Genís
Cano i Soler (1954-2007).
RECORD DE GENÍS CANO:
VERSOS CONTRACULTURALS
VERSOS CONTRACULTURALS
[AVUI, 22-I-2004]
Gerard
Horta
[Genís Cano i Soler, Gran xona ganxona. Editorial Rourich. Barcelona, 2003.]
[Genís Cano i Soler (coordinador), Poètica de la
contracultura. Publicacions de la
Universitat de Barcelona. Barcelona, 2003.]
Una de les
estratègies imprescindibles per aprofundir la comprensió d’una societat
consisteix a atendre els processos que s’hi esdevenen a tots els nivells. Si
prescindíssim del terme “cultura” i poguéssim copsar l’antagonisme dels
diversos projectes que hi breguen, i com aquest enfrontament es projecta sobre
l’arena cultural i en la resta d’esferes de l’univers social –inclosa la vida
quotidiana de les persones–, llavors podríem comprendre que això que es designa
com a “contracultura” remet a un enfocament “edènic” de la societat i al rebuig
de l’ordre dominant a Europa als darrers tres-cents anys. Des de la
liminalitat, persones i grups dirigeixen la seva acció cap a la consecució d’un
objectiu realitzable. La manera com les representacions col·lectives i les
perspectives ideals s’incorporen en els individus i en les seves condicions de vida, i els trànsits socials que
això provoca, explicarien la direcció dels processos esmentats al principi.
Contra el
poder
El lloc de la
contracultura és la subalternitat, i algunes de les seves manifestacions a la
Catalunya contemporània –protagonitzades pel que Pau Riba en diu la “generació
frontissa”, nascuda als darrers anys quaranta i primeríssims cinquanta– han
estat una afirmació de resistència contra el poder i els emmascaraments
diversos que en deriven. Se n’han de referir experiències distintes a escala
vital i social: crear, relacionar-se i organitzar-se cooperativament o com a
comunes en termes amorosos i amistosos, educatius, laborals, polítics,
sindicals, associatius. Una de les fonts lligada sovint al camp llibertari (de
la CNT als autònoms i indis metropolitans) del rebuig polític i cultural a
Catalunya a mitjan i a la fi dels setanta del que s’intuïa que ha acabat sent
la reforma tardofranquista provindria, doncs, de la galàxia contracultural.
Mitjançant les dues obres que es ressenyen Genís Cano, teòric de l’art,
professor de la Universitat de Barcelona i organitzador d’activitats diguem-ne
artisticoculturals vinculades a la crítica social, aporta uns materials
fonamentals per copsar els sentits de la contracultura catalana.
Poètica de
la contracultura recull el pròleg de Cano i un conjunt de textos dels
traspassats Pau Maragall i Mira, Pere Marcilla i Blasco, i Albert Subirats
Martori, els contextos biogràfics i creatius dels quals són presentats
respectivament per Pau Riba, David Castillo i Enric Casasses. També s’hi
mostren dibuixos de Maragall mateix, i de C. Cerón i E. Conde, a més de
fotografies de L. Ortinez, E. Bendito i S. Rodés. És un llibre completament
necessari en la mesura que la contracultura que s’hi convoca no és la de les
frivolitzacions televisives dels “pijos” de casa bona, sinó la del
carrer –en i amb tota la seva duresa–, aquella que s’insereix, que genera
corrents i que es fusiona en terrenys implicats en la lluita per l’alliberament
des de l’experiència diària. Hi ha, doncs, una xarxa de persones i
d’esdeveniments i de fruits de trobades –llibreries i llibres, editorials,
revistes, assemblees, jornades, barricades, coordinadores, militància política
i sindical, mítings, i aparellaments, acoblaments i trencaments– i hi ha,
sobretot, algunes flames del foc que ho alimenta.
Les flamarades de
Maragall, Marcilla i Subirats són actuals perquè remeten a contextos vitals que
se’ns fan comprensibles immediatament i perquè des dels llapis de colors Alpino
fins a l’últim dels referents literaris, musicals, ideològics, una part de
l’Europa moderna apareix en la seva tossuderia per autotranscendir-se a partir
de l’anhel de recuperar la integritat de la vida. Aquest anhel malaguanyat i
resistent enllaça la comprensió que en fem amb el conjunt de textos i imatges
del llibre: poetes –i poetes-presentadors–, dibuixants i fotògrafs bramen,
mormolen o proclamen amb desesperació, ironia, dolcesa. Així, el present i el
passat immediat reflecteixen el tarannà intemporal del relat. Entre la solitud
i la necessitat imperativa de traspassar les portes cap a una altra banda s’és
conduït a poètiques, naturaleses, situacions i emocions corprenedores de la
nostra memòria individual i col·lectiva sense les quals no ens podríem
explicar. La congruència que s’hi reclama té a veure amb una petició de sentit
primigènia en cerca de la llibertat. I, respecte a l’escriptura poètica
catalana, és clar que una part de la creació dels qui superen de poc la
quarantena beu d’aquí, i això il·lumina certes continuïtats dinàmiques quant a
formes i continguts. I n’aferma el fil.
Poemes ganxons
Avançats els anys
vuitanta, després de la marea poètica que Jordi Pope provocà amb els fulls
graciencs Obra d’Artesà, Genís Cano organitzà una altra subversió
poètica sud-europea sota el nom de Trilateral –la unió càlida de
Barcelona, Porto i Santiago de Compostel·la–. Posteriorment, es materialitzaren
els textos aplegats dins Gran xona ganxona, que comprèn d’entrada
fragments memorístics de Narcís Comadira.
Aquí, el rastre de
la contracultura dels setanta i els vuitanta es ressegueix a través d’un espai
molt concret –St. Feliu de Guíxols,
nucli terrenal del procés faedor del poemari–, i d’una dècada –els
noranta– sobre la qual l’autor plana amb infinita distància. Cano es llença de
cap a teixir una apologia de les poètiques homofòniques que sols acaba a
l’última pàgina. Les mil possibilitats de lligar paraules i sons
embolcallant-se, els sentits corporals i l’imaginari que s’hi entreveuen poden
conduir a múltiples zones, una de les quals seria aquella en què la fragilitat
de ser i dels moviments s’agermana amb una certa mala bava i amb un cant
semiocult a la carn desfermada, a mig camí de colors, místiques i agosarades
experiències sensibles. Hermèticament, van rajant desfilades de mots que juguen
fins a extrems inconcebibles, amb una especificitat inqüestionable que demana
la confrontació urgent amb textos antics de l’autor per comprovar que el Genís
Cano és on era, on serà, i que qui ha estat pres per la follia, ara i abans, és
l’entorn. Sota aquest cel viure no deixa de ser un miracle, i la poesia, una
necessitat.
***
Post scriptum
(30-IV-2015): De l’Andy Cap del carrer Bonavista als exemplars de Trilateral –amb GNR de Porto tocant a
la Sala Verdi (el 1986?)–, Eroz, Ampolla...; del catàleg Barcelona Murs –amb mon pare bregant-hi fins que l’edità l’Ajuntament
de Barcelona– al viatge que el Genís féu a Cap Verd, als anys noranta... Una
abraçada immensa company, per tot!
2 comentaris:
GNR i Rui Reininho son de Porto, no de Lisboa
Lapsus total!!!
Publica un comentari a l'entrada