Puig del desconsol (signes de
vida)
[AVUI,
12-II-2004]
Gerard Horta
[Antoni Marí, Tríptic des Jondal (obra gràfica
d’Antònia Vilà). Angle Editorial. Barcelona,
2003.]
Fora de les
concepcions distintes de la poesia, són les correspondències entre la creació
poètica i els poetes el que permet superar les categoritzacions que, massa
sovint, acaben recloent bé la poesia bé el poeta dins calaixos classificatoris
mitjançant els quals es pretén esgotar quelcom per definició inesgotable: allò
viscut –individualment i col·lectiva– i la seva projecció en l’escriptura
poètica. Aquesta experiència cristal·litza en tots els poetes i en tots
els corrents poètics, i engendra models creatius fins antagònics. Això té a
veure amb la menció que Vicente Valero –prologuista del llibre– fa de Wallace
Stevens per introduir l’obra d’Antoni Marí: el matís propugnat des d’aquí
concebria que no és pas que la poesia creï mites “per ajudar-nos a viure la
nostra vida”, sinó que el mite –generador poètic– s’encarna en les mil cares dels
poetes i les seves produccions. La poesia viu a través nostre molt més del que
nosaltres vivim a través de la poesia –més enllà del grau de consciència que en
tinguem–. Si fos a l’inrevés, el món seria millor.
L’eivissenc Antoni
Marí –assagista, poeta i narrador– aplega en aquesta acurada edició d’Angle els
poemaris El preludi (1979), Un viatge d’hivern (1989) i El desert (1998). El llibre inclou
diversos gravats i il·lustracions d’Antònia Vilà, els quals són d’una
delicadesa i mostren una capacitat insinuadora magnífiques. Tríptic des Jondal apareix, doncs, com
la fusió d’un sol poema revelat en tres etapes distintes. Si resulta obvi que
el cos és l’eina primigènia de totes les persones –en tots els temps, en totes
les societats–, no és menys cert que la seva constitució simbòlica, dins la
cultura dominant occidental, l’oposaria a la ment (i aquesta, al seu torn, a
l’ànima), de la qual cosa es desprèn un fil que enllaça amb una vehemència
extrema, no gens amagada, la primera part de l’obra: la manera com el desconsol
vertiginós de l’autor en transitar els àmbits de la memòria, el record i
l’oblit l’empeny cap a la naturalesa. La naturalesa com a categoria simbòlica i
en el seu aflorament físic –Es Jondal és el nom d’un puig!– sota les seves
múltiples formes: hom pot morir en la naturalesa per renéixer d’ella, seguint
Victor Turner; en la veu de Marí, fusió
silenciosa per a un renaixement incert.
Aquest renaixement
es manifestaria en la segona part, d’entrada, com una afirmació de la vida
mitjançant el record –vida viscuda, vida en definitiva–; i, a continuació, com
un acte de comprensió que conduiria a percebre les tenebres estructurals que
agermanen el nostre pensament del món amb el món que es reflecteix en nosaltres
mateixos en qualitat d’obertura. El pensament no sols com a corrent de la
realitat, més encara, el pensament com el camí que necessàriament ha de poder
abraçar l’inconegut (tan condemnat a les masmorres del terrible). Què més
racional que concebre l’irracional com una esfera més de l’interior humà, com
una escletxa que ens penetra alhora que ens serveix per penetrar el món en la
seva amplitud significativa? L’infern poètic de Marí no seria sinó la seva
pròpia ombra –hivernal, glaçada, solitària–, desintegrada en l’arquetípica
dissolució que implica tota gran davallada.
En aquest punt del
trajecte, el lector es preguntaria si el poeta, conscient del descens,
travessarà el camí que du de l’ego al cor (postulat per corrents místics
racionalistes com la càbala, i també per la psicoanàlisi junguiana), és a dir,
l’ombra mateixa. Val a dir que l’agermanament de la mètrica del text amb
l’espectre lingüístic s’avenen prou harmònicament amb la intenció de l’autor,
demostrant-s’hi ha una feina densa , pacient, reflexiva.
El capítol amb què
es clou el trajecte iniciat 20 anys enrere recupera la noció metafòrica del
moviment per mitjà de les imatges físiques de la naturalesa. S’hi remet al
moviment del protagonista del viatge, que pel camí es recupera a si mateix a
través del record. El reinfantament propi refereix a les emocions –amb una
literalitat que fins ara no s’havia donat al llarg del poema–, i aquestes
palesen la potència creadora i devoradora amb què topen al cim del desconsol.
Aquest cim no és pas el desert immòbil, és el nucli de la vida: l’erraticitat
com a principi. L’aquietament en forma part, i la resolució del poeta –ambigua
respecte a si el cor ha estat destinació d’arribada reeixida– suggereix,
malgrat la interrogació dels versos finals, el tarannà fecundador del desert.
Depèn d’Antoni Marí el relat futur a través del qual el viatge continuï, potser
trencant el cercle. Fins aquí, reflexió intensa, intimíssima, sobre l’univers
dinàmic de la mort en l’existència, i sobre la presència de la veu poètica en
l’espai i el temps, sota les conjugacions innombrables –som-hi de nou– de
memòria, oblit i record. Al capdavall, què si no, sinó signes de vida?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada