestials, i l’Enric Casasses, en qualitat de trobador de les deu mil praderes
d’un continent en erupció perpètua, els ha executat. Ell encarna i transcendeix
la mística poètica de l’heroi, aquell que en nom de si mateix conquesta a preu
fet el camí cap al coneixement i la llibertat. L’import a pagar en aquest pas
està fet de sang i fetge, d’ossos esquinçats i consciències esberlades, de
fragments i pèrdues i, al capdavall, de trobades i vincles i trossets de vida i
torrents d’existència. Són trànsits abordats des de la necessitat més
devastadora de totes: que l’esperit es mogui, perquè si no és així petarà de
dol i desconsol, perdut al bol del món; són trànsits que ens fan recórrer el
trajecte comprès entre la dissociació i la fusió –és a dir, el que va del
desert a la terra promesa–, a partir no pas de voluntats de fer, sinó d’actes.
Les paraules de l’Enric són actes, en efecte. Amplificar les dinàmiques d’una
vida viscuda així conflueix amb la profunditat imprescindible de saber tallar
de mil maneres diverses una patata, de relligar la lletra estranya amb el mot
del demà, la qual cosa condueix tant sí com no a experiències trasbalsadores,
per exemple aprendre a compartir els quatre grans d’arròs i el crostó de pa que
duem al sarró en honor de la misericòrdia i el rigor, l’amistat i el ritme de
la respiració. Ell acull amb calideses i expressivitats noves i antigues, amb
tempestes clares i aigües tranquil·les, l’ocasió de la mirada de la pagesa que
cuina patates fregides per al seu home i per a la canalla, i l’ocasió de l’obrer
que cuina per a la seva dona i per a la quitxalla, i l’ocasió dels al·lots que
cuinen per al veïnat i per als companys de la ciutat del jardí i per a mussols
i cargols i gossos de la nit i gats de la muntanya. Això no és poesia,
això és incendiar els sentits per virtut de l’acte creador per excel·lència:
afrontar el misteri de les flors i de la sang.
Fotografia de Carles Fargas
(quan no n’indico la font és perquè ho desconec).
L’obra escrita
d’aquest humà entre humans nodreix al seu si el rugit suau i alhora inclement
de la poesia lliure, veritable filla de l’amor i de la gana –això no és pas una
metàfora: filla de l’amor i de la gana, sí–. La mena de poesia que no s’allita
amb les paraules pel full salarial, els reconeixements terrenals o les
al·lucinacions egoiques. L’ànima poètica de l’Enric abraça les terres, en conjunt
inexplorades, contingudes entre Guillem infinit d’Aquitània i Joan Brossa,
entre la tradició sàvia del poble i l’erudició màgica i matemàtica de les
constel·lacions dels blaus del cel de la nostra història. De la seva flama en
surten espurnes de Llull i Ausiàs Marc i Salvat-Papasseit, i de Baudelaire,
Maragall, Maiakovski, Char i Verdaguer, i dels gitanos de la Plaça del Raspall
del món, i de quatre-cents joglars més que han passejat per l’amor i la
mort plantant cara a l’huracà, abocant-se a l’abisme, acaronant el vent,
desafiant el terrabastall de la il·lusió per erigir la casa, l’squat, de la comprensió.
La unió
transcendent entre Isabel de Villena –dona que creà escola– i l’alquímia
hermeticopornogràfica del cor d’Europa –escola que ens inicià als misteris de
la dona... i de l’home– infantà el nostre trobador paradigmàtic del segle XX,
faedor de faules esveltes i textos vius contínuament en moviment. Escridassar
el silenci i aquietar el bram, bordar com els gossos de consciència infausta i
tronar des de la selva, remorejar sonets en forma de jocs i laberints i
dansar seguint els sons de la serp, acolorir pàgines esgrogueïdes i muntar a
l’autobús imprevisible enllà de la raó és a l’abast –però ell ho ha realitzat–
de tothom i totdon, llevat de l’àmplia gamma d’oficinistes de la cultura –els
qui viuen de la creació d’altri sense crear–, una gentalla que, entestada a
reduir la creativitat a un espectacle sobre la mercantilitzada misèria
espiritual dels esclaus, va ignorar durant vint anys la poesia de Casasses,
marginant-la al camp del silenci que et fa créixer. Malgrat tot, al llarg
d’aquest període, el nostre poeta ha sabut desempallegar-se de fuetades
envejoses i no ha parat d’escriure i navegar a l’oceà liminar de la seva pròpia
vida. I jo us dic que aquesta escriptura, a fe de món, participa d’una manera
activa en l’ànima d’un bocí d’humanitat anomenat (els) Països Catalans. Si algú
ha rodat per aquestes terres belles i maltractades reconeixent-les i
reconeixent-s’hi a cada pas, compartint la llengua comuna dels gitanos erectes
de Perpinyà i de les valencianes de tarongines dilatades del sud, aquest algú
és ell. La seva intenció ha superat marges, modes, exilis i models, per això no
es pot cenyir l’escriptura casassiana com a gran fruit, un altre, de la poesia
catalana de l’últim terç del segle XX, ni de bon tros: aquesta escriptura té
clavat al cor el viatge pel lloc salvatge, i està compromesa amb la vida del
seu temps d’una manera tan bèstia i tan tendra que ha acabat situant-se enllà
del temps mateix, fins a accedir als principis que regeixen l’univers, que són
els mateixos que regeixen la vida del carrer i els batecs del cor de les
persones. I és preferible accedir al misteri de la creació que no pas al
despatx dels senyors. No hi ha barrots per a la llibertat, ni comptes corrents
per a la virtut fraternal de l’univers.
L’Enric Casasses
simbolitza el bard al foc traçut i intuïtiu de l’avantguarda, cantant-nos
l’amor que desbarata tots els sentits, en paraules sagrades d’Arthur Rimbaud.
Això només és a l’abast dels éssers lliures, dels qui relligant-se a si
mateixos es transformen, perquè transformant-se transformen el món. Ei, Europa,
celebrem-ho. (Benvinguda, epifania.) Hola Enric, hola germans!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada