Entrevista a Manuel
Delgado:
De l’antropologia
com una raó
per a la
llibertat
[CATALUNYA,
32, XI-2001]
Gerard Horta
Nota prèvia (24-VIII-2015): Vaig conèixer el Manel
en estudiar antropologia, devia ser el 1991 o 1992, i –malgrat que l’espai
acadèmic es distingeix arreu per un individualisme dur, tosc, inclement– vam fer-nos
companys. Encara recordo el plaer de les classes a què assistia, i una tarda trobant-nos al bar de l’antiga Facultat de
Geografia i Història sota la Diagonal i com el vaig saludar públicament seguint
una tradicional i inconfessable forma ritual d’una societat de Papua-Nova Guinea: hauria estat
impossible fer “allò” amb qualsevol altre professor sent-ne jo alumne. Fou el
meu director i pare intel·lectual per a la tesina (una part de la qual es publicà com De la mística a les barricades [Proa,
2001]) i per a la següent investigació, la tesi doctoral (una part de la qual
es publicà com Cos i revolució.
L’espiritisme català o les paradoxes de la modernitat [Edicions de 1984,
2004]). De la privilegiada intensitat de la relació en resultà l’adquisició
d’un cos de coneixements antropològics que a hores d'ara considero bàsics i, sobretot, un ensinistrament de la mirada
etnològica enfocada a la quotidianitat de la nostra pròpia societat –sempre al caire de l'exotisme: interpretar el paral·lelisme entre la funció social del mèdium i la del periodista, concebre el ritu eucarístic com una manifestació teoantropofàgica o entendre la violència com un dispositiu per afirmar una relació social– que em situen en deute perpetu amb ell, i més tenint-hi en compte
que en continuo aprenent. Als darrers 15 anys hem compartit una pila de
recerques –la primera, per a mi fonamental, Carrer, festa i revolta. Els usos simbòlics de l'espai públic a Barcelona (1951-2000) (Generalitat de Catalunya, 2003), quan encara no prevèiem la utilització política i mediàtica anorredaora del concepte espai públic que al cap de poc denunciaríem– i, a més, experiències associatives de caire divers en contextos
diferents. I amb les nostres famílies, antecessors i successors, ens vam fer
companys (la Carlota Gallén és una dona bellíssima i d’una generositat extraordinària
a la qual sols puc expressar la meva immensa gratitud, i com a antropòloga
publicà un llibre de lectura imprescindible: Les fronteres de la normalitat. Una aproximació en clau social a les
persones amb intel·ligència límit o borderline [Edicions de 1984, 2005]).
Vull dir que ja fa 25 anys que anem rodant. Ell ha desenvolupat una producció aclaparadora centrada especialment en els camps de l’antropologia religiosa (De la muerte de un dios [Península, 1986], La magia [Montesinos, 1992] i la trilogia sobre iconoclàstia composta per La ira sagrada [Humanidades, 1992], Las palabras de otro hombre [Muchnik, 1993] i Luces iconoclastas [Ariel, 2001]) i urbana (entre d'altres: El animal público [Anagrama, 1999], Elogi del vianant [Edicions de 1984, 2005], Sociedades movedizas [Anagrama, 2007], La ciudad mentirosa [La Catarata, 2007] i El espacio público como ideología [La Catarata, 2011]). Al seu torn, El cor de les aparences –bloc que va iniciar fa una dotzena d’anys– ha esdevingut un mitjà de difusió excepcional de la seva obra antropològica: un veritable tresor amb vista a la divulgació de la disciplina. Ens
hem fet més grans i, per no avorrir-nos, ja fa estona que ens anem barallant semestralment per afers
de tota mena (personals i col·lectius, d’amistat, polítics, esportius,
etc.), tot i que sempre m’he pres seriosament la seva afirmació que només et
baralles amb les persones que estimes, de manera que concebo aquestes
incursions a còpia de torpedinades matusseres que de tant en tant efectuem com
una demostració d’amor recíproc, naturalment platònic. Almenys, m’agradaria
pensar que és així. (De vegades crec que hi ha ocasions en què ens traiem de
polleguera.) Segurament algú pot sobtar-se per aquesta
confessió –discussions agres que iniciem en públic les prosseguim en privat, o
a l’inrevés, al mode rude, bestial, dels protagonistes de westerns crepusculars condemnats a enfrontaments fatals... dels quals sempre sortim indemnes tots dos fins a la pròxima contesa–, una confessió que en realitat confirmaria la necessitat de fonamentar tota
dinàmica relacional en el conflicte, del tipus que sigui, i més entre dos paios
fills d’una certa extravagància més enllà de la distància intel·lectual i
social que els separa –però capaços d’ajuntar-se portant banderes com les que
mostrem aquí sota–. Hem fet molt el gamberro junts, molt.
Fent petar la xerrada, xino-xano, al llarg d’una manifestació
a Barcelona (14-V-2011).
En termes polítics, porto tots aquests anys
fent-li una miqueta i algun cop de piconadora tsé-tsé –versió torracollons– i, com
que hi ha coses que no m’és donat de dir en públic, sols manifestaré que –per
damunt de totes les diferenciacions analítiques i estratègiques– em complau
profundament haver estat testimoni del camí que ha recorregut. Si mai no
apareix un tanc a l’avinguda Diagonal de Barcelona estarem junts allà, que
ningú no en dubti. Ell era empresonat a la Model el 1975 just abans dels últims
crims polítics formals del franquisme, i no crec que hagi de retre comptes a
ningú pel que pensa o deixa de pensar. Acabar sent devorat pel paper que un
interpreta és un risc implícit a tota posada en escena social sostinguda, és a
dir, a la vida mateixa. I finalment, Goffman dixit, no parem de mirar de respondre a les expectatives que creiem
que els entorns socials mantenen sobre les nostres actituds i conductes. Dit d’una altra manera: qualsevol persona encarnem registres socials que algun rumb han de seguir per corporificar-se!
A continuació veuràs una
entrevista que li vaig fer per al Catalunya,
l’òrgan en català de la CNT a la Guerra Civil i, al cap de molts anys,
de la CGT. Vaig militar més d’una dècada a la CGT tot i que per alguna disfunció organitzativa mai no van enviar-me cap quota per pagar ni van convocar-me a cap
reunió, ni jo ho vaig resoldre. Diria que formava part de la Federació d’Activitats Diverses (una
classificació perfecta per a qualsevol antropòleg que durant 25 anys de la seva vida va fer de corrector de català –finament, assessor lingüístic–). Per ventura en podríem dir
“militància fantasmàtica”... On sí que vaig fer un cop de mà va ser al Catalunya, amb la Lluïsa Pahisa, el Xavi
Roijals i una colla de companyes i companys preciosos. Quan després d’uns anys
vam plegar, esgotats de nedar a contracorrent, fou el
company Jordi Martí i la colla de Reus i Tarragona que van agafar-ne el relleu.
Penso que tota la petita munió que vam ser al Catalunya en aquells anys vam fer el que crèiem que havíem de fer: obrir perspectives sense
acomplexaments ni dogmatismes. Per fortuna, si més no en aquest àmbit, els
temps han canviat i avui resulta inconcebible no assumir
l’expressió en català i, alhora, la defensa del dret de tota col·lectivitat,
començant per la catalana, a autoorganitzar-se més enllà d’imposicions estatals
i colonials. Com diu el verset, “la
burgesia, que se la quedin ells...”.
Com sempre, de llarg millors les respostes que les
preguntes. Potser l’interès d’aquesta entrevista i de les que us estic oferint
als darrers dies en aquesta segona quinzena d’agost del 2015 és que
reflecteixen moments socials molt propers i al mateix temps
llunyans, qüestions ja superades perquè el context ha canviat i d’altres
que continuen perpetuant-se com si fóssim a l’endemà. En realitat aquest bloc
nascut al principi d’abril d’enguany m’està fent el paper de diari de viatge,
de llibre de memòries, de calaix de sastre i de difusor de dimensions
polítiques, literàries, sindicals i –cada cop més– també acadèmiques. El rerefons és
explícitament contracultural. I no hi ha res més contracultural que un
astronauta escombrant una nau industrial en un lluminós dia solar a la
superfície d’un planeta qualsevol. Fer present el passat i el present és una
manera d’esborrar-lo, de deixar-lo enrere tot compartint-lo en cerca de presents altres.
[Disculpeu els problemes de composició amb Tahoma i els cossos: ha estat l'única entrada en què em resulta irresoluble. Sempre les contingències!]
[Disculpeu els problemes de composició amb Tahoma i els cossos: ha estat l'única entrada en què em resulta irresoluble. Sempre les contingències!]
Revetlla de Sant Joan a la foguera de la cruïlla entre Casp i Lepant (Barcelona, 2007), ja més aviat alegres. El senyal de trànsit del darrere és un mal auguri que, sense saber-ho, impugnem simbòlicament. La distorsió gràfica obeeix als desencaixos del món real a l’hora de ser reproduïts.
Fotografia: Carlota Gallén.
***
Penses
que les preguntes són tan importants com les respostes?
Sempre. Això és una pregunta?
Sí. Si
l’antropologia parteix de la base que hi ha una unitat psíquica de la
humanitat, i que per tant les distintes maneres com les societats s’organitzen
s’han d’interpretar lliurement de prejudicis, entenent-ne els diversos marcs
explicatius, això –dins les societats occidentals– converteix l’acte de pensar
en una activitat revolucionària?
Home! El relativisme cultural, pels riscos morals que
implica, evidentment connota una certa irreverència cap a qualsevol principi
considerat com a inqüestionable. El distanciament, l’escepticisme i sovint i el
cinisme que molts cops trasllueix l’antropologia a causa de la seva tasca de
comparar societats no pot tenir sinó una vocació dissolvent. Que això sigui
revolucionari caldria matisar-ho, perquè es podria entendre que la seva
contribució ho és en el sentit d’empènyer la societat humana cap a una banda o
cap a una altra, en canvi el que potser fa revolucionària l’antropologia en un
context com el nostre és justament el seu escepticisme.
Llavors com entens
el paper de l’antropòleg quan dirigeix la mirada sobre la seva pròpia societat,
és a dir: de situar la nostra societat en un lloc d’una certa igualtat respecte
a les altres societats se n’ha de dir escepticisme?
En la mesura que intenta fer-ho sense prejudicis,
l’antropologia posa entre parèntesi qualsevol afirmació positiva sobre
qualsevol cosa, per això ha de ser inevitablement negativa. Per força s’ha
d’abstenir de jutjar, d’avaluar en termes ètics conductes per extravagants i
estranyes que ens puguin semblar. Fins i tot en la nostra pròpia cultura, amb
relació a comportaments que es podrien considerar “censurables” o moralment
abominables. Comparar amb rigor les societats humanes, les maneres com la raó
humana es desplega i produeix, d’entrada implica l’obligació de l’antropòleg
d’abstenir-se. Però això comporta unes connotacions morals greus dins una
societat on sempre s’han de plantejar les coses d’una manera “positiva”: o
sigui, sempre ens hem d’estar pronunciant d’una manera inequívoca sobre el bé i
sobre el mal i sobre la condició “positiva” de les nostres intencions. Se’ns
imposa l’obligació de jutjar, de sentenciar, de postular un pensament que sigui
el més sever i complet possible, amb la pretensió d’esgotar l’univers des d’un
pensament que no es permet a si mateix ni el luxe de dubtar, d’aturar-se davant
de la seva pròpia reflexió per reconèixer en un cert moment la seva
incompetència. La nostra societat, plantejada així, ens aboca a tots a sentir
pavor davant de les coses que no podem entendre, i per tant el problema que té
la raó occidental –i que l’antropologia impugna–, és justament ser tan poc
racional, en la mesura que amb relació a formes de pensament que podríem
considerar místiques, la raó occidental es construeix irracionalment en tant
que vol abraçar-ho tot, i fer-ho d’una manera absoluta, amb veritats que no
puguin ser controvertibles. Si l’antropologia contraria en el món actual, i si
hi té una certa responsabilitat, és perquè es nega a pensar en termes
d’absoluts i introdueix dubtes en tota pretensió de trobar una única “veritat”.
Avui dia els
mitjans de comunicació i consum massius
continuen fent relats de la realitat des de perspectives ancorades en
l’evolucionisme del XIX, com si la civilització occidental encarnés
unidireccionalment la culminació del progrés humà.
Els mitjans de comunicació són proveïdors de les formes
actuals del folklore. La seva funció és, bàsicament, de facilitar formes
elementals de pensament, esdevenir màquines colossals de trivialitzar el món.
Els mitjans de comunicació només poden informar d’allò que tohom sabia,
transmetre idees en general assumides; no és possible usar un mitjà de
comunicació per introduir idees noves. La manera com l’antropologia es
folkloritza a través dels mitjans de comunicació, del cinema, etc., respon a
una imatge de l’antropologia del segle XIX que cap col·lega estaria en
condicions de subscriure. S’invoca la imatge d’un antropòleg que no existeix:
se n’espera que ofereixi idees simples sobre “costums estranys”, “pràctiques
exòtiques”, “rituals ancestrals” fins a convertir-lo en una caricatura.
Des dels mitjans de
comunicació critiquen els talibans per destruir estàtues però obvien la
tradició iconoclasta cristiana (vegeu el Deuteronomi) o la pràctica d’immobiliàries com Núñez y
Navarro durant el franquisme o de les mateixes Administracions públiques,
responsables de destruir una gran part del patrimoni artisticocultural.
La manera com s’han explicat els estralls dels talibans
contra el patrimoni artisticohistòric universal respon a arguments d’una
ignorància insultant, com sol ser habitual. Qualsevol persona amb un mínim
coneixement de la història d’Occident sap que els processos de modernització
estan lligats a l’abolició del culte a les imatges sagrades. No fa gaires anys,
a l’estat espanyol vam ser-ne testimonis! Aquesta imatge distorsionada, pobra,
simple, tanoca, dels mitjans de comunicació ha volgut presentar-ho com una
mostra del rebuig dels talibans a l’occidentalització, quan per contra el que
han fet és demostrar fins a quin punt entenen per on passa el procés de
modernització: per la destrucció del poder dels símbols. A més, tens tota la
raó: el sistema del món, del qual som alhora víctimes i beneficiaris, no pot
sobreviure sense destruir el planeta directament. La manera com s’està
destruint Barcelona i, en nom de criteris immobiliaris, com s’està arrasant tot
el passat de la ciutat a partir de la destrucció massiva del seu centre
històric és molt més greu. Els talibans al capdavall ho fan per motius sagrats:
si hagués estat per interessos immobiliaris potser això no ens hauria indignat
tant. En canvi seria més escandalós. Barcelona està sent arrasada d’acord amb
principis que no tenen cap sentit transcendent.
Barcelona,
l’Hospitalet de Llobregat i el que sigui, vint anys després dels ajuntaments
“democràtics”...
No n’hi ha, d’ajuntaments democràtics.
Cacera de treballadors clandestins a la plaça André Malraux per part de la policia espanyola (Barcelona, 17-VIII-2001). El Manel hi era.
Recentment t’has
referit a la llei d’estrangeria espanyola com un sotmetiment dels grans grups
de nouvinguts sense recursos econòmics al que en dius un “estat d’excepció”
que, al mateix temps, situa fora de la llei la mateixa Declaració dels Drets Humans
i propostes com les de la Comissió d’estudi de la immigració assumides pel
Parlament de Catalunya.
Sí, unes propostes que estan condemnades a convertir-se en
una proclamació retòrica amb què segurament es pretendrà legitimar aquelles
polítiques que, amb un sentit invers, estan destinades a excloure.
Vas dir a Catalunya Ràdio –una emissora pública– que el Parlament no servia per
res i resulta que hi ha una pila de lleis aprovades per majoria, llevat del PP,
sobre les quals l’estat ha recorregut i que no s’han pogut dur a terme. A
Catalunya es va votar “No” a l’OTAN i no ha servit perquè Catalunya no en formi
part. No podem ni autogestionar un aeroport!
És evident.
I
t’ho van fer pagar.
És clar, però encara que sigui una paradoxa això és el que
permet que el Parlament faci aquestes declaracions entorn de la immigració: no
tenen cap possibilitat de realitzar-se en les pràctiques polítiques, així et
pots permetre el luxe d’afirmar el que et doni la gana. No tindrà cap traducció
legal, ni el que es podia traduir en una legislació concreta ni el que no es
podia traduir. Quant a la Llei
d’estrangeria, estem parlant de la institucionalització i la legalització
de l’esclavitud.
Al
1886, l’estat espanyol encara no havia abolit l’esclavatge a Cuba.
I al principi del segle XXI continua sense fer-ho.
Sorprèn que al
Raval i a Vic i a Igualada trobis asiàtics i africans, adults i infants, que
parlen i canten en català, mentre que al Real Club Polo, a Pedralbes o a les reunions
del Círculo de Amigos del Liceo –on encara hi ha la placa “A los caidos por Dios y por la Patria”– sigui gairebé impossible sentir una
paraula en català?
Això és absolutament previsible, i és una prova –com en
tindrem tantíssimes més– que els problemes que tantes vegades es presenten com
d’“integració” sempre els presenten els poderosos respecte al que és la vida
social real. Encara que sembli paradoxal, els qui estan realment marginats, i
ho estan perquè volen, són aquells que detenen el poder. Ells no estan en la
societat, per no dir que hi estan en contra. És en la societat, fins i tot en
les seves dimensions més conflictives, on veritablement es produeixen les
col·lisions, els xocs, però també els intercanvis i les sobreposicions. Caldria
revisar què entenem per racisme i per antiracisme, i adonar-nos que aquells que
moltes vegades és veuen implicats en avalots racistes o que sovint apareixen
com a portaveus d’opinions racistes, són mil vegades menys racistes que els qui
els condemnen des d’un antiracisme purament exhibicionista. Són els
protagonistes de conflictes titllats de larvàriament racistes els protagonistes
de tots els mestissatges que hauran de venir. Els racistes són els qui
s’escuden en un antiracisme estètic per mantenir a distància els immigrants.
Un dels nuclis del
teu últim llibre, Luces iconoclastas (Anagrama, 2001) reivindica la racionalitat de les accions
de les multituds iconoclastes i antisacramentals catalanes espanyoles als
segles XIX i XX justament per afirmar que el veritablement irracional són
pràctiques socials que semblen inqüestionablement “normals”, com ara
l’explotació o el dens catàleg de terrors a què l’església catòlica ha sotmès
mitja humanitat.
El problema és sempre el mateix: quan parlem de racionalitat
hem de fer-ho sempre per força en plural. Poques coses trobaríem realment
d’irracionals, en la mesura que un cop desvetllada la seva lògica oculta,
automàticament manifestarien funcions i estructures com a formes de raó.
L’explotació és una forma de racionalitat; però la violència revolucionària,
fins en els casos més demesurats i escandalosos per a l’opinió benpensant,
també és profundament racional. És més: algú podria arribar a pensar que les
formes de vida social més delirants, aquelles que més sembla que s’agiten pels
marges o pel subsòl de l’ordre establert, són aquelles que més vehiculen les
formes més subtils i eficients de racionalitat: les racionalitats “altres”, les
racionalitats “subterrànies”, “inconfessables”...
I
alhora s’expressen com la crida d’una necessitat de vincular-se i afirmar-se
socialment.
Evidentment. Però en aquest sentit és cert que tota forma de
convivència implica sempre una llinda de violència que, encara que sigui d’una
manera soterrada, aguaita el seu moment. Per tant, ens equivoquem del tot quan
pensem que el que sovint se’ns mostra en qualitat d’expressions de desordre en
realitat són expressions justament desordenades. El desordre pot ser qualsevol
cosa llevat de desordenat.
Es
proclama que tots som iguals però des de fa cinc mil anys, des de l’aparició de
les primeres ciutats-estat, la instrumentalització i l’aplicació ordinària de
la violència és un patrimoni dels estats, que a més classifiquen què és i què
no és violència. L’any 2000 ETA va assassinar quatre persones als Països
Catalans, mentre que el que se’n diu eufemísticament “sinistralitat laboral” va
provocar la mort de quasi 300 persones. El ressò polític i mediàtic és invers.
Les
morts que produeixen els contractes escombraria i la inestabilitat laboral és
mil vegades més letal que qualsevol tema recurrent subratllat melodramàticament
pels mitjans de comunicació. En el cas del terrorisme passa el mateix. En la
mesura que l’Administració pública s’autoconfereix l’ús de la força, tendeix a
presentar com a “agressió” totes les formes de força que no estiguin
homologades i que no siguin exercides per funcionaris professionals. Queda
clar, llavors, que dir terrorisme d’estat és un pleonasme: no hi ha més
terrorisme que el de l’estat. I el d’ETA és terrorisme d’estat. N’hi ha de dos
tipus, de terrorisme: el dels estats que existeixen i el dels estats que
voldrien existir. La violència exercida per les dinàmiques socials mateixes,
arran de terra, l’artesanal, evidentment serà tot el condemnable que es vulgui
des del punt de vista ètic, però és mil vegades menys mortal que la que està
sent exercida amb pressupostos de l’erari públic.
El
sentit inicial del terme “terrorisme” remet precisament a aquesta pràctica
violenta de l’estat.
Efectivament, en el cas de l’evocació del “Terror” francès,
que justament demostra fins a quin punt hi ha una concomitància entre
terrorisme i construcció de l’estat modern.
Estaries
d’acord que les Organitzacions Para Governamentals –contraposades al
voluntariat i l’associacionisme no retribuïts– han esdevingut la punta de
llança del capitalisme a fi de preparar la futura mà d’obra en el seu circuit
expansiu, a més d’afirmar simbòlicament la condició “superior” dels qui només
pel fet de ser blancs sembla que ja estan legitimats moralment i políticament per
“ajudar” societats exòtiques sense tenir ni la més mínima idea del que fan?
Penso
que una gran majoria d’ONG estan reproduint la lògica assistencialista del
“Domund”. Són la punta de llança, evidentment ben disfressada, de les noves
formes d’intervenció colonialista. La meva percepció és irrellevant, però és la
percepció que en tinc i que tenen altres persones. Són signes que qualsevol
ciutadà preocupat per les astúcies del poder haurà pogut copsar.
I, en aquest
context, penses que l’anticapitalisme com a universalisme pot esdevenir també
una nova mostra de colonització, és a dir, ¿hem de ser “solidaris” amb els
inuit o el que hem de fer és aconseguir que els expoliadors de primeres
matèries que hi ha a les terres àrtiques els deixin en pau?
Em
nego a donar qualsevol altra argumentació que no sigui aquesta tan elemental:
sempre faré costat als qui s’emporten la pitjor part, perquè em cauen millor.
Em nego a exercir d’intel·lectual compromès, no sóc en Chomsky. No tinc res a
dir i tinc molt a fer. No perquè no en tingui una opinió. Simpatitzo amb tots
els moviments que postulen la igualtat humana i estan en contra de l’opressió.
Més enllà d’això, em nego a fer-ne altres consideracions.
En fi, que li dec un grapat de coses a aquest home, entre elles la paciència amb què suporta les meves envestides, la majoria injustes.
Moltes gràcies, Gerard.
***
Post scriptum
(27-VIII-2015): L’endemà de penjar aquesta entrada, el Manel escrigué el text
de sota al seu facebook. Més enllà dels elogis exagerats i immerescuts que
rebo, crec que a tots dos ens aquieta el cor saber –i poder manifestar-ho en públic–
que som dos companys que ens estimem, que el que hem compartit i compartim és qui-sap-lo, una barbaritat!, i que si de tant en tant muntem operacions de combat ferreny, brusc
o descortès, s’han d’entendre més com a focs d’encenalls que no com a seqüències
d’Apocalipsi Ara (de fet, ell imita a la perfecció el moment en què Marlon Brando es refresca amb aigua la cara i la superfície superior cranial: el secret rau en els moviments finals de les polpes dels dits provant de fixar l’aigua damunt de la pell). D’altra banda, tot
plegat mostra els efectes dels cicles de prestacions i contraprestacions
exalçadores (“Que tu m’estimes? Doncs jo més!”): ara bé, tinc claríssimes les
dimensions i la potència de tot el que m’ha donat...
Moltes gràcies, Manel, per tot! (Ohu! Això de sota ho escriu perquè el convidi a moltes cerveses!)
***
En Gerard Horta ha penjat això al seu
bloc. No sabia si compartir-ho, perquè, com sol dir-se, ofèn la meva modèstia d’elogiós
que és.
El que sí que es veritat és que en Gerard és sens dubte el meu millor amic. De
banda de la cosa personal –antiga i farcida d’episodis indescriptibles–, és un
dels investigadors més brillants que tenim al grup de recerca i al Departament
d’Antropologia de la UB, amb un treball a l’Àfrica realment notable. La seva
profunditat teòrica i la seva recerca històrica sobre la relació entre
espiritisme i anarquisme a la Catalunya contemporània fa d’ells un dels
especialistes en antropologia religiosa més competents del país.
En política, el Gerard és un dels “responsables” de la meva presa de
consciència de fins a quin punt la CUP és la instància política en millors
condicions de fer front al neoliberalisme que encaren Rajoy i Mas, en l’horitzó
d’una emancipació que ha de ser al mateix temps nacional i de classe.
En fi, que li dec un grapat de coses a aquest home, entre elles la paciència amb què suporta les meves envestides, la majoria injustes.
Moltes gràcies, Gerard.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada