“Malaltia mental”? Totes les malalties són socials.
Crash: pornografia industrial
contra el capitalisme
[EL TRIANGLE, 4-XI-1996]
Gerard Horta
[Crash. David Cronenberg, 1995.]
Publicitats
televisives inacabables en què la sensualitat de l’automòbil s’acobla amb
velocitat ansiosa amb les corbes dels cossos de dones plastificades i
convertides en objecte de consum, de desig, o d'amor; milions de morts i ferits al llarg del segle
a causa d’accidents de cotxes; bordells i sex-shops erigint-se com a terra de
fantasies sexuals de tota mena, totes elles realitzables... el matrimoni entre
el mercantilisme i la “malaltia”, el sexe i la paranoia, la pornografia i la
tecnologia esdevé un signe –acceptat massivament, inconscientment?– quant al fet que la
sociopatologia occidental contemporània arrela a les nostres vides fins a
formar part de la “normalitat”. Crash n’és
el fruit, i per fi ha arribat a les pantalles de cinema catalanes.
Coberta de la primera edició castellana de Crash,
del 1979 (Buenos Aires, Minotauro).
Premiada al
Festival de Canes (Occitània) i estrenada als EUA el 1995, la pel·lícula és una
versió escruixidora de la novel·la homònima publicada el 1973 per l’anglès J.G.
Ballard (1930-2009). El venerable Ballard encarna magníficament, dins l’àmbit
de la ciència-ficció, l’exploració crítica dels “camps interiors” de l’individu
modern. Les seves lúcides anàlisis generen reflexions i agitacions en aparença
més pròpies d’altres esferes del pensament. I alhora, com afirma el crític de
cinema Quim Casas, sembla que només David Cronenberg podia materialitzar en el
cel·luloide aquesta altra mostra de l’ampli ventall d’angoixes ordinàries que
alimentem, paral·leles a les mil formes de sexualitat autoreprimides. Les
últimes obres de Cronenberg –Dead Ringers
(1988), Naked Lunch (1991) i M. Butterfly (1993)– i el conjunt d’una
carrera molt interessada i respectuosa envers la ciència-ficció han convertit
les diguem-ne obsessions morboses del director en missatges resplendents sobre
la foscor il·limitada de l’hospital psiquiàtric –la presó?–occidental.
El pròleg de
Ballard a la primera edició francesa de Crash
va esdevenir un torpede intel·lectual ignorat per totes les esferes acadèmiques –des de l’antropologia
fins a la literatura– i per uns mitjans de comunicació entestats a recrear-se sense
embuts en la més obscena imbecil·litat. L’escriptor hi deia que a còpia
d’acumular tant de dolor, tanta mort, hem acabat confonent realitat i ficció, i
que les “possibilitat il·limitades” de la tecnologia no són sinó la consignació
de l’enterrament de l’afecte, les emocions, els sentiments.
Ballard, i amb ell Cronenberg, ataquen implacablement la condició moral de la societat burgesa contemporània: amb duresa, amb fredor, ens criden a remoure la sexualitat pròpia en cerca d’un altre estat de consciència, o sigui d’un altre món, fora de moralitzacions censores.
Ballard, i amb ell Cronenberg, ataquen implacablement la condició moral de la societat burgesa contemporània: amb duresa, amb fredor, ens criden a remoure la sexualitat pròpia en cerca d’un altre estat de consciència, o sigui d’un altre món, fora de moralitzacions censores.
Escena final: comprensible exclusivament
en el marc narratiu de la pel·lícula.
***
en el marc narratiu de la pel·lícula.
***
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada