Carrer dels Mirallers, núm. 7.
VERDAGUER EXORCISTA:
ENTRE L'ESGLÉSIA I LA PARET
[AVUI, 11-IX-2003]
ENTRE L'ESGLÉSIA I LA PARET
[AVUI, 11-IX-2003]
Gerard Horta
[Jacint
Verdaguer, Manuscrits verdaguerians de revelacions, exorcismes i visions. A
cura de J. Bada, A.J. Soberans i J. Santanach. Barcino.
Barcelona, 2002.]
Dels quatre
quaderns d’exorcismes escrits per Jacint Verdaguer del 1890 al 1892 un anà a
parar a la Biblioteca
de Catalunya el 1915, i tres més al bisbat de Vic el 1935 –el segon manuscrit,
als anys seixanta, fou sostret per sempre més de l’Arxiu de Ripoll–. Però, com
assenyalà el vicari general del bisbat de Vic durant la presentació del llibre,
que ningú no pensi que l’església volia amagar-nos res. La qüestió consisteix
que, a més de les lloables tasques d’A.J. Soberans a l’hora d’establir-ne els
textos i de J. Santanach per l’elaboració de l’apèndix codicològic, de J. Bada
per l’estudi preliminar –un clar exemple dels enfocaments que continuen guiant
la historiografia catolicista, ja al segle XXI– i de Barcino per la magnífica
edició, per fi aquests manuscrits romanen a l’abast del conjunt de la societat
lectora.
Abans de
cabussar-se en la lectura del Verdaguer exorcista val la pena considerar que
tota manifestació corporal significa una manifestació social que pren sentit
dins del seu propi context cultural. Llavors la recurrència als usos intensius
del cos, incloses les tècniques de possessió, s’ha d’entendre com a
generalitzada en els humans. Dins d’aquest camp, el recurs al trànsit implica
l’experimentació del que es conceptualitza com una dissociació de la
personalitat i, de vegades, de trastorns físics. Aquesta dissociació,
tanmateix, no és el fonament del trànsit, sinó el resultat del sistema de
creences associat a aquests cultes. Així, el trànsit pren sentit i hom li
confereix un “lloc” en l’escena del social. En conjunt, l’esdeveniment de la
possessió dins les societats humanes –en tot el planeta, en tots els temps–
abraça a grans trets un principi comú: una o diverses entitats invisibles
investeixen el cos d’un ésser humà en el lapse de temps en què aquest es troba
en estat de trànsit. En general –si bé n’hi ha excepcions– l’operació es
realitza en termes rituals. El posseït adopta la conducta de l’esperit que el
posseeix –d’aquí el terme català que defineix l’objecte de la possessió:
“esperitat”– i aleshores l’esperit
mateix parla per boca del posseït. El final del trànsit té lloc quan l’esperit
abandona el cos del posseït, el qual, en la major part de tipus de possessió,
afirma que no se’n recorda de res.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada