DE CONTAR L’EXTRAORDINÀRIA
VIDA QUOTIDIANA
[AVUI, 9-XI-2000]
Gerard Horta
[Vides de tants, Albert Mestres. Proa. Barcelona, 2000.]
Tractar de la
tasca d’Albert Mestres (Barcelona, 1960) resulta gairebé angoixant per la
prolixitat amb què, als últims anys, s’estan publicant els seus fruits. En
coneixem ja dos poemaris, dues novel·les, textos dramàtics, peces teatrals, una
òpera, una cantafaula, una recerca junt amb M. Piera sobre el moble a
Catalunya, traduccions entre altres d’obres de D.A.F. Sade, Villiers de L’Isle-Adam,
Marcial, C. Nodier, G. Steiner i F. Pessoa, i l’edició de tres composicions del
nefastament silenciat Josep Robrenyo; a més, els seus escrits sovintegen els
números de la revista El Contemporani.
Un apropament, ni que fos pel broc gros, a tanta lletra aplegada reduiria
aquest espai fins a extrems insuportables.
Escrivim sobre un
pou de coneixement literari que, lluny de l’estupidesa rosegadora d’esperits
pròpia de patums saberudes, no s’arronsa a l’hora de qualificar el que veu des
de la crítica racional –dins un paisatge en què de tenir dos dits de front i un
poc de cor se’n fa heterodòxia, si no proesa–. Defugint classismes, Mestres
reivindica un respecte profund a les gammes diverses amb què aflora la creació
humana, fora d’acadèmies normativitzadores de formes artístiques i ordres
socials.
Vides de tants comprèn set contes, trajectes fascinants
i de vegades colpidors, sarcàstics i tràgics, demolidors quant a dobles i
quàdruples morals, captivadors per la intensitat del torrent que avança
inaturable al llarg de cent noranta pàgines. Al primer conte (70 pàgines
dividides en sis apartats) els personatges es tafanegen mútuament, és a dir,
s’expliquen a si mateixos xerrant dels altres, i s’entrellacen tant que la
figura de narrador desapareix –sempre en aparença– del tot. Els personatges
relaten d’algú que narra d’algú que, al seu torn, descriu el que li va passar a
tal persona. En un crescendo paroxístic (pàg. 59), apogeu irònic dels vincles
de la realitat amb ella mateixa (tan distants de la “intertextualitat” i
xerrameques de ments grisoses) a còpia de superposicions, ocultacions,
suposicions, embolics, delits, escenificacions rere escenificacions, malentesos
i enganys, el conte inicial esdevé alta comèdia, fulletó salvatge en què ens
anem reconeixent tots plegats. La manera com està elaborat és brillant i
imaginativa, s’avé harmònicament i provocadora amb el seguit d’actes que s’hi
van succeint a fi d’abolir els límits boirosos entre els personatges narradors
i els narrats. Com a constatació empírica que la realitat ben recreada supera
amb escreix la ficció mal escrita, aquest conte hauria de ser objecte de
treball als tallers literaris que guarneixen matins de gent ociosa, i lectura
obligatòria per a escriptors amb aspiracions contistes. Encara rai, ara que
gent famosa comença a valorar en públic el treball mestrià.
Paisatge ufanós
Esclaus de Pompeia
amb potentíssimes virtuts hiperfolladores i un devessall de consciència, dones
infelices aparellades amb qui sap què, genealogies familiars i cercles
d’amistats barrejant-se tothora, punks i cangurs, metges i pacients, pagesos
d’illes petites, iupis i altres paràsits, poetes “insignes” esdevinguts
aparicions impotents en cadira de rodes, cabrum, militars violadors, indis indignes,
jutges i plagiadors, escriptors en l’esvoranc de la indigència,
contradiccions... el ventall prodigiós del món s’exposa amb una versatilitat
que s’agraeix, prou lliure de previsibilitats literals per compondre la
corrosiva mirada de l’últim conte sobre el panorama literari del nostre país. A
partir d’un domini lingüístic inapel·lable l’autor enalteix els registres dels
personatges a través dels quals construeix les històries. S’ha de valorar que
ens condueixi amb ritme, mantenint la tensió per passatges i nivells de
narració diversos, reflex del bagatge dens que els alimenta.
Al nucli comú de
tots els contes hi ha un fil en què de l’amor al desamor els matisos ens són
mostrats sense escrúpols: no se’n maquilla l’ànima. Transitem per les
conflictives relacions entre humans i la seva cerca d’autoequilibris per
afrontar la vida, enmig de la duresa ordinària de les societats del món, i cada
punxada fa créixer l’explosió dels fluids seminals i vaginals amb què la vida
s’arrapa a la vida. Estimar, cardar tot fent el salt o afirmant el compromís
més profund, acoblar-se, embogir d’amor, engendrar ous i pondre’n... topem
l’exalçament de fusions resolent oposicions malgrat que sigui sols per un
segon. Un segon tot ell síntesi carnal
de l’atracció desbridada d’uns éssers provant d’avenir-se amb l’amor humà, tan
ferit i precari. Per això, també, hi ha tants personatges condemnats: el llibre
sencer és sexe i mort en un planeta de sonats (“tota diferència amb la realitat és pura coincidència”). Seguim els
rastres mestrians amb atenció, el temps dirà si aquest parer és compartit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada