Jacint Verdaguer (1845-1902).
VERDAGUER I ELS ESPIRITISTES
[AVUI, 28-III-2002]
Gerard Horta
L’arribada del 2002 ha acollit l’edició de
Sant Francesc (Eumo/Societat
Verdaguer, Vic), la qual abraça una part de l’àmplia recerca d’Isidor Cònsul
sobre Jacint Verdaguer, i l’edició d’En
defensa pròpia (Tusquets, Barcelona) a cura de Narcís Garolera, que n’ha
fet la presentació. D’aquest aplec se’n coneixia l’edició de Lluïsa Plans (La
Magrana, Barcelona, 1994) i, òbviament, diverses reedicions que en féu
Ilustració Catalana (amb la ela sense geminar) el 1898, el 1911 o 1912 i el
1930, les quals seguiren l’edició inicial de L’Avenç del 1895.
Verdaguer fou
reprovat de practicar exorcismes i de mantenir contactes amb visionaris. I
també fou acusat, no podia ser d’una altra manera, de fer costat als
espiritistes. Sobre aquesta acusació continuem esperant que es publiquin per
escrit les afirmacions exactes que s’efectuaren (què, qui, com, quan) i que el
barrejaren amb els membres d’aquest moviment, arrelat profundament entre les
classes subalternes dels Països Catalans a l’últim terç del segle XIX i els
primers 39 anys del segle XX (i que comprengué també la presència d’algunes
persones de classe mitjana i alta que possibilitaren en termes financers la
traducció, escriptura, edició i distribució dels textos). Ha estat un altre
magnífic poeta, l’Enric Casasses, qui ens ha facilitat els escrits aplegats
dins l’Epistolari de Jacint Verdaguer
(vol. IX, pàg. 178-182; a cura de J.M. Casacuberta i J. Torrent, Barcino, 1986)
en què hom llegeix la correspondència mantinguda entre Verdaguer i un dels
capdavanters de la barcelonina Revista de
Estudios Psicológicos, Josep C. Fernández.
Per
comprendre les dimensions socials de l’espiritisme català de mitjan
segle XIX fins a la Postguerra, i els vincles amb l’anarquisme.
segle XIX fins a la Postguerra, i els vincles amb l’anarquisme.
Abans de
continuar, i en vista de l’absolut silenciament mediàtic i historiogràfic d’un
moviment social de l’abast de l’espiritisme català, vinculat indissolublement
amb l’anarquisme, val la pena situar el lector per recordar-li que els
espiritistes que donen suport a Verdaguer en el seu conflicte amb la jerarquia
catòlica i l’establishment són els mateixos que el 1888, en el marc del “Primer
Congrés Espiritista Internacional” celebrat a Barcelona, amb delegacions d’una
bona part d’Europa i l’Amèrica del Sud, advoquen en les resolucions finals de
les trobades per qüestions tan terrenals com la igualtat entre gèneres i
l’alliberament de la dona; l’ensenyament laic per transformar la societat des de
la caritat, la raó, la justícia i el dret; l’assumpció de l’espiritisme com a
ciència positiva, psicològica i social (és a dir, reivindiquen el mètode
empíric com a mitjà de coneixement amb vista a demostrar la pertinència
d’integrar la raó i la fe, seguint la tradició quàquera i la més llunyana del
gnosticisme dels inicis del cristianisme); la necessitat de la reforma
penitenciària cara a la integració social dels presos; el rebuig frontal de la
indústria militar; “una revolució social, política i cultural que ha de partir
de l’interior de l’individu, pel cooperativisme com a manera d’organitzar la
producció econòmica i l’associacionisme i les societats de socors per afavorir
el benestar material i moral col·lectius”; l’abolició completa de l’esclavatge
al conjunt del planeta; la supressió gradual de les fronteres polítiques i el
desarmament gradual dels exèrcits permanents mitjançant la utilització de la
paraula i la premsa (bé, aquella premsa no és la d’ara, és clar); la
secularització dels cementiris; l’establiment d’un registre civil de naixement
únic i obligatori; el matrimoni civil; la prohibició de la pena de mort i les
cadenes perpètues; el cosmopolitisme com a principi que regeixi les relacions
socials; la comunió universal i la solidaritat entre els éssers; la
interpretació de l’espiritisme en qualitat de “religió laica, antiautoritària,
igualitarista i socialitzadora de l’ideal superior de bé col·lectiu”... Fins i
tot s’hi aprova el projecte d’estatuts per crear l’Associació Internacional per
l’Arbitratge i la Pau
per prevenir i resoldre els conflictes entre els pobles. Cal continuar?
Suposo que ara
molts lectors entendran el perquè de les “acusacions” sobre Verdaguer. No cal
ser gaire espavilat per reconèixer que la immensa majoria de sistemes de
pensament i moviments socioreligiosos epigrafiats sota el terme
d’“heterodòxies” són estigmatitzats a causa del seu rebuig frontal de la
fal·làcia catòlica i de la imposició de la propietat privada. Hi trobem
l’energia motriu pròpia de corrents racionalitzadors i modernitzadors des d’una
avantguarda que, si tenim en compte l’assumpció espiritista del 1888 i l’estat
de les coses al cap de més d’un segle, hauria de fer avergonyir els qui es
presenten públicament com els representants de la “ciutadania”.
París-Barcelona-València
Maurice Lachâtre
(Issondum, 1814-París, 1900) és un escriptor (Histoire des Papes, publicada el 1843 en deu volums i destruïda el
1869 per manament judicial, La Republique
Démocratique et Sociale,
publicada el 1849, i el Noveau Dictionaire
Française Illustré, 1865-1870, una enciclopèdia considerada la més àmplia
del seu temps) i filòleg que s’estableix a París com a editor. El 1855 és
multat i condemnat a un any de presó per publicar Les mystères de Peuple, d’Eugène Sué; l’any següent el tornen a
condemnar a cinc anys de presó per publicar el Dictionaire Française Illustré. Lachâtre eludeix l’acció de la llei
i fuig a Barcelona, on s’estableix com a llibreter (no retorna a París fins al
1871 per l’aixecament de La Comuna, i s’hi queda definitivament en ser
amnistiat).
A Barcelona,
Lachâtre hi coneix José María de Fernández Colavida (Tortosa, 1819-Barcelona,
1888), pioner de l’espiritisme a la península Ibèrica. Fernández fa la carrera
de notari, si bé no n’exerceix; forma part en qualitat de membre honorari de
diverses acadèmies científiques europees i funda la Sociedad Amigos de
los Pobres i la Sociedad
de Socorros Mútuos. Igual que el sistematitzador de la pràctica espiritista
contemporània, el vertiginós Léon
Hippolyte Denizart Rivail (1804-1896), conegut per Allan Kardec (filòleg que escrigué llibres sobre gramàtica
francesa i teoria d’aritmètica refrendats per l’acadèmia com a material obligatori per a escoles i universitats, deixeble de J.E.
Pestalozzi [1746-1827], que fou al seu torn un pedagog reconegut
internacionalment com a creador de l’escola activa o escola moderna influït per
les idees de Rousseau –arran d’això fou empresonat el 1766–, i que refusà
d’ocupar càrrecs públics a fi de treballar en la docència i continuar investigant
des de la pràctica pedagògica –pedagogs com ara Fichte, Herbert, Fröbel i
Cappeni n’esdevingueren deixebles–), igual que Kardec, doncs, Fernández estudia
el magnetisme i esdevé un dels primers investigadors moderns a experimentar
sobre les pràctiques de regressió de la memòria, en companyia de la seva dona,
Ana Campos, que més endavant practica la mediumnitat. Fernández coneix l’obra
de Kardec el 1857, a
continuació hi entaula correspondència, el tradueix al castellà (fins als anys
1863 o 1864 no apareix la traducció castellana del Livre des Esprits de Kardec, obra cabdal de l’espiritisme,
elaborada per Fernández mateix, molt i molt probablement una edició clandestina
de la Imprenta
Espiritista de Barcelona, la primera espiritista a l’estat
espanyol), comença a escriure i, amb el pas dels anys, va publicant diversos
llibres espiritistes d’autors catalans, francesos i belgues.
La coincidència
entre Fernández i Lachâtre a la fi dels anys cinquanta els du a fer diverses
comandes de publicacions espiritistes franceses fins que el 1861, amb la
intenció de regularitzar-ne la distribució atès el gran creixement de la
demanda, encarreguen una partida de 300 llibres, fullets i periòdics a la Revue
Spirite parisenca. La partida és intervinguda a la duana
de la frontera administrativa franco-espanyola, els funcionaris de la qual,
complint les severes disposicions imperants, n’adverteixen la diòcesi. La
magnitud de la comanda desferma la ira del bisbe de Barcelona, Antoni Palau i
Térmens (Valls, 1806-Barcelona, 1862), el qual,
amb el suport del poder polític i militar (el capità general de
l’exèrcit espanyol amb jurisdicció a Catalunya, l’intendent civil de la
província de Barcelona, el director de l’administració pública i un ministre
del regne), organitza la incineració dels llibres, l’últim acte de fe de
l’església catòlica a l’estat espanyol, que té lloc el 9 de setembre del 1861 a la Ciutadella de
Barcelona. El bisbe Palau afirma llavors que “la
Iglesia católica es
universal, y siendo estos libros contrarios a la fe católica, el gobierno no
puede consentir que vayan a pervertir la moral y la religión de otros países”.
Acte de Fe a la Ciutadella de Barcelona (9-IX-1861): crema de 300 publicacions espiritistes clandestines intervingudes per l’estat.
Ja fa uns quants
anys, però, que els textos d’Allan Kardec arriben al port barceloní amagats
dins les bodegues d’un vaixell anomenat “Le Monarch”, capitanejat pel valencià
Ramon Lagier Pomares (nascut a Alacant el 1821 i mort a Elx el 1897), el qual,
junt amb Fernández Colavida i Lachâtre, n’organitza la distribució primerenca
per Catalunya, el País Valencià i més endavant per les Illes. Al seu vaixell
Lagier oculta i divulga la bibliografia espiritista, i hi amaga un bon nombre
de fugitius del règim. En abandonar la marina es casa amb una pagesa valenciana
i compra una granja que transforma en escola popular, on s’imparteixen classes
d’aritmètica, geografia, astronomia i
espiritisme. A Elx, hi funda el Centro de Estudios Psicológicos, i escriu en
diverses revistes espiritistes.
Revista Espiritista
És al juny del
1869 que es funda, encapçalada per José María de Fernández Colavida, la Revista Espiritista. Periódico de Estudios
Psicológicos a Barcelona, òrgan de la Sociedad Barcelonesa Propagadora del
Espiritismo. A partir del 1888 la dirigeix Antoni de Torres Solanot, i, després
de la direcció de Josep C. Fernández, a partir del 1897 se n’ocupa Manuel
Navarro Murillo. La redacció era al carrer de la Palma de Sant Just, núm. 9, i
junt amb La Luz del Porvenir, és la
revista espiritista catalana més coneguda arreu del món, ja que al llarg d’una
pila de dècades aquesta fou la publicació de referència de l’espiritisme català
i l’espanyol, una entre innumerabls publicacions espiritistes catalanes més. A mitjan dècada dels setanta, el seu nom esdevé Revista de
Estudios Psicológicos.
Relacions epistolars
El context és
veritablement apassionant i els referents espiritistes, sens dubte, no responen
precisament a l’acció d’uns “desequilibrats” (de la dèria psicopatologitzadora
de Delfí Abella respecte a Verdaguer en tractarem en un proper article, si n'hi
ha ocasió): els continguts que hi estan implícits van molt més enllà del mer
qüestionament del monopoli eclesiàstic del camp de la mística. El que hi ha en
joc és un model radicalment distint de relacionar-se amb el sagrat, és a dir,
un model “altre” d’organitzar les relacions socials.
Així doncs, ens
plantem al novembre del 1895, en què el director de la Revista de Estudios Psicológicos, Josep C.
Fernández, hi publica un text titulat “El
asunto Verdaguer”:
“El dictamen médico, firmado por alienistas
de tanto valer como los doctores Giné, Rodríguez Méndez y Galcerán y por el
catedrático de Medicina legal doctor Valentí, ha venido á dar al traste con las
maquinaciones de los que pretenden arrojar la nota de loco sobre la genial
cabeza del poeta catalán [Verdaguer].
Inmensa ha sido nuestra sorpresa cuando hemos leido que uno de los cargos que
se hacen á Mosén Verdaguer es haber practicado el espiritismo... Declaramos categóricamente que jamás
Mosén Jacinto Verdaguer ha tomado parte en nuestras reuniones, ni manifestado
directa ni indirectamente su simpatía a nuestras doctrinas, ni hay un solo
espiritista en Barcelona que le conozca como correligionario nuestro. Y en
cuanto a los periódicos que han hablado del asunto, suponiendo que es una
prueba de locura el admitir la realidad de los fenómenos espiritistas, tómense
la molestia de leer El espiritismo,
por el padre Franco; El satanismo,
por Manterola; los folletos de Salvá y Sardany [...].”
Segons els textos
d’aquests personatges catòlics, la viabilitat de la comunicació amb els
esperits dels difunts és completament real; hi addueixen, però, que la
comunicació s’estableix amb forces “demoníaques” (els espiritistes, al seu
torn, els repliquen que en tot cas es pot tractar, en determinades ocasions,
d’esperits de “baix grau evolutiu”, lligats al “baix astral”). De fet, hom sap
que als nostres dies el Vaticà manté en plantilla exorcistes per a les
demarcacions territorials. Verdaguer respon
immediatament a Josep C. Fernández, el 30 de novembre del 1895:
“Molt respectable Sor.: Gracies mil per la
correspondencia y valenta defensa que fa V. de mi, en la «Revista de Estudios
Psicológicos», vindicantme del carrech que m fan d haver practicat
l’espiritisme.
Mon
estimadíssim Jesus á qui enmanlleva V. L preciós lema «Benaventurats los que
patexen persecició perqué d ells es lo regne del cel», li pague á V. Ab aquexa
eterna paga que desitjo per tothom, fins per mos perseguidors.
Disposi V. D
aquest inutil sacerdot, agrahit s. S.”
Al cap de nou
dies, el 9 de desembre, Josep C. Fernández envia una altra missiva a Verdaguer:
“Muy Sr. Mio y Rdo. Capellán: Me complazco en
acusarle recibo de su grata carta de fecha 30 del próximo pasado mes, la que me
ha servido de inmensa satisfacción, si bien creo que no valia la pena de que V.
Se molestase en darnos las gracias, primero, porque el cumplimiento de un deber
no merece gratitud, y segundo, porque la «Revista» que dirijo y administro es
muy debil eco para poder por sí sola restituir las cosas al lugar que les
corresponde.
Sin embargo,
impertérritos siempre en el propósito de «dar al Cesar lo que es del Cesar y á
Dios lo que es de Dios» al publicar el periodico de propaganda «Rayo de Luz»,
del que me complazco en acompañarle un ejemplar [que el 1986 no es
trobava entre els papers de Verdaguer de la Biblioteca de Catalunya, i
desconeixem si s’hi troba avui], hemos
querido reproducir el articulito de la «Revista», para que las 6.000 personas a
cuyas manos vaya á parar, en Barcelona, el susodicho periódico, y las 14.000
que lo reciban en provincias y en el extranjero, sepan que nosotros, amantes de
la verdad y de la justicia sobre todas las cosas, rehusamos con nobleza
considerarle como correligionario nuestro, no porque con ello no nos
considerásemos honrados, sino porque vemos la perfidia que ha guiado la
intención de los que le aplican el epíteto de espiritista.
Con esto,
respectabilísimo Sr., cumplimos con un deber que nos impone la conciencia; si
V. Lo aprecia así, se verán colmados los deseos de s. s. s. q. b. s. m.”
Tant de bo
l’esperit de Verdaguer obtingui més reconeixement que el càstig que han
merescut els nostres avantpassats espiritistes, culpables de plantejar amb
agosarament la necessitat de redefinir les dinàmiques socials en un context de
miserabilització del poble com al segle XIX i la primera part del XX. D’aquestes dinàmiques, les
relacions entre la terra i el cel en són una expressió. Fins i tot ara, encara
ara, la utopia social espiritista continua sent massa avançada per als qui ens
l’haurien de recuperar públicament. Ja se sap, però, que l’exercici de la
memòria i la dignificació de certes esferes del nostre passat col·lectiu no
estan gens en voga: no debades sobrevivim sota l’imperi de la frivolització i
el manteniment de l’statu quo, del qual Verdaguer, com el moviment socioreligiós de l'espiritisme català, esdevingueren una víctima més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada