Nedant amb la desolació i l’amor
[AVUI, 21-XII-2000]
Gerard Horta
[Vivir sin ser visto, César Antonio
Molina. Península. Barcelona,
2000.]
César Antonio
Molina és nét del cor obert dels incomptables republicans afusellats sota el
franquisme, un home ansiós del món i els confins inimaginables amb què la
llibertat ocupa els espais de l’esperança. Escriptor gallec (amb una
cinquantena de llibres publicats), és reconegut per la seva tasca com a poeta,
periodista, traductor, professor d’humanitats i periodisme i responsable de
diverses institucions culturals. Ha viatjat moltíssim i ha fet coneixences
arreu a través del nexe que uneix lletraferits i ferits a seques, i és
justament l’entrellaçament honest (no pas esnob) de la literatura i els
trànsits viscuts el que li atorga la potestat de narrar-nos, entre fantasmes,
sibil·les i esperits, un calidoscopi de reflexions, històries, diàlegs,
ensopegades i avatars. Vivir sin ser
visto és un llibre poderosament poètic, recull de records, quadern de
viatges físics i carnals, aplec de signes, compilació d’estats de consciència,
exhibició de llogarrets i ciutats entreteixint-se amb les dones i els homes
dels temps, amb els sons de poetes amb nom i dels sense nom enfangats pel
silenci.
Ens ha costat les
trenta pàgines inicials reconèixer-nos posseïts per tanta evocació, però quan
ens n’hem adonat el lirisme desfermat al llibre ja se’ns havia endut, fins a
l’últim full. Molina no fixa el record: l’allibera de si mateix perquè creixi
amb el lector, en primer terme esmunyint-se per les escletxes de la nostra
tendresa i, a poc a poc, induint-nos a viatjar per la banda esquerra del
coneixement vacil·lant dels éssers. L’autor prové de la realitat extrema de la
boira, de corrents invisibles més palpables que qualsevol aparença, de somnis
persistents tan arrelats a les vies misterioses del social que fins aboleixen
l’experiència individual, curtcircuitada en ella mateixa, i la transcendeixen
per virtut de l’univers salvatge de la societat en què tots ens veiem
reflectits. Si la finalitat de l’individu no és el psicopàtic individualisme
consumista, sinó l’anhel que vincula tota manifestació de la creació, llavors
hem descobert un llibre amb passatges commovedors, instants que punxen i dolors
patits per refermar la bellesa de viure.
Lírica de la raó dels cors
Evitarem
descripcions literals, detallar les riqueses de les paraules i dels contorns
treballats de l’obra: hi són generosament, creieu-nos. No esmentarem els mil
topònims i antropònims que hi apareixen, ja que la motivació perquè us hi
atanseu se situa més enllà. És a les onades, als arbres talats, a les flors
exorbitants del miracle, en pedres i oracles, en gestos i epitafis, en
l’amabilitat del veí llunyà que ens va acollir a la seva casa, és en la
vibració atemporal dels homes abraçant-se sota l’influx de la raó dels cors
–ara amagada, ara palesada– que la Terra ens condueix al seu centre. Molina
eleva un cant a integrar tot això “altre” per compartir-ho, com l’infant que
cull conquilles a la platja en un matí hivernal per regalar-les després a qui
les vulgui estimar: mai som tant nosaltres mateixos, mai tothom és un de sol
com quan suspenem el nostre judici i així, aturats durant uns segons, tastem
aquietats l’eternitat, la força de l’existència en forma d’emoció profunda, desbaratadora,
intuïtiva, lliure...
El corpreniment
que Molina provoca fuig de les racionalitzacions que ell mateix en pugui fer en
públic: l’homenatge sensible rau a concebre que sovint la gràcia prové del que
ens desplaça, del que no preveiem, del que s’allunya de la ment per
plantar-s’hi de cop i volta esclatant de plenitud: plenitud de joia o de
tragèdia, però plenitud d’ésser. La lliçó que Molina ha après en capelles,
castells, cementiris, llibres, cinemes i carreteres secundàries sense que ens
ho reveli formalment és que l’única possibilitat del món és l’amor. Vivir sin ser visto en conjunt, una bona
pila de les seves entranyes particularment, remet a aquest nucli de l’ànima
terràqüia tan temperadament que resulta difícil desempallegar-te del remolí de
dolcesa i afecte, malenconia fràgil a la superfície i dura a sota, amb què ens
ajuntem per realitzar els passos del dia a dia del “destí”. Somnis i malsons hi
són per guiar-nos.
Líquids de tinta
negra vessats des de A Corunya, a la nació gallega, han vingut a frapar-nos per
anunciar-nos que la mort i tot ens és donada a fi que festegem la presència
incommensurable de la vida. Si mars i oceans són emocions d’aigua, la desolació
és bram vital. Hem topat una obra bona, amorosa i culta, mots per a tristeses i
alegries, i en ella hem esdevingut moltes de les societats del món, i mariners,
místics, caçadors i poetes. Quant als secrets de déu només hem d’esperar, sense
afany ni expectativa. Molina, ¿qui no?, haurà de nedar com el nedador i
intentar estimar com el Sol. A contracorrent i indiscriminadament.
***
Post scriptum (6-X-2015):
Lamentablement l’autor ressenyat, com centenars de tantíssims altres “intel·lectuals
d’esquerres” de l’estat espanyol, no ha expressat ni el més mínim suport a la
voluntat popular majoritària de la societat catalana d’exercir el dret
d’autodeterminació. Res a fer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada