La jamància (del caló jamar, menjar) arrasa
la fortificació militar de la Ciutadella (Barcelona, 1843). Verdaguer neix al cap de dos anys.
LA CATALUNYA DE VERDAGUER
[AVUI,
23-IV-2002]
Gerard Horta
El 1850 Jacint
Verdaguer fa cinc anys: llavors el 27% de les tropes de l’exèrcit espanyol són
a Catalunya, on viu el 10% de població de l’estat. Vicens Vives observa que,
entre el 1814 i el 1900, Catalunya viu més de seixanta anys sota l’estat
d’excepció i sotmesa a la repressió política. El 1855 Verdaguer fa 10 anys: els
fabricants es neguen a signar contractes col·lectius, i obliguen els
treballadors a tirar endavant la primera vaga general dins l’estat, la qual
s’estén per totes les poblacions importants de Catalunya. La fi de la repressió
militar i els afusellaments, la reglamentació del dret a l’associació obrera i
la reducció de la jornada laboral d’infants i adolescents són alguns dels
compromisos que s’arrenquen al govern. Al cap de poc temps la burgesia dóna
suport al cop militar reaccionari d’O’Donnell, el 1856, que marca el final del
Bienni progressista i el retorn a la clandestinitat del moviment dels
treballadors catalans.
Al XIX, a
l’espoliació fiscal que pateix la societat catalana, s’hi ha d’afegir la
imposició del reclutament militar, del castellà com a llengua única en tots els
àmbits de l’administració, de la guàrdia civil, de la provincialització del
territori i de l’intent d’uniformització del dret civil. Tot plegat intensifica
el conflicte social crònic en què es troben les classes populars –ocupades en
canvi de salaris irrisoris sota jornades laborals de semiesclavatge–, aguditzat
a les zones industrialitzades (tèxtil cotoner) pel pas de la filatura manual
amb el fus i la filosa a la mecanització mitjançant les selfactines.
L’urbanista federalista Ildefons Cerdà, mort en la pobresa, descriu les
duríssimes condicions de vida de la classe obrera de Barcelona el 1856, pocs
anys deprés que F. Engels estudiï la situació del proletariat anglès el 1848.
Als anys cinquanta i seixanta, el descens dels sous és paral·lel a l’augment
del preu de l’arròs, la farina i d’altres productes bàsics. La Renaixença es
mostra en l’efervescència d’una societat esclafada però no pas submisa: de
Robreño a Aribau, de Rubió i Ors a Serafí Pitarra, de les importantíssimes
societats corals de J.A. Clavé –vehiculadores espirituals i materials de
l’extensió la lluita obrera per l’igualitarisme, un referent imbricat plenament
en la cultura política i social catalana– fins a la publicació generalitzada de
perìòdics escrits en català –quasi tres dotzenes de nous entre mitjan seixanta
i mitjan setanta, la majoria d’esquerra–, tot plegat remet a la l’explicitació
posterior dels projectes polítics del catalanisme i de la cultura. À. Guimerà,
N. Oller, J. Verdaguer mateix i J. Maragall en seran noms paradigmàtics. Si les
col·lectivitats catalanes no haguessin tingut consciència de si mateixes, i la
necessitat d’articular-se en termes polítics i culturals, la Renaixença no
hauria reeixit. Que Catalunya renasqués al XIX és més discutible, ja que al
XVIII Catalunya no havia pogut ser assassinada sencerament.
L’expressió de
descontentament de la societat catalana culmina en la Revolució de Setembre del
1868, la Gloriosa, en què els
moviments socials progressistes, demòcrates, federalistes i republicans
aconsegueixen tombar una institució caduca i parasitària com la monarquia
borbònica, en què es reflecteix un model social arrelat en les manifestacions
més infaustes de la jerarquització social i l’imperialisme castellà. El 29
d’aquell mes, els retrats d’Isabel II cremen junt amb els de Felip V. Malgrat
que s’enderroqui la Ciutadella barcelonina, se suprimeixin les quintes i es
dissolguin els mossos d’esquadra, la desactivació de les juntes revolucionàries
i el desarmament dels voluntaris i de les milícies atura l’aprofundiment d’unes
transformacions que reclamen amplis sectors socials. Si més no, la Constitució
del 1869 possibilita el respecte a unes certes llibertats democràtiques i la
reorganització de les societats obreres, que a Catalunya s’apropen gradualment
a l’anarcosindicalisme de base bakuninista. La Comuna de París, el 1871, amb
tot el rerefons col·lectivista que hi és implícit, posa els pèls de punta a la
burgesia. L’església catòlica d’aquell temps, el suport de la qual a les elits
financeres i polítiques continua sent tan palès com l’apropiació del monopoli
del sagrat i de la instrumentalització del discurs de la salvació per mantenir
el status quo, veu com el pas del camp a la ciutat en cerca de treball de
nombrosos catalans els facilita l’alliberament del control social catòlic i
l’adscripció a l’espiritisme, que s’estén com una taca d’oli entre treballadors
i menestrals a partir del Sexenni democràtic: s’hi vehicula una històricament
sempre present reivindicació de la figura de Jesucrist i del cristianisme
primigeni en qualitat de dipositari de les raons per a l’amor, la justícia
social, la caritat igualitarista i la llibertat, al costat de l’assumpció del
racionalisme i de la pràctica empirista del model positivista. L’església no
satisfà les necessitats d’un poble a què s’imposa un fortíssim procés de
desestructuració, les heterodòxies sí que ho fan: el liberalisme apareix més
que mai com a base motriu de l’anòmia en un marc industrialitzat. Fins al segle
XX, al camp ampli del lliurepensament hi coincideixen tots els sectors socials
progressistes i les “heretgies” religioses –espiritistes, maçons, teòsofs–, els
projectes socials de les quals són avantguardistes.
El liberalisme
federalista de la Primera República, fruit a Catalunya de la majoria federal i
obrerista, no pot fer front ni a la insurrecció carlina ni a un exèrcit al
servei del conservadorisme més ranci en totes les esferes. La proclamació de
l’Estat Català el 1873 és ensorrada. En un context de crisi com el que en
deriva –nova clandestinització de la dissidència, des de l’obrerisme fins a la
religiositat, i davallada del suport als federals– eclosionen amb claredat els
dos projectes de catalanisme polític que apunten al llarg del segle.
Per a les classes
populars catalanes del XIX, l’alliberament nacional i l’alliberament social són
indestriables (la dicotomització, doncs, és falsa): la consciència de
catalanitat s’expressa en totes les revoltes, especialment des dels anys trenta
del XIX. D’una banda, hi ha el catalanisme progressista, laïcista,
racionalista, modernitzador i regenerador, o sigui transformador, que encarna
Valentí Almirall (influït per Jefferson, Spencer, Stuart Mill, Darwin) i el
moviment aplegat entorn del primer diari en català fundat per ell, el Diari Català, i el Primer Congrés
Catalanista el 1880, amb més de 850 inscits (no hi és present ni la burgesia
barcelonina, ni l’aristocràcia rural, ni la classe política): hi són Gener,
Llanas, Calvet, Ubach, Vidal, Lostau, Martí i Julià, Arús, i els literats
“Pitarra”, Aldavert, Roure, entre molts altres (fundació del Centre Català el
1882; Segon Congrés Catalanista el 1883; Memorial
de Greuges el 1885; Lo Catalanisme
d’Almirall el 1886). Anarquistes com Eudald Canibell formen part del comitè
organitzador.
Guimerà, Aldavert
i Matheu, des del grup de La Renaixensa, mantenen una línia contrària a la participació
política, tant a la de l’esquerra d’Almirall, com a la de la catòlica del grup
vigatà de La Veu de Montserrat
(Collell, Verdaguer mateix, Torras i Bages, hisendats com ara Abadal i
Verdaguer i Callís), el qual topa contra l’integrisme espanyolista de
l’església (Mil·lenari de Montserrat el 1881; Assemblea de les Bases de Manresa
i La Tradició Catalana de Torras i
Bages el 1892, que aprofundeix l’obra de Balmes per superar el tradicionalisme
reaccionari; pastorals pel català del bisbe Morgadas el 1900). Els esquerrans
acusen el model catalanista conservador de dur a terme una interpretació
culturalista i classista en termes polítics, i d’amagar sota la senyera
interessos de classe. Hi trobem de Mañé i Flaquer (articles dins el Messager de Midi el 1855; El regionalismo el 1887) a Duran i Bas:
hom qualifica els catalanistes conservadors d’aristocràtics, clericals,
industrials. El que és evident és que, des de projectes polítics oposats, hi ha
una reivindicació del catalanisme com a concepte dinàmic enfrontat a un estat
uniformitzador i endarrerit. J. Termes i J. Llorens han descrit l’extensió de
les associacions catalanistes del 1801 al 1901, i de les seccions obreres
juvenils que es creen a redòs seu cap a la fi de segle. En recordar l’inici del
XX, recuperant la citació que en fa R. Vinyes, Marià Martínez Cuenca assenyala:
“Marx i el català els vaig aprendre a la vida al carrer.”
El 1887 sorgeix la
Lliga Catalanista com a escissió del Centre Català d’Almirall; el 1899, La Veu de Catalunya, diari; el 1901, la
Lliga Regionalista, tot plegat no pot amagar que l’elaboració doctrinal del
catalanisme no neix en Prat de la Riba (ni l’electorat burgès ni el Fomento del
Trabajo Nacional compartiran ni l’obertura ni el nacionalisme de Prat). Se’ls
retreu que superant només aparentment en intensitat catalanista els federals
republicans ocultin el conservadorisme social. Tanmateix, com dèiem, Prat no
constitueix cap novetat en el pensament català de la fi de segle: F. Cucurull
confirma que per entendre la modernitat del programa catalanista progressista
s’ha d’acudir a Roca i Ferreras. S’hi s’encarna el pensament –avançat al seu
temps– de sectors socials subalterns on s’expliciten les nocions d’alliberament
nacional i social, internacionalisme, democràcia, autodeterminació,
sindicalisme, etc.
L’apoliticisme anarquista revela un rebuig frontal de l’estat, especialment de l’estat centralista espanyol, font de greuges i salvatge repressió de les classes subalternes catalanes. L’esperit autonomista i federalista de l’anarquisme català en redobla l’arrelament. El 1881 es funda la Federació de Treballadors de la Regió Espanyola, la qual es desintegrarà més endavant en diverses societats obreres, en lluita per una jornada laboral de 8 hores que no podran aconseguir en tot el segle XIX. De fet, fins al 1890 no es torna a reconèixer el sufragi universal, si bé el pes dels parlamentaris catalans és innocu a Madrid. Les celebracions del Primer de Maig comencen a esdevenir importants, però als noranta la patronal encara no reconeix els sindicats (malgrat que la llei reconeix les societats obreres des del 1887). La realitat desmenteix igualment promulgacions jurídiques com la llei del 1873 que prohibeix el treball en fàbriques, tallers, fundicions o mines dels infants (nens i nenes) menors de deu anys: un informe governamental elaborat quinze anys després denuncia l’explotació d’infants a partir dels 6 anys, obligats a treballar entre deu i tretze hores al dia per uns sous exigus (a Barcelona, Valls, Reus, Igualada, Manresa, Sabadell, Esparreguera, Olesa...). A les zones rurals, a més, els infants han fer deu, onze, dotze quilòmetres quotidians per anar i tornar al centre de treball, on els capatassos actuen despietadament per evitar que s’adormin o que, rebentats, petin. L’elevada taxa de mortalitat infantil entre les classes subalternes té a veure amb aquesta precarietat i amb la desnutrició i la fam, fonts de malalties. De fet, la taxa de mortalitat a Barcelona l’any 1882 (35,92 per mil) és set punts superior a la del 1857, i superior així mateix a la mitjana espanyola. És en la situació immisericorde d’explotació social i d’uns medis populars miseribilitzats i reprimits que brolla la violència anarquista. Les accions empreses contra el públic de platea del Liceu, contra el general Martínez i –això ja no és clar– en la processó del Corpus als anys noranta porten els activistes obrers al castell de Montjuïc, on prossegueix l’homenatge particular de l’exèrcit espanyol a sistematitzar-hi una museografia social de l’horror. Al Penedès, el Vallès i el Camp de Tarragona s’agreuja el conflicte dels propietaris amb els rabassaires, amb el rerefons de la fil·loxera, mentre treballadors urbans i pagesos són enviats a Cuba i les Filipines per ser-hi delmats. Algunes de les grans fortunes catalanes s’originen en el comerç colonial, d’aquí el suport de la burgesia a mantenir l’esclavitud. El trasbals que provoca sobre Catalunya la pèrdua de les últimes colònies extrapeninsulars a la monarquia castellana, el 1898, és més polític que econòmic.
Tots els moviments
socials de Catalunya, tots els projectes d’acció política i sindical,
s’expliquen en els diversos àmbits de la societat catalana: en tractar de la
complexitat i l’amplitud ideològica dels catalanismes de la darreria del XIX
s’hi ha de veure l’efervescència d’una societat immergida en un combat
antagònic amb ella mateixa. Al segle XX es palesa dramàticament què hi ha en
termes “socials” darrere cada “projecte de país”. El 1902, poc abans de la mort
de Verdaguer, Barcelona és escenari –com quan era menut–, d’una vaga general
esclafada militarment: 17 ciutadans morts, centenars de detinguts i milers
d’acomiadats –La càrrega, de Casas,
prové d’aquí–. La negativa inicial a enterrar Verdaguer a Barcelona obeeix a la
por que justament qui sortirà a acomiadar-lo és el mateix poble reprimit: fins
al 1936, pel comiat de Bonaventura Durruti, no es tornarà a viure un
enterrament tan multitudinari –potser també pel de Francesc Macià–. Al de
Verdaguer, però, la policia vigila la gent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada