Mural al port de Castelló de la Plana (Països Catalans).
MARX I ENGELS:
CONTRA EL PROCESSISME ESTÀTIC, MOVIMENT REAL
Gerard Horta
És conegut que Marx i
Engels plantegen, dins La ideologia
alemanya (1846: pàg. 86 i 87de l’edició del 1987 de l’Editorial Laia, a cura de Jordi Moners i Sinyol), que “les idees de la classe dominant són en cada època les idees dominants,
és a dir, la classe social que és la força material dominant de la societat
n’és alhora la força espiritual dominant...”.
Per
això quan tots dos remeten a la lluita de classes com a motor de la
història estan dient-nos que el conflicte i la contradicció són els principis
dinàmics de la realitat social (el sí i el no, el cel i l’infern situats a l’interior
de tot individu i de tota societat, com assenyalaven els gnòstics del principi
de l’era cristiana o els espiritualistes místics com Jakob Böhme, els mateixos que inciten a abolir jerarquitzacions, institucions de poder i propietat privada, i que afermen el coneixement com a via transformadora i alliberadora)... de la mateixa manera que Albert Einstein entenia el moviment com el principi dinàmic de l’univers. La història, doncs, no és el suposat procés que encamina la
humanitat cap al triomf de la raó,
com afirmava Hegel, sinó que la història és un llibre obert, un procés que
podem escriure i que rescrivim de maneres radicalment distintes. Aleshores, per a
Marx i Engels, el comunisme és el moviment real
que aboleix l’estat de les coses (pàg. 71):
Per nosaltres, el comunisme no és un estat de coses que
hagi de ser establert, un ideal cap al qual la realitat ha d’apuntar. Nosaltres
anomenem comunisme el moviment real que aboleix l’estat de coses actual.
Per
ells el comunisme no és un estat ideal, sinó un principi dialèctic, és a dir,
un principi dinàmic i conscient de la societat cap a la seva autotransformació
contínua en el marc de la llibertat i la justícia social. La capacitat
autotranscendent de tota societat a l’hora de construir-se, destruir-se,
reorganitzar-se o reformular-se a si mateixa en tots els àmbits possibles és
infinita: i no cal que demani permís a la societat del costat, sinó que es manifesti
a si mateixa i davant d’ella mateixa la seva pròpia voluntat transformadora. El
comunisme implica aleshores la transformació de l’ordre establert, la superació
de la propietat privada dels mitjans de producció i de la societat de classes.
El comunisme és un mitjà per possibilitar el desenvolupament del potencial de
tots els éssers humans. Per això Marx sosté que fins que no assolim el comunisme,
la llibertat col·lectiva, la satisfacció de les necessitats de les persones, no
podrem dir que ha començat la història humana –com escrivia l’anarquista Alexandra David-Néel, “l’objectiu de la vida és
viure...”–.
Et proposo que substitueixis un estat de coses que hagi de ser
establert, un ideal per processisme estàtic, i comunisme per independència.
I a continuació et
proposo que projectis aquest exercici ideològic en un projecte polític. Així
comprendràs per què el processisme estàtic –i el que en deriva, com ara l’estabilitat parlamentària que el cronifica– és el primer obstacle per esdevenir
veritablement independents. I comprendràs, més enllà de discursos i discursets,
articles i pamflets, tertúlies i opinions, debats i audiències públiques,
xerrades i discussions, qui defensa la independència i qui no.
L’interrogant
següent és: qui la practica?
Moviment
real, senyores i senyors, moviment real.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada