A Papua Oest, la sagnant –quotidiana– dominació de l’estat d’Indonèsia tampoc no fa albirar que pugui haver-hi “garanties”.
Per tant... què?
Un grupet d’intel·lectuals i artistes,
i 214 membres
de Catalunya en Comú,
contra el dret d’autodeterminació
[SETEMBRE, 31-VII-2017]
Gerard Horta
Un manifest signat per 214 persones de l’àmbit de
Catalunya en Comú i un article a El País
sobre diversos intel·lectuals i artistes guarneix la tercera setmana de juliol.
El País és aquell diari que el 1992,
mentre silenciava les tortures a militants de l’esquerra independentista,
justificava als editorials la necessitat d’una intervenció armada de l’exèrcit
espanyol a Euskadi.
Sonen les
trompetes. Els focus s’encenen, les catifes es despleguen i un grup
d’escriptors, intel·lectuals i artistes “d’esquerres” comencen a desfilar tot
anunciant amb positura greu que l’1 d’octubre vinent no aniran a votar.
Simultàniament, el 99%, la gent, els comuns, els de baix, la ciutadania, la
munió humil i senzilla de figurants que els sostenen s’agenollen al seu pas tot
llençant-los pètals de roses roges i aplaudint-los noves creacions
alliberadores.
N’hi ha que vénen de l’antifranquisme i n’hi ha que
no, n’hi ha que m’han regalat un cert plaer per la seva obra i n’hi ha que no,
n’hi ha d’ensinistrats a ajupir-se per recollir premis lliurats per un Borbó i
n’hi ha que no, n’hi ha que han fet campanyes per votar que sí a la Constitució
espanyola i a l’europea, als Estatuts de la transició, a l’ingrés de l’estat
espanyol a l’OTAN... i d’altres que no s’hi han pronunciat en públic. N’hi ha
que han vist com augmentaven els seus contractes per fer-ho i n’hi ha que no. Tots
coincideixen a enquadrar-se, però, dins els rengles dels qui han governat la
transició no a la banda del regionalisme d’ordre convergent, sinó a la banda
del regionalisme d’ordre del PSC i el PSUC/ICV-EUiA. Gent d’ordre que quan els
seus amics de viatge dirigiren la Conselleria d’Interior ho feren d’una manera
tant o més sinistra que els més reaccionaris consellers de CDC. Gent d’ordre,
amant d’un sindicalisme burocratitzat, professionalitzat i verticalitzat que
durant quatre dècades ha defugit la lluita per transformar aquesta societat en
termes estructuralment emancipadors. Gent que no sap què és la Reforma laboral
del 2012, perquè se’ls en fot. Gent que no ha fet mai cap manifest, des del
1977, pels militants de l’esquerra independentista i anarquistes detinguts,
torturats i esclafats en nom del “consenso”
amb què ens han martellejat més de mitja vida.
Intel·lectuals i artistes. Són dues
paraules per les quals sento un rebuig considerable a causa del narcisisme
gairebé malaltís que caracteritza tants individus classificats en aquest tipus social
–independentment d’adscripcions i pràctiques polítiques–. El militant comunista
Antonio Gramsci escrigué que tothom és un filòsof, perquè tothom pensa i
repensa el món, tothom té idees sobre el món, tothom s’explica i explica el
món, com sigui. Gramsci obrí, generalitzà i distingí el concepte
d’intel·lectual d’una manera que Karl Marx no havia plantejat. A la fi, fem el
que fem, formem part de processos socials i ens situem en el món així o aixà i
fem allò o tot el contrari. Quan fa uns anys, en el lliurament dels Premis
Gaudí de cinema, el director Albert Serra engegà el ramat obedient d’actors i
actrius que tenia al davant transgredí un terrible tabú: reduir-los implícitament
a la condició de llepaculs mesquins del poder vigent. Aquesta encarnació contemporània
nostrada dels nous microdéus, erigits i universalitzats primer de tot per la
televisió i els mitjans de comunicació i consum, situa els “intel·lectuals i
artistes” com a elements centrals d’una religió moderna que Marc Fumaroli
anomenava “l’Estat cultural”. Protagonistes de l’“acció cultural”, què podem
fer més que bavejar per la dimensió quasi metaterrenal que la seva presència
resplendent reflecteix? S’han pronunciat un cop més sobre el referèndum i
esbomben que no hi participaran, coincidint amb els signants del manifest de 214
membres de Catalunya en Comú.
Sense debat
polític. Un entre tants du anys reclamant des dels sectors combatius
de l’esquerra independentista que l’única manera de posar fi al processisme,
l’immobilisme i el cor del sistema que els alimenta –l’estructura política,
econòmica i cultural de la transició– és fer cristal·litzar un referèndum
d’autodeterminació d’aquesta banda petitona dels Països Catalans. Hi ha una
expressió bella de la llibertat: la d’una societat decidint el seu propi destí
a autoorganitzar-se com li plagui a través de l’exercici inalienable del dret
d’autodeterminació. El mateix dret que alguns d’aquests intel·lectuals i
signants han defensat verbalment per a altres pobles. Paradoxalment, el que reivindiquen
els signants del manifest “L’1-O no hi anirem” és acabar amb l’immobilisme tot
defensant la legalitat derivada de la dominació de l’estat espanyol sobre la societat
catalana. Paradoxalment? Per ventura cínic. Per què?
El tren està en marxa i fins els sectors organitzatius
d’una part de la burgesia regionalista s’han adonat des del 2010 que si no s’hi
enfilaven serien llançats a la, diguem-ne, paperera de la història. En aquest
tren no s’hi cobra passatge, ni s’hi demanen afiliacions polítiques ni culturals:
persones que es pensen políticament i que es classifiquen com a catalanes
votaran “No” l’1-O; d’altres que es consideren catalanes i també espanyoles
votaran “Sí”. Volen votar: és la transició el que descarrila. En canvi, aquests
militants i afiliats “progressistes” –deixebles rovellats de la Gauche Divine–
mantenen que als barris en què guanyaren les eleccions la seva gent “no se sent convidada a participar-hi”. Que
poc sociològic que és analitzar un procés social a través dels “sentiments”... Suposo
que desconeixen les enquestes sobre l’anhel de votar al referèndum d’una gran part
dels seus votants, i que el 2015 a Nou Barris guanyà BeC a les municipals i
Ciutadans a les autònomes. Per fortuna la societat és molt més imprevisible,
heterogènia i contradictòria del que preveuen. No som davant d’un referèndum essencialitzador,
malgrat que els catalans podrien preguntar-se per què han de fer cap referèndum
si perderen la independència per la força de la imposició militar, sostinguda en
el decurs de més de 300 anys fins ara.
Els signants del manifest conclouen sense
argumentar-ho que l’1-O “no és el
referèndum democràtic i efectiu que reclamen les tres quartes parts de la
societat catalana [...], no és
efectiu [...], no té reconeixements
internacionals ni garanties democràtiques [...], i degrada el significat d’un instrument democràtic pensat per resoldre
problemes...” I fot-li.
Ara bé, no plantegen com es construeix un referèndum democràtic enfront d’un estat reaccionari
i supremacista que pretén impedir-lo; no aclareixen que l’efectivitat o no del resultat hauria de dependre de la voluntat de
tothom, a Catalunya i a l’estat espanyol, d’acceptar-ne el resultat i
d’implementar-lo; no qüestionen –tan d’esquerres de debò que diuen que són– que
els reconeixements internacionals solen venir a posteriori de qualsevol
referèndum, i que l’ordre històric dels 200 estats d’aquest planeta sobre les
10.000 nacions de colors diversos que s’hi barregen i que omplen els mapes no
es fonamenta pas en la democràcia; i no raonen què significa que una societat
que vota degradi l’instrument que
utilitza per aclarir cap a on vol anar. Que aquesta gent apel·li genèricament
als referèndums com un “instrument
democràtic pensat per resoldre problemes” ens desplaça fins als referèndums
del feixisme franquista. No en tenen prou amb 30 anys d’una televisió pública
classista i regionalista, ni amb uns mitjans públics que han humiliat,
menystingut, ignorat i invisibilitzat el vincle històric de les classes
populars catalanes amb la lluita per la independència, ni amb aquesta presència
diària de postulats unionistes arreu dels mitjans de Catalunya. Ni tan sols
precisen a què es refereixen amb “un
futur que no passa exclusivament pel
sí o el no a la independència”, ja que si no hi estan d’acord només cal que
hi votin en contra. En realitat, podrien treballar per fer un referèndum sobre
la tercera, la quarta o la cinquena via, o és que potser no se’n recorden de
quan escoltàvem allò que “quan els
independentistes siguin majoria al Parlament, aleshores podran exercir
democràticament la independència”? Mentides podrides.
Moviment real. Des de
quina “esquerra” es pot remetre a l’ordre institucional i a la seva
formalització històrica per justificar la negativa a provar de transformar
l’ordre establert mateix? Les motivacions d’aquests 214 signants de Catalunya
en Comú es limiten a confrontar un anhel majoritari de la societat catalana amb
l’estat de les coses. No són socialistes, no són comunistes, no són
d’esquerres: són impostors. A La
ideologia alemanya (1846: pàg. 71) –dins l’edició del 1987 de l’Editorial
Laia, a cura de Jordi Moners i Sinyol–, Marx i Engels escrigueren: “Per nosaltres, el comunisme no és un estat
de coses que hagi de ser establert, un ideal cap al qual la realitat ha
d’apuntar. Nosaltres anomenem comunisme el moviment real que aboleix l’estat de
coses actual.” Què n’han de saber del moviment real aquells que invoquen la
“ciutadania” o la “població” per evitar tractar de la societat o directament de
la classe treballadora, aquells que han estat capaços d’asseverar que no són ni
de dretes ni d’esquerres? (com feien els falangistes). Per no saber, ignoren i
tot qui era en Marià Martínez Cuenca, el militant socialista que a les seves memòries
(La muralla invisible) encara vergonyosament
inèdites escrigué: “Marx i el català els
vaig aprendre al carrer”, com recollia Ricard Vinyes dins La presència ignorada (1989).
En una societat catalana amb un 20% de persones
sobrevivint en la pobresa, amb un grau d’espoliació fiscal brutal, despòtica,
que dessagna unes classes populars sotmeses fa anys a programes en molts àmbits
neoliberals per part dels governs successius de la Generalitat i del PP i el
PSOE a Espanya, en un context semblant algú concep que hom pugui acudir a la
Comissió de Venècia, la UE, l’OTAN, l’FMI, el Festival d’Eurovisió o el que
sigui per corroborar que –ai, ui– “no se
puede”?
No són d’esquerres, perquè més enllà que siguin
contraris a la independència per assegurar la perpetuació d’un estat
totalitarista –ara feixista, ara postfranquista, ara feixistitzant– pretenen
rebentar l’exercici concret dels catalans i catalanes del dret
d’autodeterminació. Són els mateixos que no exigeixen garanties democràtiques a
la monarquia borbònica, ni al Foment del Treball Nacional, ni a la Caixa que
els paga les campanyes electorals, ni a les ETT, ni a res que pertorbi l’ordre
sagrat d’Espanya i el Capital. Tenen tota la raó que el referèndum que farem no
és el que voldríem. Tant de bo poguéssim apropar-nos-hi amb placidesa i sense una
espasa de Dàmocles rodant damunt dels nostres caps sense parar, tant de bo no
haguéssim d’afrontar amenaces i detencions i interrogatoris i processos
judicials, tant de bo no haguem de sortir als carrers a defensar les urnes. Davant
dels emmascaraments canviants del feixisme, el referèndum de l’1 d’octubre
esdevindrà una manifestació popular antifeixista per part fins i tot dels qui
hi acudeixin per votar “No”.
Aquest manifest situa els signants davant d’un mirall
del qual proven d’apropiar-se sense pudor: el de la vida col·lectiva d’una
societat que ha decidit emprendre rumbs nous. El 2 d’octubre continuarà
havent-hi lluita de classes i un estat, però com sempre un sector rellevant
d’aquest país mirarà de construir una societat justa i lliure, i de transformar
les condicions materials de vida de les classes subalternes. Poder votar l’1-O
i que guanyi el “Sí” n’és un pas imprescindible. Aquests afiliats de CeC i
aquests artistes pusil·lànimes, flemàtics i legalistes alimenten la por i la
passivitat que nodreixen els poders establerts. “El estado de derecho”, diu Juan Marsé: que se’n vagi de visita a
les presons o als consells d’administració bancaris i coneixerà “el Estado de derecho”, el pa que s’hi
dóna. Potser un dia, estabornits de tanta desmesurada superioritat, es
preguntaran si eren d’esquerres o si, per contra, personificaven els cossos postmoderns
de l’adust falangisme que aspirava, amb severes garanties, a fer-nos encaixar
amb “la resta d’Espanya”.
Nosaltres –tot déu–
decidim. La fraternitat dels pobles, senyors i senyores avars de
lleis, guinyols tronats de l’imperi, ni comença ni acaba en els pobles
d’Espanya ni tampoc en els de França. La fraternitat comença reconeixent-nos
col·lectivament com el que som: una societat. I afrontant els conflictes no com
una tempesta apocalíptica i irreversible, sinó com el signe que, renoi,
sobrevivim amb dinamismes canviants en una societat de classes subordinada a
dos estats capitalistes europeus. Combatrem i votarem per viatjar molt més
enllà d’això. Al XIX vam dir-ne Icària; el 1936, Revolució; l’1-O, d’entrada,
en direm Independència: de tot això, al capdavall, se’n diu Llibertat. És tan
complicat comprendre-ho?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada