LES BARCELONES REBELS:
EL SOMNI IGUALITARI
[VILAWEB, 23-XI-2015]
Gerard Horta
“Poques vegades
una ciutat ha estat a les mans de la seva gent. Barcelona algunes vegades, poques,
però amb tanta intensitat…” Amb aquestes paraules de Pere López Sánchez,
geògraf de la Universitat de Barcelona a qui devem, entre d’altres, dues
obres cabdals –Un verano con mil julios y
otras estaciones (1993) i Rastros de
rostros en un prado rojo (y negro): las Casas Baratas de Can Tunis en la
revolución social de los años treinta’(Virus, 2013)–, comença aquest documental-recull gràfic –de fotografies i talls de filmacions– al voltant de la potència
popular d’una ciutat anomenada Barcelona. La tasca recol·lectora d’imatges d’en
Pere López s’ha manifestat –a més de la seva dimensió acadèmica– al bloc Rastros de Rostros i com a Pedrolo
Lupi a Facebook, on quotidianament ens serveix la presència del record que
les escoles, les universitats i els mitjans de comunicació del feixisme i la
transició ens han negat: com la xusma, els esparracats, els incontrolats –és a
dir, la gent de la nostra ciutat– ha construït la lluita pel somni emancipador
i, en determinades ocasions, la seva realització.
En efecte,
aquestes són les històries que narra aquest documentari de tretze minuts i
escaig titulat El somni igualitari de les Barcelones rebels (Barcelona, 2015), una mirada panoràmica a
través dels segles XIX i XX en la qual es confronten les apropiacions populars
dels carrers com a desafiaments contra el capital, l’estat, l’església i
l’exèrcit. Voldria afegir una observació contextualitzadora al relat d’en Pere:
aquest intent crònic de furtar-nos el fil roig (i negre) de la memòria d’una
societat quadribarrada –de Fraga a Maó, de Salses a Guardamar– que
històricament ha desafiat tots els poders establerts –forans (1452), remences
(1462 i 1484), germanies (1520 i 1693), segadors (1640), angelets (1663),
barretines (1688)…– ha triomfat. No pas d’una manera absoluta, perquè en el
curs dels segles floreixen els apunts, però déu n’hi do. Qui coneix –una entre
tantes– la pedagoga anarquista i espiritista Isabel Vilà i Pujol (1843-1896),
la primera sindicalista catalana que plantà cara a l’explotació infantil sota
la Revolució Industrial? Per què obres centrades en les revoltes, les
insurreccions i els aixecaments populars com la Panoràmica del nacionalisme català (Fèlix Cucurull,
1975, Edicions Catalanes de París) romanen al capdavall de l’espadat del
silenciament? On és la dignificació de la immensa recol·lecció oral i escrita
dels agents actius de les revoltes del segle XX d’aquest tros del planeta, i la
seva difusió escolar, acadèmica, mediàtica? Com s’ha fet la construcció social
de l’oblit?
Al documental, hi
contemplem lluites fetes de vagues i reapropiacions dels carrers i les places,
paisatges quotidians de la vida del món urbà: del 1835 per l’enfrontament del
proletariat català contra la Junta de Fábricas a la Jamància del 1843, de les
insurreccions dels tres juliols del 1854-1856 a la de les quintes del 1870, de
les vagues del 1902 i el 1909 (Setmana Roja, Setmana Gloriosa) a les del 1919
de la Canadenca, de la Revolució anarquista catalana del 19 de juliol del 1936
als Fets de Maig del 1937. Homes, dones i infants… Infants erigint castells de
sorra a la platja de Barcelona, infants a les barricades de la vida col·lectiva,
imitant els adults per anunciar un món nou. Del Festival de les escoles
racionalistes del 1905 (no em cansaré de recordar el paper absolutament central
del moviment espiritista català en aquest camp i en el naixement del feminisme
primigeni des dels anys setanta del XIX) al desenvolupament de les cooperatives
–la Fraternitat, la Flor de Maig, la del Vidre de Cornellà (friso per veure
publicada la recerca del company historiador Jordi Ibarz sobre més d’un segle
de cooperatives del vidre de Catalunya)–, dels menjadors comunals, l’agrupament
dels obrers del gas, la gent menjant al Ritz, les col·lectivitzacions
(fàbriques, hotels, piscines), la indústria de guerra, les colònies escolars
per als refugiats, les biblioteques sindicals. Dels anys vint, l’Ateneu
Enciclopèdic Popular (30.000 associats), el CADCI (20.000), el combat per a fer
créixer la cultura de la justícia social. Sota les tempestes de la història hi
ha el foc i la revolució, els llibres i les pedres contra el treball esclau,
per un món sense amos ni patrons ni alliberats sindicals. I la repressió, les
repressions, dels vaixells presó a les detencions col·lectives.
Heus ací la
Barcelona ingovernable pels Senyors, heus ací la Rosa de Foc. “Volgueren
enterrar-nos, no sabien que érem llavor.” La xusma, els esparracats, els
incontrolats, sí: els boigs, els violents, els terroristes, els antisistema
d’uns altres temps que, malgrat tot, continuen essent nostres. Un mateix poble
miserabilitzat que nodrí les milícies populars amb una idea al cor: ni manar,
ni obeir.
Devem a en
Pere el guió i la documentació, tan delicats; i a en Víctor Garcia la
locució justa, sense impostacions sobreres.
D’en Vicent Andrés
Estellés al Coral romput: “Una
lenta tristesa, un amor, unes llàgrimes, una pobra nostàlgia.” Honorem Manolo
Fornés, Liber Forti i tants més… Som i serem, aquí, provant de donar un lloc i
un temps per a la llibertat. A les barricades,
amor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada