Aelita:
reina de Mart.
AELITA: REINA DE MART
[EL VIDRE AL COR, 5-XI-2016]
Gerard Horta
Gerard Horta
Al cap d’uns quants anys de l’estrena del curt –un
quart d’hora– de
Georges Méliès titulat El viatge a la Lluna (1902), aparegué el primer llarg-metratge de ciència-ficció,
Aelita: reina de Mart (1924), dirigit pel
soviètic Iàkov Protazànov a partir de la novel·la homònima escrita per Alekséi
Tolstói, amb música afegida composta per Aleksandr Skiabin, Ígor Stravinski i
Aleksandr Grazunov.
Confrontant-s’hi
projectes individuals i col·lectius, el film tracta del diguem-ne interplanetarisme
revolucionari –res de nou, si tenim en compte que des de 60 anys abans els espiritistes europeus ja apel·laven a la confraternització i la solidaritat universals (és a dir, amb éssers d’arreu de l’univers)– i, alhora, de la vida i d’allò que de vegades pot sortir malament a través de les dinàmiques col·lectives que enllacen les existències de les persones i les societats. Remena exploracions pels camins meravellosos del cartellisme que hi va estar associat i per les edicions de les traduccions distintes que es feren de la novel·la, val la pena de debò.
Bona i avançada obra per pensar!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada