El Noi del Sucre durant la
intervenció a l’assemblea de la
Plaça de braus de les Arenes (Barcelona, 19 de març del
1919).
RECORD DE SALVADOR SEGUÍ I RUBINAT,
EL NOI DEL SUCRE
EL NOI DEL SUCRE
[AVUI, 2-XI-2000]
Gerard Horta
En commemorar-se el 77è aniversari de l’assassinat de Salvador Seguí
(1887-1923), succeït un 10 de març a la cruïlla dels carrers de la Cadena –actual
Rambla del Raval– i Sant Rafael del Raval barceloní, sembla inexcusable
evocar-ne la figura, la qual forma part de l’estol fèrtil nascut a la dècada
del 1880, ufanós per virtut del sentit apassionadament constructiu amb què uns
éssers fecundaren el llibre dels temps: hi trobem en Lairet (amb la i llatina de la làpida de la seva
tomba), Rahola, Companys, Perenya, Rosell, Campalans, Puig i Ferreter, Rovira i
Virgili (qui en la “silueta” que en féu el definí com un “català d’ànima i de sang”), Aiguader i Miró, Serra i Moret,
Recasens i Mercader, el valencià Duran i Tortajada, Domingo i Sanjuan...
El Noi del Sucre, líder anarquista dels sindicalismes català i
espanyol, malda de ben jove per formar, conscienciar i organitzar les classes
treballadores, cosa que li costa empresonaments i un intent frustrat
d’assassinat per part d’agents lerrouxistes. Lluny de la pràctica de la CNT,
que confon l’actuació política amb la política burgesa i que propugnarà un
pseudoapoliticisme intransigent fins a la Guerra Civil, Seguí prova d’articular
un model sindical que abraci la participació de rabassaires, tècnics,
intel·lectuals, la petita burgesia republicana i, sobretot, l’esquerra
catalanista, a fi d’actuar també dins les esferes polítiques i legislatives. El
context en què viu, tanmateix, no és el més avinent per crear res des d’un
sindicat anarquista: entre el 1913 i el 1921, com descriu Fèlix Cucurull a la Panoràmica del nacionalisme català, 523
obrers catalans esdevenen víctimes a causa dels atemptats (i dos centenars de
policies, patrons i executius empresarials). La mort d’un jove Enric Prat de la
Riba (1870-1917) per raó d’una malaltia contreta a la presó (sobre això, vegeu
els Quaderns d’Estudi del 1917 de
Martí Esteve, citats per M. Cruells) és, potser –heus aquí una qüestió que s’ha
plantejat molta gent–, un factor que acabarà d’abocar tràgicament i
decisivament l’actuació de l’alta burgesia cap a l’apogeu del pistolerisme
antiobrer i el suport posterior a la dictadura militar de Primo de Rivera.
Placa d'homenatge a la cantonada del carrer St. Rafel amb Rambla del Raval (Sindicat d'Obrers de Catalunya, 1983), on fou assassinat pels pistolers de la burgesia regionalista el 10 de març.
El 1920 veiem en Seguí passejar amb l’amic Lluís Companys per uns
jardins públics de Madrid. Una altra pregunta que s’han fet tantes persones,
des d’aleshores, versa entorn dels viaranys que hauria seguit la nostra
història si l’anarquisme i l’esquerra catalanista haguessin transitat plegats
pels quaranta anys inicials del segle XX. Abans de morir, Seguí manifesta en
mítings i escrits que no seran pas la Lliga i la burgesia que duran la
independència a Catalunya, sinó els obrers, que des de la llibertat es
relacionaran solidàriament amb els pobles ibèrics i europeus. L’espanyolisme a
ultrança d’una direcció de la CNT infiltrada a bastament per agents
lerrouxistes i governamentals acabarà conduint el poderós sindicat a
l’espectacle vergonyós del 7 d’octubre del 1934, en què des de la seu de la
Capitania General de l’exèrcit a Barcelona ordena als obrers de reprendre el
treball l’endemà, mentre centenars i centenars de centres polítics i sindicals
són clausurats (el 1935 encara n’hi ha 280 que continuen tancats) enmig d’empresonaments
massius i la declaració, una vegada més, de l’estat d’excepció a Catalunya (les
forces populars, organitzades per l’Aliança Obrera, plantaran cara en defensa
de la República Catalana a Granollers, Vilanova i la Geltrú, Palafrugell i
Sabadell fins als dies 9, 10 i 11 d’octubre).
En el decurs de la seva lluita, Salvador Seguí insisteix que la
realització de l’anarquia comporta no pas una destrucció de l’estat cenyida
exclusivament a literaturitzacions incendiàries, sinó la generació de contextos
que indueixin a possibilitar la transformació i el naixement d’homes i dones
nous: les biblioteques populars, les escoles modernes, els hospitals per guarir
els malalts, les organitzacions d’ajut mutu, tot aquest maremàgnum ampli del
teixit civil ha de ser consecució i alhora mitjà en el camí per alliberar la
societat d’un dolor aclaparador perpetuat en la injustícia i l’explotació sobre
la majoria. Aquesta visió transformadora i igualitarista, la comparteix plenament
amb el seu company Francesc Lairet (1880-1920), assassinat per pistolers tres
anys abans que Seguí. Totes dues morts assenyalen l’estroncament definitiu de
la conjuminació anarcoindependentista, el qual s’expressa d’una manera
inqüestionable al període republicà, ja que entre el 1931 i el 1936 la CNT
catalana perd més de la meitat dels afiliats. El 1939 el vaixell col·lectiu
d’aquest país s’enfonsarà de nou en el sofriment: resulta massa agosarat negar
que continuem pagant-ne les conseqüències.
Adults i infants envolten el lloc del crim.
Hom hi deposita flors en la seva memòria.
Dalt del cim intens, penetrant i misericordiós de l’avantguarda,
Salvador Seguí va percebre el paradís de la veritable solidaritat, ell que amb
la seva dona estimada, na Teresa Montener, aprengué de precarietats i butxaques
buides. Historiadors erudits han conclòs que el Noi del Sucre no fou un
“ideòleg”, com si existís un sol humà que des del seu pensament no pugui
concebre una manera determinada d’ordenar el món i comunicar-la als qui
l’envolten. El dia 4 d’un altre mes d’octubre, el del 1919, l’Heraldo de Madrid publica una entrevista
que li fa el periodista Antonio Cases (vegeu l’edició d’Escrits del 1976,
a cura d’Isidre Molas). El líder anarquista respon així
una de les preguntes: “La qüestió social
no és més que això: arribar a aprendre com es defensa la vida.” Potser no
som davant d’un ideòleg d’oficina, efectivament, sinó d’algú que transcendí el
seu temps: un poeta del poble que sols podem homenatjar ara, 77 anys després
del traspàs, des d’una necessitat salvatge d’amor i llibertat. Els revolts
incerts del futur albergaran els homenatges que li retran els fills del present
perquè les flors reneixen, cada cop que les olorem, amb la intenció que omplim
els camps d’esperança. Com a reflexos temporals de l’eternitat, siguem-ne
conscients. La qüestió social no és més
que això: arribar a aprendre com es defensa la vida.
A l'octubre del 1919.
Cronologia bibliogràfica sobre el Noi
del Sucre
• 1919: E.G. Solano. El
sindicalismo en la teoría y en la práctica: su actuación en España. Bauzá. Barcelona.
• 1923: Salvador Quemades. Salvador
Seguí. Siluetas. Madrid.
• s.d.: Rafael Vidiella. La
lluita de classes i la repressió a Barcelona del 1917 al 1923. [?]
Barcelona.
• 1930: Josep Viadiu. Salvador
Seguí (“Noy del Sucre”): el hombre y sus ideas. Cuadernos de Cultura. València (reproduït el 1960 a París dins el núm. 2
de Cuadernos Populares).
• 1932: Jordi Arquer. Salvador
Seguí (Noi del Sucre), 1887-1923. Centro
de Información Bibliográfica. Barcelona.
• 1937: Ramon Xuriguera. La
repressió contra els obrers a Catalunya. Antecedents i documents. Clarasó. Barcelona.
• 1938: Emili Salut. Vivers
de revolucionaris. [?] Barcelona.
• 1950: Josep Viadiu. Figuras
de la revolución española: Salvador Seguí, noy del sucre. Universo. Tolosa de Llenguadoc.
• 1957: Pere Foix. Apòstols
i mercaders: quaranta anys de lluita social a Catalunya. Fundació Sara Llorens de Serra. Ciutat
de Mèxic (reeditat el 1976 a
Barcelona per Nova Terra).
• 1960: Diversos Autors. Salvador
Seguí: su vida, su obra. Solidaridad
Obrera. París.
• 1964: Casimir Martí. L’anarquisme
en el moviment obrer de Catalunya, dins Henri Arvon. L’anarquisme. Edicions 62. Barcelona.
• 1965: Albert Balcells. El
sindicalisme a Barcelona (1916-1923). Nova
Terra. Barcelona.
• 1966: Francesc Ferrer. Salvador
Seguí en Menorca. Umbral. París.
• 1966: Manuel Buenacasa. El
movimiento obrero español. Historia y crítica. Figuras ejemplares que conocí.
Gondoles. París.
• 1969: César M. Lorenzo. Les
anarchistes espagnols et le puvoir (1868-1969). [?] París.
• 1971: Joaquim Ferrer i Simó Piera. Francesc Layret. Nova Terra.
Barcelona (reeditat el 1999
a Catarroja per Editorial
Afers).
• 1973: J. Gómez Hidalgo. ¿Cómo
y cuándo ganó usted la primera peseta? L’Espoir.
Tolosa de Llenguadoc.
• 1974: Manuel Cruells. Salvador
Seguí, el Noi del Sucre. Ariel.
Esplugues de Llobregat.
• 1974: Josep Maria Huertas. Salvador
Seguí, materiales para una biografía. Laia.
Barcelona.
• 1975: Fèlix Cucurull. Panoràmica
del nacionalisme català. Edicions
Catalanes de París. París (en curs de reedició per Llibres del Set-Ciències).
• 1975: Joaquim Ferrer. Perfil
d’un sindicalista. Pòrtic.
Barcelona.
• 1976: Isidre Molas. Salvador
Seguí. Escrits (traducció de Molas mateix i de Jaume Fuster). Edicions 62. Barcelona.
• 1976: Antonio Elorza. Artículos
madrileños de Salvador Seguí. Cuadernos
para el Diálogo. Madrid.
• 31-V-2007: Ferran Aisa. “Salvador Seguí “el Noi del Sucre”, Diari Més.
Exterior
de la Plaça de braus de les Arenes: més de 30.000 persones s’apleguen a l'assemblea per
decidir la continuïtat o no de la vaga de La Canadenca (Barcelona, 19 de març
del 1919).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada