l’ambició
nacionalfalangista
del “tercer imperi”
[AVUI, 7-II-2002]
del “tercer imperi”
[AVUI, 7-II-2002]
Gerard Horta
[Gustau
Nerín/Alfred Bosch, El imperio que nunca
existió. Planeta. Barcelona,
2001.]
L’antropòleg
Gustau Nerín i el prolífic escriptor-recol·lector (de premis) Alfred Bosch, tots
dos sòlids africanistes, ens brinden l’aportació més notable que s’ha fet fins
ara per comprendre el paper del govern espanyol a la II Guerra Mundial a
partir de l’ús de fonts colonials. Aquesta utilització apareixia en la
historiografia sobre el tema com una erma terra de ningú, una prova del
desinterès rotund envers els pobles colonitzats a l’hora de tractar de les
vel·leïtats imperialistes del general Franco, el qual arribà a afirmar: “el mandato de Gibraltar, la visión africana,
unidad política; mandatos políticos que pasados cuatro siglos aún perduran en
eterna lección” (!). Si Castella havia colonitzat primer una extensió
importantíssima d’Amèrica i després la península Ibèrica (llevat de Portugal,
però amb els “afegitons” dels arxipèlags balear i canari), la quimera del
“tercer imperi” es concretava –cosa que sintetitza l’historiador Paul Preston a
l’elogiós pròleg del llibre– a integrar-hi la Catalunya del Nord,
Andorra, Portugal, Euskadi del Nord, la major part de l’imperi nord-africà de
França, un milió de quilòmetres quadrats de l’Àfrica Occidental (inclosa una
part de la Nigèria
anglesa, el Congo francès, el Camerun i Gabon), i a reinstaurar el domini sobre
les excolònies americanes. El diplomàtic Agustí de Foxà sintetitzà així el
fracàs imperial franquista: “La Segunda Guerra Mundial empezó con el grito de ´¡Gibraltar
para España!` y terminó con el de ´Barajas para los americanos`!”
La narració, que
abraça principalment els anys compresos entre la fi de la Guerra Civil i la fi
de la II Guerra
Mundial (per bé que s’estén fins a la mort del dictador el 1975), s’efectua
mitjançant la literaturització d’una recerca històrica d’alt nivell i la
novel·lació de situacions estrambòtiques que s’acompanyen d’una mirada de
vegades sarcàstica. S’hi recorren selves guineanes, vagons de trens a Hendaia,
deserts sahrauís i salons pudents del Palacio del Pardo. Dit altrament, el
llibre resulta molt agradable de llegir: la tremenda erudició que s’hi dóna no
exlou el gaudi apassionant del lector no especialitzat.
L’antropòleg Gustau Nerín.
Una aportació clau
Un dels grans
mèrits d’El imperio que nunca existió,
fora de recuperar la tradició africanista espanyola, és que planteja la
magnitud de la bretxa que separà les ànsies públiques de la doctrina
nacionalfalangista, sobreeixida de fixacions colonitzadores, respecte a la vida
de les societats ibèriques sota el terror franquista, i especialment també pel
que fa a les condicions d’empresonament, esclavatge i extermini dels
republicans, per exemple dels confinats en camps d’extermini a Algèria, el
Marroc i Tunísia (pàgines negres de la història que continuen ignorant-se). Si,
a més, constatem que al relat no s’hi obvia la quotidianitat de poblacions
africanes destinades a patir la sociopatia imperialista europea –com ara la brutalitat
amb què s’explotà el poble guineà durant la Guerra Civil espanyola per proveir
de mercaderies els partidaris del cop d’estat feixista–, que tampoc s’hi obvia
la distància que hi havia entre els projectes colonitzadors dels estats alemany
i italià i les seves ciutadanies, i si fins encara copsem l’agudesa dels autors
a interpretar la II Guerra Mundial com un conflicte que –enllà de la
confrontació entre “democràcies” i “models autoritaristes”– reflecteix una
lluita per les possessions colonials, si valorem en definitiva el rigor i la
claredat amb què s’interpreten les dades recercades, llavors s’ha de concloure
que tenim a les mans un tresor historiogràfic el valor del qual cal reconèixer
avui mateix i no d’aquí a deu anys.
Els continguts
diversos de l’obra confirmen els deliris “africanistes” de Franco. Preston,
Tusell i Queipo de Llano ja ho havien estudiat, però no havien aprofundit com
fan Nerín i Bosch el vincle que uneix la germanofília franquista amb el seu
projecte d’expansió colonial dins el context de l’evolució ideològica del
règim.
Racista i antiislàmic
Si Franco visqués,
ara que les estàtues de Buda no importen als diaris perquè el que es bombardeja
és literalment tot, doncs podria
reviure el seu odi patològic per l’Àfrica: els autors incideixen sobre la
fal·làcia dels apologetes de Franco, aferrats a lloar el seu “amor” pel
continent “negre”. El dictador, però, sols s’estimava l’Àfrica dels quarters de
legionaris, la seva atracció fatal per les societats africanes es reduí a
projectar-hi un bel·licisme arrasador. Racista i antiislàmic –per cert, sobta
que ni articulistes, ni periodistes ni polítics adjectivin com a fruits del
“fanatisme catòlic” els totalitarismes europeus i sud-americans del segle XX–,
la faramalla colonitzadora de l’aparell ideològic franquista esdevingué uns
dels referents del discurs del règim. Aquest règim mai no fou neutral,
simplement les seves aspiracions de repartiment del botí colonial amb Berlín,
Vichy i Roma no arribaren a bon port: eren incompatibles. Si s’hagués donat un
acord, si Hitler hagués pactat de cedir el Marroc francès a Espanya, és molt
probable que el paper d’aquesta el 1945 hauria sigut el d’un estat derrotat per
la intervenció aliada. Les negociacions de Franco amb Hitler, Mussolini i
Pétain s’expliciten fil per randa, amb el suport d’un fons documental immens
que permet dur a terme una descripció certament densa (profunda, no pas
feixuga) del context espanyol i internacional en què tenen lloc.
En coneixem els
resultats: l’Eix perdé la guerra, i els EUA no qüestionaren en cap moment el
règim macabre de Franco a fi d’evitar que la pell de brau exrepublicana avancés
de nou cap a l’igualitarisme social i la llibertat. Deu ser el mateix temor pel
qual el Departament d’Estat dels EUA no advertí l’opinió pública que el 23 de
febrer del 1981 havia de succeir alguna cosa en algun indret exòtic. Val la
pena retenir la perspectiva que s’expressa al llibre, d’acord amb la qual els
estats europeus, ara barallats ara aliats, no han parat de disputar-se o de defensar
conjuntament els fruits de la colonització. Això ens du a interpretar la II Guerra Mundial des de
marcs explicatius distints dels folkloritzats normativament. Francesos,
anglesos, espanyols, portuguesos, holandesos, russos, nord-americans, alemanys,
italians, belgues, l’Europa de la superioritat tecnologicomilitar i de les
convencions dels drets humans, ara assassinant ara torturant, apareix
repartint-se el globus com si el planeta fos un pastís de sang i, el banquet,
una celebració anomenada “geopolítica” (molt a prop de l’Afganistan, i
relativament aviat, hi haurà petroli dansant cap al cel).
La quantitat de
fons i arxius consultats i la bibliografia utilitzada (gairebé 1.500 notes i 32
pàgines de fotografies sobre 333 de text) completen el que veritablement s’ha
de festejar com la troballa més destacada dins el paisatge historiogràfic
europeu entorn de l’”aventura” colonial que Franco i Hitler discutiren a
Hendaia. “Aventures” de misèria i mort. Mentre perpetuem l’amnèsia, que almenys
ho sàpiguen els infants de l’edat futura –si no tots, alguns–: sempre hi ha
hagut científics socials que han mirat d’il·luminar les clavegueres tremoloses
de la nostra civilització.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada