(ENTREVISTA A)
Enric CasassEs o els ritus salvatges de la poesia
Enric CasassEs o els ritus salvatges de la poesia
[EL TRIANGLE, 14-X-1996]
Gerard Horta
Prossegueixo penjant entrevistes: aquí, el tercer text estiuenc relacionat amb l’Enric Casasses, en una trobada breu de respostes bones i preguntes graponeres, però com que ja ens coneixem dels vells temps del Plistocè a l’aleshores meravellosa escola Isabel de Villena –ja es coneixien els nostres pares– amb la Carme Serrallonga al capdavant (l’estimada Mariona Ferran i Permanyer, que en fou professora molts anys, escrigué L'escola Isabel de Villena i la seva gent, 1939-1989 [Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1997]), i com que hem compartit junts a la vida, doncs hi ha confiança de la bona perquè l’entrevistador en rebi la indulgència. Rodàvem a l'escola, jo un microbàrbar i ell amb deu anys més, i fou a l’adolescència a través de la Betty Alsina que topàvem als carrers de Gràcia. No oblidaré mai el que crec que va ser la primera rapsodiada a què vaig assistir que hi actuava l’Enric amb el també estimat Jordi Barba (a) Pope
(1953-2008) –fill del Raval, del carrer Valldonzella, que traçà un camí poètic que no ha fet ningú–, al bar Klaffer del carrer Vallfogona de Gràcia –jo vivia
a l'altra punta del carrer des d’aquell mateix any–: quina parella, quina commoció! El públic romania quiet, silenciós, mig fascinat mig
atemorit davant d’aquella allau esclatant de vida en què tot era potència.
A l’entrevista, d’alguna manera, s’hi recull un fragment del camí complicat –i poèticament gloriós– que l’Enric havia anat traçant fins aleshores, el 1996. Això és un poeta, i certament continua sent-ne. Si fos anglosaxó, els infants se n’anirien a fer nonetes recitant-ne un coltell, però ja se sap, d’un país en què muntes una exposició un pèl irreverent i et foten fora al carrer com va succeir amb el Valentín Roma al MACBA aquesta primavera, o quan succeeix el que explicava fa unes setmanes sobre mon pare i el Lluís Prenafeta a Catalunya Ràdio el 1983, què se’n pot esperar? Si la independència ens ha de servir per a alguna cosa és per esclafar aquesta maleïda normalitat de paràsits grisos, de càrrecs públics inútils, de pixafredes mesquins en tantes esferes socials, d’obrers alienats i d’alliberats sindicals grocs que a la nit s’alliten amb les paraules mentre de dia rebenten vagues en qualitat d’esquirols professionals, d’explotacions sòrdides i silenciades..., per deixar enrere un país d’envejosos, narcisistes i ignorants adotzenats. Paios que infanten obres com les de l’Enric haurien de ser Patrimoni nacional dels vents que bufen fort, amb humilitat i sense perdre mai el vincle amb les llambordes, però Patrimoni nacional dels vents que bufen fort. La poesia de l'Enric és tota ella societat, nació, nació de nacions, l’escala que puja i baixa en què el veïnat es troba i es retroba. Ho deia en un dels dos articles anteriors publicats sobre ell: això no és poesia, això és incendiar els sentits per virtut de l’acte creador per excel·lència: afrontar el misteri de les flors i de la sang.
[Queda pendent una entrada sobre l’Isabel de Villena, que devia el nom a la primera dona coneguda de la literatura catalana, segons diuen... Allà ens vam conèixer una bona colla de salvatges ingenus als anys seixanta i fins al 1978. I algun dia perdré la vergonya de penjar els textos dedicats al Pope, nostro capità.]
A l’entrevista, d’alguna manera, s’hi recull un fragment del camí complicat –i poèticament gloriós– que l’Enric havia anat traçant fins aleshores, el 1996. Això és un poeta, i certament continua sent-ne. Si fos anglosaxó, els infants se n’anirien a fer nonetes recitant-ne un coltell, però ja se sap, d’un país en què muntes una exposició un pèl irreverent i et foten fora al carrer com va succeir amb el Valentín Roma al MACBA aquesta primavera, o quan succeeix el que explicava fa unes setmanes sobre mon pare i el Lluís Prenafeta a Catalunya Ràdio el 1983, què se’n pot esperar? Si la independència ens ha de servir per a alguna cosa és per esclafar aquesta maleïda normalitat de paràsits grisos, de càrrecs públics inútils, de pixafredes mesquins en tantes esferes socials, d’obrers alienats i d’alliberats sindicals grocs que a la nit s’alliten amb les paraules mentre de dia rebenten vagues en qualitat d’esquirols professionals, d’explotacions sòrdides i silenciades..., per deixar enrere un país d’envejosos, narcisistes i ignorants adotzenats. Paios que infanten obres com les de l’Enric haurien de ser Patrimoni nacional dels vents que bufen fort, amb humilitat i sense perdre mai el vincle amb les llambordes, però Patrimoni nacional dels vents que bufen fort. La poesia de l'Enric és tota ella societat, nació, nació de nacions, l’escala que puja i baixa en què el veïnat es troba i es retroba. Ho deia en un dels dos articles anteriors publicats sobre ell: això no és poesia, això és incendiar els sentits per virtut de l’acte creador per excel·lència: afrontar el misteri de les flors i de la sang.
[Queda pendent una entrada sobre l’Isabel de Villena, que devia el nom a la primera dona coneguda de la literatura catalana, segons diuen... Allà ens vam conèixer una bona colla de salvatges ingenus als anys seixanta i fins al 1978. I algun dia perdré la vergonya de penjar els textos dedicats al Pope, nostro capità.]
***
El 1972 va sortir a les places i les
muntanyes La bragueta encallada, el
1982 La cosa aquella i el 1991 es va reeditar La cosa... D’ençà del 1993, per fortuna, han aparegut cinc llibres
teus més, obra dels anys setanta i vuitanta. Quin ha estat el recorregut
d’aquests 20 anys de pàgines escrites?
La bragueta
encallada, mmm, no sé qui va ser que em va dir
que la millor fórmula era fregar la cremallera amb fuet i llavors es
desencalla, és una manera de lubrificar. Per a mi és el llibre més important.
La idea la portava el Víctor Compta del Druïda
i són poemes en prosa, surrealistes, i va sortir com a anònim perquè els autors
eren el Consell de sastres de mòmies. I em va entrar el virus i vaig continuar
escrivint, no sé per què. No hi havia un fil premeditat. Normalment el que
escric ho entenc al cap de dos anys, si és que ho entenc, però el fil que hi
havia era el d’anar tirant, amb la consciència del fil meu del desenvolupament
espiritual. No hi té res a veure que
hagi fet sonets i després una altra cosa... Això ve de dins, no? He
escrit sense parar, el 1982 em va sortir l’oportunitat del Druïda un altre cop, perquè no m’he preocupat de buscar editor. Fins
que Empúries es va despertar el 1991... la meva mare és filla d’Empúries! Si ho
llegeixo o m’ho miro ara no distingeixo entre abans d’ahir i les dècades
passades i penso, “hòstia, una cosa del
1987, quina cosa tan nova!”.
Què ha canviat en l’establishment cultural
català perquè ara apareguis als mitjans de desinformació més potents?
No ha canviat res.
S’havien quedat sense primera matèria i em van trobar a mi. Haguessin pogut
trobar el Pope o tu o el que fos...
Continues traduint i corregint per poder
menjar?
Sí. Home, el
paquet del premi es va acabar fa estona. Una mica més me’n surto, però de viure
de les cançons res.
Quin vincle uneix nou segles des del
Guillem IX d’Aquitània fins a tu?
Guillem IX
d’Aquitània ens el vam trobar una vegada tancant el camí i vam creuar quatre
paraules, ell anava al seu rotllo i jo al meu. El contacte ve més del Pere
Vidal, o el Pere Vidal és una reencarnació del Pau Riba? No sé si primer ve el
futur i després l’abans. A més hi ha el fil de l’idioma, del provençal al
català. L’idioma és un material, és com si tots haguéssim utilitzat el mateix
material, com si haguéssim fet pintura a l’oli tots. La pintura a l’oli és un
món molt diferent del de la paraula. Tot són móns, és clar.
Per quina raó, als temps lloadors dels
grans avenços tecnològics aplicats als mitjans de comunicació, la literatura
catalana és desconeguda a Hongria i la lírica i l’èpica sami són desconegudes a
França, etc.?
Ja arribarà.
Encara és la mateixa gent i aquests mitjans acaben de néixer. Els fills i els
néts hauran nascut en aquest nou món i tant se’ls en fotrà l’Stendhal com el
novel·lista sami. Si hi ha una possibilitat de comunicació més ràpida jo
parlaré directament amb el sami i amb qui sigui. Ja hi ha sigut sempre, però
d’una forma mínima. La gent que ara hi és ha rebut l’educació d’abans d’això,
però els que ara pugen en faran la seva educació. Amb l’Internet s’acabarà el
domini de quatre nacionalitats que han sigut els protagonistes.
I la concentració del poder informatiu i
del capital?
Aquesta és la
guerra que hi ha: entre els uniformadors i els diversificadors. La mateixa
evolució de la tècnica condueix que d’aquí a quatre dies sortirà una manera de
comunicar-nos més immediata o directa o innominable i la guerra continuarà, in aeternum no ho sé, però, és
clar, hi haurà el costat positiu i el
negatiu de la informació ràpida. Ara bé, continuo considerant que el 99% de la
població utilitza la comunicació oral i no sabem quina paraula es repeteix més.
La gent xerra i no calla.
El fet de trobar l’Enric Casassas en
CD-ROM, que et filmin i que et donin premis que t’han negat una pila d’anys per
donar-los a pseudocreadors mediocres ha modificat la teva percepció del món
cultural català?
No, ha, ha, ha...
Al món cultural dels Països Catalans el
percentatge d’impostors és més elevat que en el món cultural d’una societat com
l’alemanya?
No ho sé. Si fa no
fa és el mateix. A Alemanya n’hi ha més perquè són més. La ruleta de la fortuna
de la televisió és idèntica a Espanya i a Alemanya. L’estil de vida potser és
una mica diferent però els continguts són els mateixos.
Quina és l’existència de la poesia a
Berlín, on portes dos anys vivint-hi?
Com que no estic
ficat en la menjada de tarro nacional d’aquí em sento més lliure que els
alemanys. Ells es deuen desfogar quan són a Espanya. Potser és més obert a
Berlín... nosaltres ens entrebanquem sempre els mateixos, els uns amb els
altres.
Comparteixes alguna cosa amb òrgans tan
substancialment diversos com el Jordi Pope, l’Àngel Carmona, el
Pascal Comelade, el Noel Tatú, els Accidents Polipoètics, el Xavier Sabater, el Josep Espunyes, l’Albert Mestres,
Macromassa, el Joan-Anton Ignorant i d’altres?
Alguns no els
conec tant. Si necessiten res i estan en una dificultat ho comparteixo tot. I
jo també hi compto si necessito res. Estem en una flota navegant al mateix mar.
De poetes bons i d’incompetents, teràpies
a part, n’hi ha tant al sobreàtic del poder acadèmico-mediàtic com al soterrani
agredolç dels qui no combreguen amb el terror. Ara hi ha
continuïtats, bagatges comuns i concordances entre aquests dos universos?
Els que hi ha a
dalt els posen a dalt i són uns incompetents, no n’hi ha, de bons. El Palau i
Fabre, i el Foix i el Brossa, no han
estat aprovant i suspenent ningú ni donant subvencions, han estat escoltats
d’una manera desproporcionada potser... Això significa que estar reconegut pel
poder et dóna un poder, però és diferent del poder que et dóna fer classes a la
universitat o acceptar un càrrec vitalici en una institució o en un diari i que
siguis funcionari o professor o catedràtic.
És difícil mantenir l’equilibri entre el
fonament de la poesia, que és l’amor i la gana i la sinceritat de l’ànima, i el
mercantilisme despietat –intel·lectual, emocional i material– en què estem
ficats?
Sí, no?
Cal tastar l’infern, com l’holandès
errant, per arribar al paradís d’una humanitat distinta d’aquesta?
No sé si “cal” és
la paraula, no sé si cal tastar-lo, però en general passa això. No sé si el
plaer prové del dolor, però tal com va s’han de travessar uns quants forats
negres. La poesia mateix són abismes i planes i pendents que de vegades semblen
suaus i arribes amb la llengua fora.
Continues tenint clavat al cor el viatge
pel lloc salvatge?, les preguntes ens donen més vida
que les respostes?
Sí, i tant. El lloc salvatge i les preguntes... I també
una altra cosa: tothom ens ensenya una manera diferent de tallar les patates i
de fer les coses, detalls, la fibra...
Llibres
publicats:
La bragueta encallada, Druïda,
Maó 1972.
La cosa aquella, Druïda, Maó 1982;
i Empúries, Barcelona 1991.
No hi érem, Empúries, Barcelona 1993.
El poble del costat,
Empúries, Barcelona 1993.
Començament dels començaments i ocasió de
les ocasions, Empúries, Barcelona
1994.
Desfà els grumolls, 3 i 4,
València 1994.
Calç, Proa, Barcelona
1996.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada