la ciutat: depuradora
d’individus
o col·lectivitat
d’éssers lliures?
[AVUI,
17-I-2002]
Gerard Horta
[Ciutat de ciutats, Oriol Nel·lo. Empúries. Barcelona, 2001.]
Oriol Nel·lo,
geògraf especialitzat en estudis urbans, du anys rodant per Europa i els EUA en
qualitat de professor convidat i investigador, i a més ha escrit d’una manera
prolixa sobre l’organització territorial de Catalunya i les transformacions
urbanes de la capital, Barcelona. A Ciutat
de ciutats sintetitza en certa manera el rerefons que dóna lloc a les
línies anteriors: s’hi comprenen cinc articles llargs reescrits i ampliats,
acompanyats d’una bibliografia, dos índexs –onomàstic i toponímic–, unes notes
tan necessàries com interessants quant al que aporten i una coberta magnífica,
tot plegat ben enquadernat.
L’eix central
d’aquesta recopilació versa entorn del procés d’urbanització a Catalunya. Els
cinc blocs remeten, en el primer capítol, al debat teòric general mitjançant el
qual s’ha mirat de delimitar el fet urbà per poder definir què caram és o no és
“ciutat”: els confins socials de la ciutat a què apel·la Nel·lo són, al seu
torn, els generadors dels confins administratius i jurídics ulteriors. Per
ventura els processos de jerarquització i estatalització en fan, de la ciutat,
la víctima primera, i alhora, la primera redimida. Cadascun dels bombardeigs
que la gran capital catalana ha patit als últims tres-cents anys revela la
potència indomable de la seva ànima: erigir-se com a societat lliure, realitzar
els projectes de col·lectivitat a què Nel·lo remet contínuament. Fora de les
classificacions, és evident que contextualitzar qualsevol recerca sobre l’espai
urbà demana establir-ne el marc a partir dels trets que defineixen les xarxes
implicades en els processos d’urbanització, sense que d’aquí n’hagi de sortir
una apologia –el risc etnocèntric– que acabi legitimant la construcció
d’autovies urbanes i delegacions de govern per a virreinetes presumides i
analfabetes al Pol Nord. Al segon capítol, s’hi afronta el procés
d’urbanització de Catalunya en el context canviant dels models diversos que
s’han donat com a “ideals” tant per al país com per a Barcelona al llarg de
períodes de la història ben distints, i s’exposa a la llum de la raó l’infaust
precepte que considera la dualització camp [Catalunya]/ciutat [Barcelona] com
la causa de la desigualtat, per comptes d’entendre que és justament el procés
d’integració en l’estructuració capitalista el que esdevé faedor d’¡injustícies
i diferenciacions socials. Avui dia, afirmar idees tan òbvies i empíricament
evidents com aquesta ja representa un alè d’aire, tanmateix cal fer-ho atesa la
ignorància extrema, si no mala fe recòndita, dels qui desconeixen que fou a
l’espai urbà barceloní que, el 1936 i el 1937, s’hi reeixí a realitzar els cims
més alts de llibertat i igualitarisme dins la història contemporània de les
societats industrialitzades. Al tercer bloc es plantegen els motius que podrien
explicar-nos el procés de metropolització de Catalunya i els efectes socials
que en deriven, alhora que s’hi adverteix del perill d’un creixement
“insostenible, ineficient i insolidari”. Al quart, l’autor proposa de resoldre
la conflictivitat actual que implica l’urbà respecte a les seves potencialitats
centrant-se en tres dilemes bàsics: la forma urbana, la funcionalitat i
l’equitat. I, a la fi, al cinquè capítol, Nel·lo advoca per remarcar de nou el
vincle indestriable sobre el qual la ciutat ha de trobar el seu lloc en el
futur d’aquest planeta, aquell que integra “projectes, normes i valors
col·lectius capaços de resoldre en benefici de la majoria els dilemes que el
futur de la ciutat planteja”. De Jesucrist a Marx, dels gnòstics del segle II
als anticapitalistes del segle XXI, tots els moviments veritablement
modernitzadors han acudit, des de la marea racionalitzadora de la consciència
històrica, a aquest precepte: abolir la injustícia, organitzar la societat
(aquí, la urbana) en benefici no pas de les elits, sinó de la –mai millor dit–
ciutadania.
Procés urbanitzador
Ciutat de ciutats mostra un
contingut obert i un anhel inequívoc d’avenç. Hi són en Cebrià de Montoliu,
Cabet, Owen, Verdaguer, Carles Pi i Sunyer, una llarga corrua d’humans i de
grups socials marginalitzats, i també, en certa manera, els masovers urbans
actuals, Laureà Figuerola i tot l’esperit transformador que l’autor ha copsat
del moviment català. Hi són igualment les disputes de campanar entre els
funcionaris que ens imposen el seu ordre (per cert, durant més de deu anys de
musiqueta fastigosa al metro, ni un sol cop he sentit Umpapah ni l’Ovidi i el
Toti ni... sisplau, que facin fora la musiqueta d’una vegada!, prou de
publicitats obscenes de la Nike a l’estació d’Universitat, què s’han cregut?),
aquells que des de cada decisió presa ara mateix estan arruïnant el futur de
les nostres filles, condemnades a sobreviure sota el classisme dels mandarins
públics. Hi són, també, els referents diversos de l’autor de l’esfera
acadèmica: geògrafs, urbanistes, sociòlegs... potser no hi és el seguit dens
dels fills de l’antropologia urbana, des de l’Ulf Hannerz fonamental de fa vint
anys (Explorar la ciudad) fins al
Delgado d’ahir mateix (El animal público).
I valdria la pena atansar-s’hi, ja que analitzar els sistemes de relacions, al
nostre context, no pot sinó confirmar conflictes: la realitat feta de projectes
diversos, expressions de correlacions dinàmiques de forces socials oposades
pugnant per trobar un lloc i un temps sota l’eternitat, autèntica Mare de Déu
de les construccions socials.
El progrés no
consisteix a pintar el Raval de colors lluminosos mentre els derrotats de la
Guerra Civil i joves miserabilitzats remenen contenidors pudents dia rere dia,
obligats a fugir a altres guetos, ni a respondre les demandes de moviments
socials antiespeculadors enviant-los policies proavalots sortits d’una versió gore, cutrenca i tricòrnica de L’Espanya dels
simis. El progrés tampoc no és emparar les màfies immobiliàries que
saltironejaven sota el franquisme i que continuen bellugant-se a l’empara de
plans urbanístics municipals redactats, en massa casos, pels servidors de les
dotzenes de tiranots postfeudals que ja feien d’alcalde sota el règim de
Franco. Nel·lo n’és conscient, aquí rau la confiança que dipositem en les
reflexions que ens mostra. L’estat i els seus defensors necessiten la societat
per xuclar-ne la vida a través d’hipoteques, cadenes de muntatge i exposicions
d’art, en definitiva les parets invisibles de la nostra presó; per contra, la
societat, la ciutat, només es necessita a si mateixa per agermanar els somnis
de l’inconscient col·lectiu amb l’esperança incommovible dels éssers.
L’efervescència d’un sol individu és el principi del trànsit social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada