Estació de hiaces –furgonetes de transport col·lectiu– a la Praça Estrela (ciutat de Mindelo, a l’illa de São Vicente de Cap Verd).
(I) DE MANTERS I REFUGIATS:
COLONIALISME, EXPLOTACIÓ CAPITALISTA, ESPECTACULARITZACIÓ
MEDIÀTICA
I PORNOGRAFIA DE LES EMOCIONS
Gerard Horta
(5-IX-2015)
(5-IX-2015)
El ressò
mediàtic del multitudinari desplaçament col·lectiu de població procedent –en
gran manera, però no únicament– de l’estat sirià cap a l’Europa central ha
estat paral·lel a una atenció política i periodística inhabitual sobre una
pràctica quotidiana en moltes ciutats catalanes: la venda ambulant clandestina, que protagonitzen
en aquest cas concret els manters procedents de l’Àfrica –d’entrada, arran
d’una operació policíaca a Salou que va acabar en la mort d’un home aquest agost–.
Miraré d’abordar els enfocaments ideològics dominants sobre aquests processos –el rumb multitudinari cap a Alemanya, i el tractament polític, policíac i mediàtic dels manters a Barcelona– i, alhora, d’interrelacionar-los. Això és un escrit nuament polític (no sóc un especialista en la història general de l’Àfrica ni en els processos esclavitzadors al continent anteriors a la presència dels europeus). El que exposo aquí té a veure amb diverses idees que als últims dies m’han rodat pel cap. Fa vint anys en Manuel Delgado referia a la concepció de Karl Marx sobre les ciències socials com a ciències de l’ocult. L’ocult de la societat mateixa, perquè calia desentranyar i analitzar quines forces (expressives i materials, per dir-ho d’alguna manera) actuen perquè una societat cristal·litzi en els termes en què ho fa. No tothom és conscient per exemple d’aquest canvi sobtat que ha conduït polítics i periodistes a convertir immigrats en refugiats, ni si això reverteix a fi d’esmorteir-ne la ponderació de connotacions negatives, ni els motius pels quals de cop i volta es configura aquesta representació. Intentaré explicar-me a mi mateix algunes qüestions deixant clar que ho faig simplement com algú que, en un moment donat, assisteix a un seguit d’esdeveniments i de construccions socials d’aquests esdeveniments, i que ho faig en públic. Insisteixo que això és més aviat una exposició matussera i apressada d’interrogants des d’un posicionament polític concret. Ho penjaré al bloc en tres capítols, al darrer dels quals recullo l’experiència directa dels manters a través de la seva pròpia veu.
Miraré d’abordar els enfocaments ideològics dominants sobre aquests processos –el rumb multitudinari cap a Alemanya, i el tractament polític, policíac i mediàtic dels manters a Barcelona– i, alhora, d’interrelacionar-los. Això és un escrit nuament polític (no sóc un especialista en la història general de l’Àfrica ni en els processos esclavitzadors al continent anteriors a la presència dels europeus). El que exposo aquí té a veure amb diverses idees que als últims dies m’han rodat pel cap. Fa vint anys en Manuel Delgado referia a la concepció de Karl Marx sobre les ciències socials com a ciències de l’ocult. L’ocult de la societat mateixa, perquè calia desentranyar i analitzar quines forces (expressives i materials, per dir-ho d’alguna manera) actuen perquè una societat cristal·litzi en els termes en què ho fa. No tothom és conscient per exemple d’aquest canvi sobtat que ha conduït polítics i periodistes a convertir immigrats en refugiats, ni si això reverteix a fi d’esmorteir-ne la ponderació de connotacions negatives, ni els motius pels quals de cop i volta es configura aquesta representació. Intentaré explicar-me a mi mateix algunes qüestions deixant clar que ho faig simplement com algú que, en un moment donat, assisteix a un seguit d’esdeveniments i de construccions socials d’aquests esdeveniments, i que ho faig en públic. Insisteixo que això és més aviat una exposició matussera i apressada d’interrogants des d’un posicionament polític concret. Ho penjaré al bloc en tres capítols, al darrer dels quals recullo l’experiència directa dels manters a través de la seva pròpia veu.
***
L’expansió
colonial europea a l’Àfrica i el desenvolupament mercantil posterior
del capitalisme comportaren el segrest i la deportació forçada de
milions de persones africanes de mitjan segle XV a mitjan segle XIX. El xoc que
la imposició colonial va representar en les societats africanes –en
l’organització d’allò que els occidentals designaríem com a política,
religiosa, econòmica (en el comerç i les formes de producció, distribució i
consum) i de parentiu quant al model de relacions socials en cada marc concret–
continua tenint conseqüències encara avui. Permeteu-me esmentar quatre punts
que l’antropòleg nord-americà Eric Wolf recordava a Europa y la gente sin historia, (1987 [1982]): al primer mil·lenni dC
Europa proveí d’esclaus les societats musulmanes i bizantines; a les Croades
els musulmans esclavitzaren cristians i els cristians esclavitzaren musulmans
(a la península Ibèrica, fins al segle XV); al segle XIII, genovesos i
venecians començaren a importar esclaus turcs i mongols que els arribaven per
Tana, damunt del Mar Negre, mentre que un elevat nombre dels esclaus importats
a Europa al XIV eren grecs i eslaus –recomano
de llegir l’anàlisi panoràmica, per a la Barcelona i la Catalunya
tardomedievals, de la historiadora Roser Salicrú dins “L’esclau com a inversió?” (Recerques, 52-53: 49-85 [2006])–; i encara al XVII el tràfic d’esclaus era un
component fonamental de la pirateria arreu de la Mediterrània, mentre que a
Escòcia, fins al XVIII, els miners del carbó i els treballadors de les salines
continuaven sent esclaus, amb collars que duien inscrit el nom de l’amo. L’esclavisme
com a model social i productiu allarga la seva ombra més enllà del temps i
l’espai, malgrat que al cap dels segles ocupi només determinades zones del
social i no la seva globalitat.
A l’edat mitjana,
poc es diferenciava el contracte per servitud de l’esclavitud en tantes bandes
d’Europa. Tant a Europa (Antiga Roma) com a l’Àfrica abans de la colonització els esclaus podien arribar a comprar la seva llibertat. Els espanyols esclavitzaren ja –a la fase inicial de la
colonització americana– els habitants del Carib, com els portuguesos feren a l’anomenat
Brasil i com els colons anglesos feren a l’Amèrica del Nord amb membres de les
societats nadiues derrotades. A l’Àfrica, els mecanismes de la pignoració, els
processos judicials per transgressions i la captura en guerra esdevingueren els
mitjans bàsics d’esclavització: sense això no s’explica l’expansió mercantil
europea. Quant al desenvolupament històric de l’esclavatge al continent negre i
a la gamma increïble de formes de penetració colonial i d’afermament de la
dominació occidental (dimensions polítiques, ideològico-culturals, militars, econòmiques,
religioses, de parentiu...) que s’hi donen, Wolf resumeix que al llarg de 500
anys així com els mateixos africans s’ocuparen de capturar, mantenir i
transportar per terra els esclaus, els europeus en feien el transport
transatlàntic, els sotmetien, els venien i distribuïen. Així s’enfortiren
estats ja existents i en nasqueren de nous. Les societats acèfales africanes,
sense òrgans de centralització política sinó basades en el llinatge, en foren genèricament
les víctimes.
Els processos de
descolonització administrativa i política formal posteriors a la II Guerra Mundial
perpetuaren el domini de les potències colonials occidentals sobre els diversos
estats sorgits del repartiment contemporani del pastís de primeres matèries que
l’Àfrica encarna, un domini incomprensible si no s’hi té en compte la
complicitat i la participació activa, històrica, de les elits econòmiques,
polítiques i administratives africanes.
Després de
l’ensorrament definitiu del COMECON (sigles per a Consell d'Ajuda Mútua Econòmica: el mercat global dels estats a l’òrbita
de l’antiga Unió Soviètica) i de l’aprofundiment de la presència de la Xina –creixent a les darreres dècades però no pas caigut del cel en algunes àrees africanes– la cronificació de
la submissió africana a Occident ha redundat en l’espectre amplíssim de
confrontacions militars “locals” i en la impossibilitació del desenvolupament
lliure de qualsevol societat africana per disposar dels seus propis recursos
naturals de manera que en fruïssin les majories socials per al benestar
col·lectiu. El canvi d’escala i de model econòmic en el context del
capitalisme global converteixen la producció de llet de societats
ramaderes durant segles en un atzucac fatal davant la competència en un mercat
capitalista en què la llet procedent d’Europa es ven a un preu inferior. Així t’expliques
que puguis acabar comprant tomàquets holandesos i cebes portugueses a venedores
de carrer d’arxipèlags nord-occidentals africans (a un preu més barat que el de les cebes i patates produïdes al mateix arxipèlag). La dependència tecnològica quasi
absoluta envers els estats i les corporacions occidentals (és el que any rere
any he comprovat a Cap Verd en el terreny de la potabilització i distribució de
l’aigua, de l’emmagatzematge d’aliments, del transport, etc.) s’ha anat combinant
amb un altre tipus de dependència no menys rellevant: aquell que impliquen les
polítiques assistencialistes a través de les mal anomenades ONG –organitzacions
para-governamentals que actuen sobre la base de paràmetres establerts pels
estats occidentals i de principis d’actuació vinculats a les funcions i els
interessos de bancs i de companyies occidentals a l’Àfrica, i que solen
provocar uns efectes en les marcs socials en què actuen literalment nefastos,
més enllà de les seves instrumentalitzacions polítiques al servei de la
repressió (Gallini, Escobar, Latouche han situat i qüestionat el
marc ampli en el qual té lloc l’exercici de la funció colonial pressuposadament
assistencial o bé pels seus objectius formals científics o de col·laboració
econòmica; Gustau Nerin féu una demolidora mirada panoràmica sobre la cooperació dins Blanc bo busca negre pobre [2011]). Les polítiques econòmiques de les grans entitats occidentals per a
l’Àfrica condueixen a la inserció del continent dins les lògiques del
liberalisme global. Les societats africanes continuen esdevenint mercaderia i,
amb elles, també allò que les conforma: la seva gent, que a través de centenars
de col·lectivitats socials ha romàs tancada, fracturada i sotmesa a ordenacions
jurídico-polítiques estatals la distribució de les quals sobre el mapa respongué sense embuts al
perfeccionament del pla colonial.
Font: Harper's Weekly, 4: 344 (VI-1860).
Transport navilier de persones segrestades.
Aquesta
despossessió generalitzada –històricament estructural– del continent africà
explicita la gran victòria d’Occident: les necessitats europees de mà d’obra a
les últimes dècades ja no ha calgut resoldre-les mitjançant deportacions
forçades, atès que els futurs i potencials nous esclaus –els disposats a fer
les pitjors feines en les pitjors condicions laborals i salarials, desproveïts sovint de drets elementals (des de l’accés a
la sanitat fins a la impossibilitat d’exercir el vot), o bé sotmesos a millores
i empitjoraments en funció del període a què acudim– provaran d’acudir
voluntàriament, jugant-s’hi la vida i tot, a la fortalesa de la Unió Europea,
concebuda com el paradigma del paradís material modern i necessitada de
regenerar-se demogràficament i de proveir-se d’una mà d’obra que, en la mesura
que haurà de competir amb la mà d’obra indígena europea, facilitarà que la degradació
massiva posterior de les condicions materials, i la representació ideològica
dominant de les seves causes, focalitzi el conflicte cap als nouvinguts,
desviant l’atenció del veritable responsable: uns poders econòmics i polítics
que desbaraten serveis socials i que articulen un retorn a contextos
d’explotació acusats, la qual cosa obliga a competir entre si la classe
treballadora europea, que apareixerà diferenciada entre nadius i “estrangers”.
Recordem que és en funció de les necessitats de l’economia capitalista europea
que, d’ençà dels anys seixanta del segle XX, s’han anat modificant a conveniència
els estatuts jurídics dels nascuts a les excolònies africanes arribats a
Europa. Ho veiem des dels anys seixanta: ara pots entrar legalment o d’amagat, ara no. Ara els blancs procedents
de les excolònies rebran la ciutadania de la potència colonial, ara els negres
de la mateixa excolònia no la rebran.
Si hi afegim el
paper del complex militar-industrial nord-americà i de l’emfàtica batalla
occidental des dels anys noranta per primeres matèries i recursos
energètics africans i l’extensió, el finançament i l’organització occidental de
conflictes militars de l’Afganistan a Líbia, Somàlia, el Sudan o el Txad, sota
classificacions religioses, mèdiques o polítiques que justifiquin la pròpia
presència militar occidental, acabem contemplant un paisatge infernal. Cal
insistir en el paper protagonista de les elits polítiques i econòmiques
africanes en una distribució completament desigual de la riquesa, empobridora
per a la majoria. Unes elits que sistemàticament han estat sostingudes,
finançades i equipades militarment d’acord amb i en la mesura que responguessin als
interessos dels estats i les corporacions occidentals. A més, la immensa
majoria, si no la totalitat, de processos revolucionaris africans –trencament d’estructures
polítiques, econòmiques i, sobretot, culturals– han acabat conduint a models de
capitalisme liberal senzillament brutals o gairebé. Estic generalitzant
moltíssim, perquè hi ha un univers descomunal d’Àfriques i de contextos
històrics radicalment diferents del sud al nord i de l’est a l’oest. Però
podríem reconèixer, si fa no fa amb major o menor vehemència, aquests processos
arreu.
La fugida
econòmicament forçada del camp africà a les ciutats africanes no resol la
supervivència de milions de persones. Amuntegaments col·lectius causen creixements fins a l’inconcebible de les
megalòpolis de la misèria. Emigren cap a Europa els miserables enxampats en un
cul-de-sac inacabable, però també membres de classes benestants –com es
reflecteix en contextos específics com el que viu la població siriana ara mateix–.
I això es dóna
sota la colonització cultural occidental de l’Àfrica, que a través dels mitjans
de comunicació propis i aliens, i dels dispositius de la cultura popular, mostra
el nucli dur de la Unió Europea i els EUA com a territoris per a la felicitat
material compartida. És estrany que de vegades calgui explicar, a gent africana
i a l’Àfrica mateix, que dolorós que ha estat i que és el camí de les
conquestes socials per a les classes subalternes populars europees en el decurs
de la història, i què implica el procés de redistribució de poder polític i de
capital que estem vivint fa uns anys en aquesta mena de desplegament global de
la precarització de les vides de les majories socials arreu.
Països com Cap
Verd tenen més de la meitat de la població vivint-hi a fora, a Europa i els
EUA. Per a tantíssimes persones, l’emigració al nord apareix com l’única
alternativa a la condemna a la fam o a una subsistència contínua, fins i tot
per a gent que en determinats contextos ha pogut accedir, en un
moment concret, als estudis superiors universitaris als seus propis països tot i no
pertànyer a la classe benestant –accés ja en retrocés per tot el continent–.
No és perspicàcia sinó commoció: on és la llibertat?
(immigrats sirians a Hongria en cerca del camí cap a Alemanya).
(immigrats sirians a Hongria en cerca del camí cap a Alemanya).
Davant l’espoliació històrica, la despossessió dels recursos i l’empobriment de les majories socials de l’Àfrica, encara ara,
per part d’Occident, la mateixa dominació colonial no para de representar les
societats industrialitzades del nord –les societats burgeses– com la culminació
unívoca del progrés humà, com si romanguéssim enclavats al segle XIX. Llavors, com poden els polítics europeus formalment conservadors mencionar
les maldats de “l’efecte crida” –per acollir amb dignitat les persones immigrades– quan la major
part de la indústria cultural africana beu d’un Occident que per mitjà de tota
mena d’aparells i mitjans no fa sinó exalçar-se davant del món com a materialització
paradigmàtica de la civilització global?
Continuarà.
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada