40 cossos de
negre
[EL
PUNT, 3-II-2004]
Gerard Horta
Dissabtes a mig
matí, a la plaça subterrània del metro de Catalunya, una quarantena de cossos
s’ajunten: són persones que canten. D’altres ho feren al passat. Vesteixen de
negre, i de la quarantena n’hi ha més de tres desenes conceptualitzables com el
que se’n sol dir “adolescents”. Els vaig veure fa un any: un pèl porucs,
vergonyosos, immergits dins el maremàgnum sorollós de l’univers social,
entonaven cants amb l’esperit més aviat aclaparat. Volaven com una fulla enduta
pel més mínim xiuxiueig davant d’un públic ferotge, estrany, apassionadament
absent de les corals, del món, de si mateix i tot. Els corrents d’aire que
conflueixen de cinc bandes distintes –passadissos de la Rambla, Rivadeneira, Pelai,
i l’entrada i la sortida de les andanes– cap al cercle subterrani del metro de
Catalunya, distribuïdor de trànsits, demanarien en circumstàncies semblants una
potència d’ànima ben sòlida, fins densa. Aleshores, els corrents d’aire
s’enduien els joves cantants. L’orfeó tremolava no pels batecs dels assistents,
sinó perquè no semblaven prou aquietats per integrar el caos del destí i de
massa destinacions sintetitzades en aquest escenari urbà perpètuament
enfosquit.
Societat
Coral Euterpe.
Fotografia:
Coromina i Emeric, publicada
a Barcelona
Cómica (21-VII-1894).
Al cap d’una pila
de mesos els he revisitat: pluvisqueig a l’exterior i corrents d’aire fred als
passadissos. Han crescut, ara canten sense por i ballen sense vergonya. És
magnífic. Se n’han adonat que, si no és així, no hi ha cant ni ball ni salvació
possible (“¿Y estos de qué secta son?”, m’engega un transeünt). Públic
de tota mena, cares de molts colors i l’àmplia gamma de les expressions menys
previsibles envolten els 40 cossos de negre. No hi ha composicions dels !kung
africans, ni dels sami polars, ni dels maori oceànics, per bé que s’hi escolten
cançons que formen part d’una certa memòria col·lectiva de Barcelona a través
de diverses generacions.
Postal d'un retrat de Josep-Anselm Clavé (1824-1874).
Entre hits en
anglès, castellà i algun en català, hi manca un record musical d’aquells
avantpassats nostres entestats a salvar les persones i destruir la societat per
fer-ne una altra de lliure, justa i solidària. L’any 1855 un munt de
treballadors –homes i dones junts– avançaren des de prop d’aquí (pl. de St.
Agustí) per la Rambla amb una pancarta a la capçalera: “Associació o mort!”
(Josep Termes n’ha tractat). És a dir: dret a crear associacions per defensar
les necessitats d’un poble miserabilitzat sota el capitalisme terroritzador del
segle XIX, al context d’una Espanya que bombardeja la ciutat dia rere dia des
del castell de Montjuïc. El 1862 alguns d’aquests manifestants, arrenglerats
als cors claverians, cantaren i ballaren multitudinàriament als Jardins
d’Euterpe (ara Passeig de Gràcia) de Barcelona: celebraren per primer cop als
Països Catalans la Marxa
del Tannhäuser, obra d’un Wagner famós als medis revolucionaris d’Europa
(ens ho recuperà Ricard Vinyes). Els cors de Clavé esdevingueren un mitjà
perquè els treballadors aprenguessin a llegir, escriure, cantar, perquè ampliessin
pensaments i accions, i s’expliquessin des d’experiències i referents propis en
termes emancipadors. Mitjançant els concerts corals s’omplien caixes de
resistència a fi d’afrontar vagues, empresonaments, malalties i morts.
Si al segle XIX
tant com als dissabtes del XXI un orfeó és una societat de cant coral, potser
aquests cossos de negre, persones que canten, comprendran un dia que una
societat –de vegades– no és res més que el detall significatiu de poder
presentar tot el que canta en la llengua reprimida d’un país reprimit. I
cantar, ballar i commoure’s per defensar la vida, o sigui, totes les cançons
del món: la llibertat nostra i la de tothom.
Sense imatges de la manifestació del 1855. En fico una altra:
a la
Rambla de Barcelona (2009), estudiants-treballadors contra la implantació del Pla Bolonya són
ensinistrats pedagògicament en les virtuts de la mediació per part de les Forces de seguretat de l’Estat/Delegació Nord-Est.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada