Carta
XXII del tarot: per uns, el foll, l'orat; per d’altres, l’encarnació del transcendent a través de les contingències del destí (ens
ho explicava l’Enrique Eskenazi a la fi dels anys noranta).
Sobre la prohibició del
tarot, per part del CAC,
en horari televisiu infantil
en horari televisiu infantil
[VILAWEB,
17-III-2013]
Gerard Horta
Amb una abraçada al meu company
Manuel Delgado, per tant de tot.
Manuel Delgado, per tant de tot.
El ple del Consell
de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) està instruint procediments contra una
empresa que emet “continguts esotèrics” en la franja de protecció de menors. El CAC apel·la a la legislació, la qual “protegeix” la infància i l’adolescència
mitjançant la prohibició de programes amb “continguts esotèrics” entre les 6
del matí i les 10 de la nit.
Som davant d’una
qüestió que els membres del CAC no han volgut o no han sabut ni concebre ni
afrontar –potser resulta que tant se’ls en fot–: què és i què no és esotèric?
Ni el CAC ni la legislació que el CAC fa complir han implicat un debat
científic sobre els continguts del terme “esoterisme”. Encara més, convindrem
que els telenotícies ens informen de pràctiques de governants públics les
causes de les quals remeten de vegades a “secrets d’Estat” que no coneixerem
mai; de la mateixa manera que els infants veuen publicitat de productes amb
unes qualitats màgiques –l’origen de les quals roman del tot ocult– generadores
de meravellosos efectes. En tots dos casos, pur esoterisme.
Dit d’una altra
manera: i si per a la societat catalana fos esotèrica la concepció dominant
del món expressada pels canals televisius, d’acord amb la qual viure en una societat de classes ha
de formar part de la normalitat televisiva del desenvolupament dels infants?
Uns infants que en horari infantil poden veure, setmanalment, ritus en què uns
fidels celebren pràctiques teoantropofàgiques –devorar un home/déu és un acte
de canibalisme simbòlic, i que aquest acte et situï en la comunitat de salvació
obeeix a motius merament esotèrics–. També seria esotèrica la justificació que
un infant pugui ser testimoni d’infinites històries en què l’ús de tot tipus de
violències –com ara la naturalització de la visió que hi ha rics i pobres– esdevé lògic, unes violències que sovint reforcen perspectives
classistes de les relacions socials. El CAC, en tot això, no hi troba senyals
esotèrics.
Què hi aporta
l’antropologia social? Davant d’una realitat discontínua el mag, l’“artista” o
el tarotista ofereixen un vincle amb sentit amb el món, més enllà de la
“normalitat” del dia a dia –una normalitat sempre canviant, fruit de
construccions i relacions socials perpètuament dinàmiques–. L’antropòleg Claude
Lévi-Strauss, Premi Internacional Catalunya el 2005, explicava fa sis dècades que
l’eficàcia del xaman o la del mag és una eficàcia simbòlica, perquè se situa en
aquest camp simbòlic més enllà del simulacre, més enllà del coneixement empíric
de les qualitats curatives d’una planta, més enllà de la suggestió del client.
El que en algunes societats se’n diu mana,
per exemple, té una realitat simbòlica que cristal·litza materialment, però que neix d'un pensar col·lectivament el
món en aquests termes o aquests altres per completar una explicació que ens
permeti comprendre el món i la nostra experiència en el món.
És aquest “pensar
el món” de la societat creient –des d’uns termes que abracen la possibilitat que l’acció del mag ens
salvi de la desgràcia– el que explica que la màgia curi, mati, endevini,
descobreixi allò ocult... Davant de la incertesa i el descontrol que el món ens
dóna, un grup reduït de persones anomenats mags ens donen simbòlicament certesa i control
sobre el món, ens ofereixen nous significats que podrem incorporar al nostre
espectre explicatiu i experiencial. És el cas de la tirada de cartes del tarot:
“Ja entenc què em succeeix.” Justament
per aquesta raó les misses catòliques que donen sentit a l’experiència de
tantes persones no són desterrades de l’horari infantil. Llavors, per què el
tarot sí que n’és?
El xaman resol les
alteracions psicosomàtiques com ho fa el psicoanalista, tant si utilitza
placebos com si no. Per què? Perquè condueix que el malalt pugui pensar el conflicte donant-li un sentit, de manera que inscrigui la seva experiència en
una explicació que pugui resultar-li coherent en la qual el malalt es pot
situar per afrontar la malaltia amb coneixement de causa. Per això el bon xaman
cura, perquè el malalt li atribueix la capacitat de curar-lo: el bon xaman no
és un bon xaman perquè curi, sinó que cura perquè és un bon xaman.
Fa quasi cent anys un altre antropòleg predecessor de Lévi-Strauss, Marcel Mauss, remetia al mana com un poder impersonal i
sobrenatural, una força, un ésser, i també com una acció, una qualitat, un
estat. “Això és mana” no s’aplica a les persones, sinó a esperits de
persones, a objectes com una pedra, a un ritu; “això té mana”, “el mana
de fer això o allò”; una cosa que “dóna mana”; el poder d’un bruixot, la
qualitat màgica d’una cosa, un poder màgic, un actuar màgicament. El mana, doncs, és un comodí, a la manera
del que Lévi-Strauss en diu valor
simbòlic zero, allò que dins la lingüística estructural se’n diu fonema zero. És un fonema no pas
diferent dels altres, sinó que serveix per omplir els buits que els altres
fonemes no omplen. És a dir, el mana,
igual que les pràctiques del mag, el xaman o el tarotista, apareixen com uns significants flotants que són allà, en
qualsevol societat, precisament perquè davant de les fragmentacions, els buits,
l’incomprensible, l’inexplicable, davant d’allò que l’ordre de representacions
de la societat no pot resoldre, llavors apareix aquest comodí o valor simbòlic
zero per superar o resoldre les fragmentacions. Per això hom acudeix al
tarot.
Marcel
Mauss (1872-1950), l’any 1934.
Per Lévi-Strauss
mags, xamans, fetillers subministren interpretacions lògiques a la societat a
fi de resoldre el que la nostra classificació ordinària del món i de
l’experiència no pot resoldre. Per això el pensament classificat com a anòmal i
el classificat com a normal es complementen. Tots dos signifiquen, i tots dos
cobreixen els buits que cap dels dos pot cobrir en solitari. Així, trobem
metgesses, hospitals, ambulatoris, les bates blanques de la ciència, i al costat
–al marge– curanderos, sanadores, remeiers, endevins, tarotistes. Així, trobem
encara dins la nostra pròpia societat contextos rurals en què es reconeixen les malalties “de metges i
metgesses” i, a més, aquelles altres malalties que guarirà el curandero
tradicional a qui s’acudeix.
Davant d’una
societat incoherent i d’una vida sense sentit, el xaman, el poeta o la tiradora
del tarot et situen al món i donen sentit a la teva experiència. Si travessar
l’abisme forma part de la vida, expulsar el tarot de la programació televisiva
infantil obligaria el CAC a desterrar-ne l’Home del sac, els dibuixos animats
que remeten a situacions màgiques, els Mags de l’Orient, les pel·lícules de
soldats nord-americans arrasant-ho tot en nom de la democràcia, la pàtria i el
drets humans, els discursos sobre “el bé comú” fets per banquers, polítics i
sindicalistes professionals... i tots els telenotícies –cal creure en el
sobrenatural per acceptar que el periodista, mèdium entre l’audiència i el
real, presenta “l’autèntica informació” del que s'esdevé cada dia–.
“La tarotista d’aquell programa cutrenc diu
mentides.” Preguntin-se si cada una de les nostres vides es basa en major o
menor grau en la mentida; o si la societat en fa, de la farsa generalitzada, el
fonament (com sostenia Nietzsche). Exiliar el tarot de la programació televisiva infantil pertoca al
Tribunal de la Inquisició,
no al CAC. La missa moderna té lloc, avui dia, en cada un dels informatius dels
diversos canals televisius, en què se’ns encamina a representar-nos el món, a
practicar-lo i a conèixe’l en uns termes prou esotèrics perquè no acabem
preguntant-nos: per què això és així?, pot ser d’una altra manera? I hi ha qui
fins arriba a concebre que la realitat, en efecte, és el que apareix al
monitor de la pantalla.
Si l’esoterisme és
un risc per als infants, el CAC ha de prohibir el 90% de la programació
televisiva. Heus ací la qüestió. Cobrin dietes i encarreguin informes: aquest,
els el dono de franc.
***
Post Scriptum (27-IV-2015): I, malgrat tot, la fal·làcia i la mentida com a mitjans de coneixement. Friedrich Nietszche afirma que la religió i la metafísica són dos errors necessaris per conèixer, és a dir, que la il·lusió religiosa és indispensable per a l’ésser humà. “Catàstrofe: i si la falsedat és una cosa divina? És que no pot consistir el valor de totes les coses en el fet que són falses? No hauríem de creure en déu no perquè és vertader, sinó perquè és fals?”. Conèixer, ni que sigui a través de la mentida.
Friedrich
Nietzsche (1844-1900).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada