COCA I IDENTITAT CULTURAL AL CHAPARE BOLIVIÀ
(mentre els Black
Hawk maten pagesos...)
[AVUI,
18-VII-2002]
GERARD HORTA
[“¡Viva la coca, mueran los gringos!”.
Movilizaciones campesinas y etnicidad en el Chapare, Andreu Viola. Publicacions de la Universitat de Barcelona.
Barcelona, 2001.]
Segons el
setmanari Contra-Infos (12-II-2002),
entre el novembre i el gener d’enguany policies i soldats havien mort 8 pagesos
a Bolívia. La penúltima víctima fou una dona, asfixiada per gasos lacrimògens
el 25 de gener a Cochabamba; l’última al mes de gener, el pagès Marco Ortiz,
assassinat a trets durant una manifestació el dia 29 a Shinahota. En el lapse de
quatre dies, més de vint pagesos denunciaren haver estat torturats.
Si el terrorisme
estatal és desatès metòdicament per les esferes politicomediàtiques, encara ho
és més la complexitat dels rerefons socials que hi subjauen. És al marc
turbulent i violentat del Chapare bolivià que se situa l’estudi d’Andreu Viola
Recasens, antropòleg i professor de la Universitat de Barcelona, com a sisè
títol de la col·lecció que dirigeix Xavier Roigé, cap del Departament d’Antropologia
Social. L’obra reflecteix el nucli d’una extensa investigació –inclosos tres
anys de treball de camp– sobre la resposta de les organitzacions pageses del
Chapare enfront de la militarització de la regió que les administracions de
Bolívia i els EUA emprengueren el 1986 a fi d’eradicar-hi els conreus de coca
(futura pasta de coca per fer-ne cocaïna).
Paradoxes andines
A l’origen de la
recerca, Viola pretenia analitzar la manera com funcionaven les organitzacions
sindicals agràries a les valls de Cochabamba. Soprenentment, veié que mentre un
gran nombre d’intel·lectuals bolivians reiteraven l’obsolescència del
sindicalisme agrari com a instrument per a l’acció política de la pagesia
andina, la realitat els desmentia, des de la dècada dels vuitanta, mitjançant l’intens
seguit de mobilitzacions dels sindicats productors de coca d’aquelles valls. L’autor
remarca la nefasta impertinència de certs cercles acadèmics de l’estat andí pel
silenciament d’aquest moviment social, adjectivat amb supèrbia com a “passat de
moda”. Alhora, constata la tendència d’alguns antropòlegs –agrupats al corrent
“andinista”– a “exorcitzar, reïficar i essencialitzar la cultura de la pagesia
andina contemporània”, llençada un cop més al pou del no-res espaciotemporal
(és a dir, despullada de context històric, a la manera d’un suposat “objecte
etnogràfic” dins un irreal museu “temàtic” de les “alteritats”): Viola rebat la
tasca distintiva d’aquesta mala antropologia essencialista, entossudida a
investigar societats “pures”, preferiblement monolingües i quasi marginades del
tot socialment i territorialment.
És llavors que el
lector rep el millor que pot aportar l’antropòleg: la mirada que, fugint de la
literalitat, il·lumina l’esfera sovint ocultada –per incòmoda i fragmentària–
de les dinàmiques socials: els processos de canvi cultural i social, la
correlació conflictiva entre models econòmics i projectes polítics antagònics,
el sincretisme cultural dels habitants del Chapare i la reelaboració contínua
de marcs referencials propis a partir dels quals desenvolupar la construcció
constant de la identitat cultural. Des d’una crítica sòlida i lacerant de l’”etnografia
de salvament” –aquella encaminada a consignar estadis de defunció col·lectius–,
l’autor planteja l’avinentesa científica de superar classificacions
estatitzadores a tall de creus identificatives que hom clava a una societat (“aculturació”,
“desterritorialització”, “cultures híbrides”, “diàspora”) com a pas previ per
enterrar-la. En un món on el mestissatge, el canvi i la influència recíproca de
les representacions de la realitat es dóna des del naixement de la humanitat, el
recorregut de Viola només podia avançar cap al tractament de la societat del
Chapare sobre la base de l’estudi de les elaboracions que els habitants fan de
les seves identitats col·lectives en qualitat de construccions socials, amb uns
projectes polítics implícits fonamentats en l’elecció selectiva d’aquella part
del catàleg cultural propi –present i passat– susceptible de ser
instrumentalitzada per justificar el relat que els chaparencs construeixen
sobre si mateixos. Per l’antropologia, les identitats culturals s’oposen a les
identificacions culturals i a la seva conceptualització com a “ens naturals”.
Aquí rau el lloc de les dinàmiques creatives dels humans.
Andreu Viola, antropòleg social i autor de la recerca.
Coca i identitat
La colonització
contemporània del Chapare –on a la segona meitat del segle XX la població es
multiplica per deu, ja que hi van a parar dotzenes de milers de persones
atretes per suposats projectes governamentals de desenvolupament econòmic del
territori– topà amb el desencís que provocà als nouvinguts comprovar la manca
total de mitjans amb què comptar, en un context posterior crític arran de la
davallada del preu de l’estany bolivià al mercat internacional. Heus ací el
motiu que obligà els nous colonitzadors del Chapare a recórrer al conreu de la
coca –prou adaptada a la inclemència del medi–, única sortida possible per
sobreviure. Viola parteix d’aquest eix central per organitzar la seva anàlisi
entorn del procés de reacció de la pagesia cultivadora de coca respecte a l’ofensiva
de desestructuració social –econòmica i cultural– de la qual esdevenen focus
(les mesures establertes pel govern i l’FMI des dels vuitanta són d’una duresa
extrema, acompanyades de la manifestació militar subsegüent). L’antropòleg
interpreta el trajecte apassionant a través del qual uns pagesos “mestissos” i
“aculturats” canalitzen les seves reivindicacions, i segueix amb precisió la
seva adopció gradual de continguts de caire “indigenista” per abonar la
revolta. Descobrim com, en el transcurs del desenvolupament de l’autodefensa
pacífica, l’apel·lació al dret de cultivar la coca s’acaba convertint en una
apologia de la identitat indígena. És l’endinsament en aquest procés complex el
que crida el llibre a esdevenir protagonista d’una lectura plenament
aconsellable.
S’hi remarca el
sentit que una població percebuda com a “desarrelada culturalment” articuli,
des de referents autònoms, pràctiques socials i projectes autodignificadors per
afrontar estratègies genocides imposades seguint els paràmetres del que avui
dia a Occident se’n diu “desenvolupament” (Banc Mundial, Fons Monetari
Internacional) o “cooperació” (ONG).
Manifestació de la pagesia del Chapare.
La principal
demanda de pasta de coca boliviana prové dels EUA, i la resposta nord-americana
és enviar-hi soldats i helicòpters de combat Black Hawk com els de Hollywood:
però això evita la desestructuració de la societat consumidora de cocaïna,
potser? L’historial de la Fuerza Especial de Lucha Contra el Narcotráfico se
sintetitza en mots gastats de tan usats: massacres massives de camperols (i
nadons i infants), violacions de dones, tortures, extorsions, assetjaments de
poblacions durant mesos, assalts de reunions i de comunitats senceres...
Observadors internacionals independents han denunciat que membres de la Fuerza,
entrenats i finançats per instructors de l’exèrcit dels EUA, han instaurat el
terror al Chapare. L’autor examina els processos contemporanis d’oposició entre
l’ofensiva governamental des de pressupòsits ultraliberals i l’aflorament del
sindicalisme pagès, les diverses estratègies dels cocalers respecte a les
aliances sindicals i amb organitzacions camperoles sud-americanes i
determinades associacions civils europees, la confecció de candidatures
electorals cocaleres per modificar la correlació de forces amb les elits
politicofinaceres a les institucions, el lideratge exercit per activistes com
Evo Morales (exdiputat al Parlament que en fou expulsat il·legalment fa uns
mesos acusat de ser responsable de les revoltes cocaleres del 2001, que fins al
febrer es trobava en vaga de fam, i que al final de juny ha estat escollit
senador junt amb quatre membres més de l’esquerra indigenista cocalera, per
primer cop en la història de Bolívia), i, sobretot, l’articulació del que Viola
qualifica com a “discurs contrahegemònic”, en el qual s’insereix el recurs a la
identitat indígena d’aquells que, de colonitzadors del Chapare, han passat a
ser-ne originaris.
Per a un lector no
versat en els vertígens de l’antropologia el llibre no és gens previsible: s’hi
dóna el reguitzell d’inquietants paradoxes amb què la disciplina etnològica ens
obsequia per norma, les quals ens impedeixen fixar estàticament categories
dinàmiques com ara identificació,
tradició o cultura. Andreu Viola
argumenta racionalment el perquè de les opcions recents d’una societat
indefensa davant del poder per il·lustrar de quina manera sectors socials en
trànsit, per força habitants de la liminalitat, del llindar de la societat,
contradiuen classificacions que, si fóssim rigorosos, caldria invertir a fi de
comprendre que qui ocupa un lloc liminar al bagatge igualitarista del procés de
civilització (la civilització en qualitat de pràctica de la reciprocitat i la
llibertat, seguint els termes proposats per Norbert Elias) no són pas els
pagesos del Chapare, sinó tota la càrrega de significacions d’aquests Black
Hawk que, mentre llegim, maten pagesos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada