Can Vies:
potència simbòlica
i emmascaraments
del poder
[VILAWEB,
1-VI-2014]
Gerard Horta
Quatre nits de
repressió i barricades a Sants convoquen l’atenció dels tertulians als espais
radiofònics i televisius del país, públics i privats. La superficialitat
analítica es correspon amb la moralina benpensant que, homogèniament, empastifa
el discurs dominant a l’hora de tractar dels successos esdevinguts arran del
desallotjament de Can Vies. Al rerefons hi ha el ventall d’emmascaraments
inherents al desplegament ideològic i material dels poders polítics i
econòmics.
D’entrada, tot
símbol significa molt més que les maneres com es representa: això serveix tant
per a Can Vies –de l’autogestió veïnal a les barricades– com per a TV3 –de
mitjà públic defensat col·lectivament a eina històrica de reproducció política
burgesa, especialment explícita cada cop que els advocats d’aquest canal obren
la boca en judicis a sindicalistes–. Voler totalitzar explicativament la
realitat social al blanc o al negre no condueix enlloc.
La història de les
societats humanes és la història dels seus agrupaments col·lectius. La
contemporaneïtat urbana occidental i cadascuna de les conquestes socials
assolides per les classes subalternes són el fruit de l’aplec de la gent al
carrer, i això –agradi o no– implica repressió i respostes en forma de
barricades i foc. El que resulta significatiu és saber què es crema. Per al
context barceloní, recomano la recerca que un grup d’antropòlegs de l’Institut
Català d’Antropologia dirigits per en Manuel Delgado vam dur a terme fa anys (Carrer, festa i revolta. Els usos simbòlics
de l’espai públic a Barcelona, 1951-2000, editat el 2003 per la Generalitat
de Catalunya). L’anàlisi de l’apropiació popular dels carrers de Barcelona per
motivacions diguem-ne polítiques, cíviques, religioses, esportives, etc., portà
els autors a, per exemple, establir una correlació directa entre presència
policíaca als carrers i generació de violència. La mateixa violència amb què
els mitjans de comunicació i consum ens adoctrinen a conviure-hi i, quan convé,
a justificar-la.
Dins la sopa
conceptual amb què les elits públiques i els tertulians “experts” guarneixen
els relats entorn de Can Vies, s’hi barregen sense embuts les nocions de poder,
autoritat, dominació, força i violència, i de negociació, legitimitat,
legislació i mediació, sense atendre com tot plegat s’expressa a través de
relacions profundament jerarquitzades. Que la cantarella del cost dels
contenidors superi l’atenció sobre la situació de precarització extrema d’una
tercera part de la societat catalana; que es negui el reconeixement que amplis
sectors socials duen dècades organitzant des de l’autogestió veïnal la seva
pròpia quotiodianitat col·lectiva, al marge de les institucions
administratives; que s’apel·li a la biologització dels processos socials
(“convulsió”, “agitació”, “tumor”, “enquistament”) a costa de silenciar la
situació de patiment de tanta gent llençada a un present sense esperança i a un
futur inexistent per als seus fills; i que s’accepti com a normal una
distribució de la riquesa completament desequilibrada, sota la cobertura
política dominant, tot plegat enfosqueix l’apel·lació a interrelacionar
l’espectre ampli de processos que conflueixen en la resposta popular arreu de
més de 60 barris, pobles i ciutats dels Països Catalans en solidaritat amb Can
Vies –el divendres 30 ja comptem 63 detinguts, inclosos els quatre de Palma–.
Polítics
professionals i tertulians mediàtics habiten un món –per les condicions
materials i les representacions ideològiques des de les quals interpreten els
fenòmens socials– ben distint del que viu la gent del carrer. Si tota forma de
desigualtat implica un grau de violència, no hauria de sobtar que l’objectiu
principal de l’acció se centri en les agències bancàries. Aquesta impugnació
simbòlica de l’estat de les coses és confrontada des dels mitjans de
comunicació –els privats, sostinguts pels grups bancaris corresponents; els
públics, pels poders polítics de torn– esbombant les apocalíptiques maldats de
conductes col·lectives vehements en la seva resposta a models de relació
classistes. Tanmateix, convindrem que simplificar el debat polític amb
excavadores i ocupacions paramilitars no resulta del tot convincent.
Un sector
amplíssim, creixent, de la societat catalana concep la necessitat imperativa de
desenvolupar un model de societat en què el repartiment del treball i de la
riquesa que genera la nostra societat sigui just, o, si més no, molt més
equitatiu. Sota el fals paraigua del mot “crisi” assistim a una reconcentració
de poder i capital que, afegida al context colonial espanyol d’espoliació
fiscal, fa pagar a les classes populars catalanes l’encaminament cap a ordres
pretèrits: les dades sobre suïcidis, malnutrició, desnonaments, cobertures
públiques, precarització de sous i de condicions de treball i serveis públics
són demolidores. La força massiva del procés independentista beu, i molt, de la
necessitat col·lectiva de replantejar aquest estat de les coses.
Jutges que
apressen desallotjaments tot negant les lògiques socials que fiscalitzen,
alcaldes i regidors closos en benestants torres d’ivori, mafiosos que saquegen
milions d’euros dels recursos públics i que mai no trepitjaran la presó mentre
els fiscals de torn demanen cinc anys de condemna per trencar quatre vidres
d’un banc en jornades de vaga general: massa paradoxes enfront de massa gent al
caire de l’abisme. Llavors, on situem les dimensions empíriques de la violència
i del seu abast? Afanyar-se a enderrocar Can Vies perquè l’edifici, diu el
batlle, estava malmès, mentre al Raval gentrificat hi ha 800 edificis en
condicions deplorables amb el veïnat malvivint-hi, mostra el desvergonyiment
cínic d’un poder que s’amaga en el cost dels contenidors. Heus ací el
capitalisme i el seu homenatge intemporal a la brossa.
La Brigada Mòbil,
la Brigada d’Informació i l’aparell polític dels mossos, amb sindicats,
advocats i xarxes implicades, exerciten actuacions que serveixen...
l’estratègia de l’estat?, l’odi social perpetu dels guardians de les elits
econòmiques contra la gent humil?, què? Resseguim vergonyoses denúncies per
maltractaments, morts cada any sota custòdia policíaca, dispositius als carrers
que segueixen els paràmetres de la terrorització franquista, ocultació
mediàtica de l’abast quantitatiu real de les persones ferides perquè sí en la
repressió, sentències fermes per pallisses i abusos que acaben sistemàticament
en absolucions, manifestacions reprimides... amb el vist-i-plau dels governs
passats i presents.
La gent n’està
farta de tanta impunitat estructural. I la desesperació, la por i l’ansietat
col·lectives són doloroses. Can Vies sintetitza un petit fragment d’un procés
social: potser la qüestió és que quan un subjecte polític col·lectiu exigeix
respecte és perquè no en rep cap.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada