Mapa merament aproximatiu de les primeres matèries espoliades per les potències occidentals amb la complicitat de les elits governants locals. No hi apareix (al nord-oest) l’arxipèlag de Cap Verd, esdevingut històricament base operativa per a la venda i el transport forçats d'esclaus segrestats.
POST SCRIPTUM A NACIONS VS. ESTATS (INÈDIT)
[EL VIDRE AL COR, 28-VII-2015]
Gerard Horta
I
Amb un sarcasme
radical, Luc de Heusch afirmava fa quaranta anys que el pensament classificatori és anterior a les
pràctiques burocràtiques, ara bé: ai d’aquella societat a la qual pertoqui
aquesta o aquella denominació! Per aquesta raó Morgan, el 1877, distingí poble,
nació, tribu i estat a Ancient Society. Independentment dels continguts
que atribuïa a a cada terme i dels criteris evolucionistes que el guiaven, sens
dubte per a un grup social no té les
mateixes implicacions ser reconegut com una tribu, una comunitat autònoma o
una nació, independentment de com una societat es concebi a si mateixa.
II
Enllà de les
taxonomitzacions científiques, que els pensaments col·lectius de l’esperit humà
i les seves múltiples racionalitzacions ordenadores del món puguin relacionar-se
amb major o menor profunditat amb les formes i les estructuracions socials és
un objecte de reflexió antropològica que ens obligaria a remetre, d’entrada, a
Émile Durkheim i Marcel Mauss pel seu text del 1902 “Sobre algunes formes primitives
de classificació”, o a Edward B. Tylor, qui, escrivint sobre el totemisme l’any
1899, remarcava “la tendència de l’esperit humà a esgotar l’univers per mitjà
d’una classificació”. Cal distingir i agrupar les manifestacions del món per
fer-lo pensable i donar-li un sentit que superi el que, si no fos així,
apareixeria com un tot indiferenciable. Al context que ens ocupa, la
construcció social de la identitat implica, doncs, apel·lar a alguna banda: per
als grups socials i amb vista a una possible percepció de la col·lectivitat, la
referència als processos que actualment associem a l’etnicitat seria una manera
de situar-se en el món –de representar-s’hi, d’inserir-s’hi, d’abraçar-lo, de
conquerir-lo, de sobreviure-hi–... o si més no d’intentar ser-hi reconegut. O també, al
capdavall, el testimoni mitjançant el qual es reflecteix una aniquilació en què
no deixa d’emergir la consciència de formar part d’alguna cosa que les
dinàmiques de la història encarnades en processos colonitzadors, polítics i
econòmics de caire divers han resolt suprimir del catàleg de les manifestacions
humanes –disposar d’un lloc en un mapa, físic o imaginari–.
En aquest marc, no és la mateixa cosa referir-se a neteja ètnica que a genocidi: les connotacions jurídiques associades a la segona noció no hi són al primer concepte, esbombat impúdicament pels mitjans de comunicació d’una manera acrítica, a partir de la Guerra dels Balcans, a fi de desvirtuar l’obligació formal d’una intervenció internacional en cas de genocidi.
En aquest marc, no és la mateixa cosa referir-se a neteja ètnica que a genocidi: les connotacions jurídiques associades a la segona noció no hi són al primer concepte, esbombat impúdicament pels mitjans de comunicació d’una manera acrítica, a partir de la Guerra dels Balcans, a fi de desvirtuar l’obligació formal d’una intervenció internacional en cas de genocidi.
III
No cal dir que els camins oberts per
l’antropologia social ni de bon tros han estat esgotats. De fet, de vegades ni tan
sols explorats com es podia esperar: quan Harald Eidheim confrontava (dins el
recull del 1969 de Fredrik Barth Los grupos étnicos y sus fronteras) l’status ètnic amb l’estigmatització de la identitat i
l’associació amb les dimensions socials, polítiques i culturals de la dominació a partir
de la recerca sobre els lapons dins de l’estat noruec estava obrint una porta
que l’antropologia europea no ha volgut penetrar del tot: els processos de colonització
a Europa mateix. No deixaria de ser lamentable assumir que dues immenses
tradicions antropològiques com la britànica i la francesa difícilment haurien
pogut acudir a l’estudi de la subordinació d’escocesos, gal·lesos, irlandesos,
bretons, corsos, catalans, bascos o occitans a l’interior de les fronteres
d’aquests dos estats. Ara bé, tampoc altres tradicions antropològiques europees
s’han cabussat plenament en la investigació de processos passats i presents si
fa no fa comparables. A tall de paradoxa o de tabú, aquesta invisibilització ha
deixat de banda l’anàlisi d’àmplies realitats socials i culturals capaces
d’emmirallar-se, encara actualment, en la situació dels lapons a Noruega fa més
de trenta anys. Si l’ordre estatal de la centralització del poder polític i les dinàmiques de la colonització han
acompanyat la tasca dels antropòlegs enllà d’Occident, és comprensible que això
mateix s’hagi projectat cap endins d’Europa. Una de les voluntats presents a
l’hora de compilar aquest monogràfic té a veure amb el desig d’eixamplar les
escletxes que s’han donat en aquest àmbit.
Per ventura la
invisibilització generalitzada entorn de la investigació contemporània dels processos
de subordinació intraeuropeus a partir de l’estudi de les relacions entre els
estats i les nacions sense estat als darrers anys hauria pogut trobar un bon
incentiu en la famosa obra de Benedict Anderson Imagined Comunities
(1991): l’autor no hi assimila el terme “invenció” –per la invenció de les
nacions– a fabricació o falsedat, sinó més aviat al seu potencial imaginatiu i
creatiu. Malgrat això, la reiteració a consagrar la invenció de les nacions no
s’ha adreçat pas als estat-nació, com ho exemplifica l’estudi de E. Hobsbawm i
T. Rangers sobre els símbols i els ritus del nacionalisme (Invention of
Tradition, 1983): tractant-se de Hobsbawm no ens hauria de sorprendre, ja que dins Rebeldes primitivos (1959) ell mateix referia lamentablement als militants anarquistes del XIX com a “prepolítics” i “preracionals”.
De segur que a la immensa majoria de lectors dels Quaderns de l’Institut
Català d’Antropologia se’ls acudiran casos prou propers entorn de la manera
com el concepte de nació, en qualitat de comunitat substancial i duradora,
apareix bàsicament com una reïficació que obeeix a pràctiques i esdeveniments
estatals de contingut nacionalitzador. Al començament del 2005, un diputat
francès advertia que algú que no parla francès a casa pot acabar sent un
delinqüent, i que s’ha d’obligar els pares a parlar en francès als seus fills
ja de menuts: logopedes, treballadors socials, metges i policies vetllarien
doncs per la salut social de la República veïna.
Fou justament l’antropologia la primera disciplina
científica a posar sobre la taula que tant el món, la societat, la seva
representació i els models d’organització de les relacions entre persones i
societats –xarxes de significació i sistemes de relació– obeeixen a
construccions socials i culturals i als processos implícits. En conseqüència,
és plausible preguntar-se com és que dins l’àmbit dels processos identitaris
enclosos al camp de l’etnicitat es fixa obsessivament l’atenció sobre la
invenció de les nacions –amb freqüència, cal insistir-hi, sobre la invenció de
les nacions sense estat– i no pas sobre la invenció, l’articulació i la
propagació del gran mite de la modernitat: l’estat-nació.
Que des de la
història, la sociologia i les ciències polítiques s’hagin elaborat descripcions
més o menys superficials sobre els nacionalismes europeus o extraeuropeus
marginant-ne l’aprofundiment de la totalitat de processos socials que els
acompanyen explicarien l’apogeu de perspectives extremament reduccionistes com
les encarnades pel mateix Hobsbawm, capaç de concebre genèricament “els”
nacionalismes –prescindint de l’heterogeneïtat de contextos històrics, polítics
i de tot tipus que s’hi donen– com uns artefactes culturals artificials
destinats a desaparèixer al període de l’eufemísticament anomenada
“globalització”. A Europa i al món, la realitat demostra precisament el
contrari: que l’antropologia vegi desfilar davant seu simplificacions
explicatives d’aquestes dimensions només li aportaria la constatació de saber
per on no s’avança quant a la comprensió de realitats perpètuament dinàmiques i
canviants.
(Biblioteca Nacional, Madrid).
En aquest sentit, és obligat repensar el grau de solvència o d’insolvència analítica de l’oposició establerta entre nacionalismes cívics –naturalment, els estats occidentals constituïts– i nacionalismes ètnics –atribuïbles a les nacions sense estat d’Europa i a moviments “nacionalistes” de societats extraoccidentals, sota formes estatals o no–: aquí, la terrorífica constitució dels grans estats europeus és obviada. Ja se sap que hom sol apel·lar a la divisa de “llibertat, igualtat i fraternitat” sense afegir-hi el rerefons no proclamat: la “indivisibilitat territorial” i l’“equiparació” dels ciutadans a partir de l’homogeneïtzació cultural i lingüística imposada pels grups que detenen el control de l’estat. Comprendre i denunciar el pas del racisme biologicista al fonamentalisme culturalista des de l’apologetització de la universalització de la ciutadania estatal sense, com s’afirmava anteriorment, desentranyar què se suposa que significa esdevenir ciutadà d’un estat constituït –davant de l’ordre jurídic dels estats, no existeix la ciutadania gallega ni la inuit ni la ¡kung ni la dyirbal–.
IV
D’elements
classificables com a “cívics” o “ètnics” –en les teoritzacions entorn dels
nacionalismes– dins moviments generats per una mateixa societat el món en va
ple, i d’estats plurinacionals, també. Ara bé, si es confronta el nombre d’estats
reconeguts al món –definits a més com a estats-nació– i el nombre de societats
que, independentment de si volen organitzar-se a partir de formes estatals
pròpies o no, es poden representar davant del món com això que convindria a
anomenar-se nació, llavors apareix la distància insalvable que explica, en
part, les dinàmiques contemporànies de la història: dos-cents estats sobre o
enfront d’alguns milers de nacions. La capacitat creativa dels humans és
àmplia: es poden jerarquitzar grups socials seguint criteris classificatoris
enaltidors –dir-ne “cívics”– o estigmatitzadors –dir-ne “ètnics”– i acabar
lloant la “diversitat cultural” d’Austràlia, el Quebec o l’Amèrica del Sud, a
tall de broma gairebé macabra. Mentrestant, dels ¡kung als navajo, dels pumé
als inuit, dels bretons als moken –com es veu, s’aporten exemples que no ens
apropin d’una manera excessiva a la nostra pròpia “familiaritat”–, milers de
societats afronten –des de multiplicitats internes i externes a escala
distinta, i més enllà de les denominacions i tipologitzacions a què se’ls
consagra– aquest combat complex per reeixir a trobar un lloc sota el Sol.
Jove família inuit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada