LA INVESTIDURA (III)
A grans trets, que
l’anomenada Transició (al no-res) s’esdevingués en els termes que es va
esdevenir només podia ser possible si des de l’esquerra política majoritària
(PSUC als carrers i llocs de treball, i PSC a les urnes) s’afeblia la
mobilització popular fins a gairebé minimitzar-la. El PSUC s’ocupà de desmuntar
directament l’Assemblea de Catalunya (amb el suport de les forces ja
parlamentàries [a través de les primeres eleccions després de la dictadura
feixista ja el 1977 al Congrés espanyol, el 1979 als Ajuntaments i el 1980 al
Parlament de Catalunya]) i, és clar, s’ocupà de desarticular també la capacitat
combativa de les Associacions de Veïns.
En aquest darrer
cas l’operació es desenvolupà tot cobrint dos vessants: en primer terme,
mitjançant la integració de militants als barris en llistes electorals per
ocupar càrrecs públics electes o bé directament introduint-los en
l’Administració pública; paral·lelament, desactivant l’actuació de les
Associacions de Veïns com a contrapoder polític. No cal dir que tota aquesta gent nouvinguda a les Administracions públiques s’hi prestà voluntàriament. Amb comptadíssimes excepcions,
el paper de les estructures dirigents de les Associacions de Veïns –llargament
perpetuades en el temps– ha estat, per dir-ho amablement, ben galdós. Fins ara
mateix, el 2015. No és sobrer assenyalar que l’estructura dirigent dels partits
d’“esquerra” ha coincidit durant dècades amb la dels seus càrrecs públics, de
manera que el paper polític exercit ha tingut a veure amb la mera
autoreproducció i perpetuació dels mateixos càrrecs en llocs públics i alhora
com a direcció de l’organització.
Dins l’àmbit
sindical CCOO i UGT, des de la signatura dels Pactos de la Moncloa
el 1978, s’inseriren a realitzar el mateix rumb de desmobilització i
despolitització d’un veïnat treballador que passava a romandre mancat d’eines
de resposta popular i sense la iniciativa de contrarrestar-ho. Així, CCOO i UGT
esdevenien pas a pas dues maquinàries professionalitzades, burocratitzadores i
jerarquitzadores, orientades a satisfer el paper que la patronal, mitjançant
les subvencions estatals, els convidava a exercir: tenyir el món sindical de
groc (amb excepcions inicials com les de la USTEC a l’educació, sorgida dels moviments de
lluita assemblearis de la fi dels vuitanta als quals devem totes les conquestes dins el camp de l’educació pública i finalment convertida, al cap de 20
anys i escaig, en una estructura groga més). L’articulació d’una alternativa
sindical potent i numèricament forta com la CNT a la fi dels setanta fou frenada en sec arran
del muntatge del Cas Scala el 1978 i la repressió posterior sobre els moviments
llibertaris. El trencament de la
CNT el 1989 i l’aparició de la CGT no resolgué tampoc la necessitat de
desenvolupament d’una autoorganització popular rupturista als barris, ja que
els aparells dirigents i la mateixa militància de la CGT –sovint presents en
comitès d’empresa des dels primers anys noranta, i en alguns casos amb poquíssims relleus fins ara
mateix– no concebia una actuació política fora de l’àmbit sindical. La CGT va perdre 20 anys per
adonar-se de la magnitud imperativa dels moviments populars en tota lluita
social.
Dins l’àmbit
polític, l’eclosió de forces com l’MDT als vuitanta precedí la seva pròpia
autodestrucció pels jocs de capelletes inherents, a més de les diferències polítiques, a actituds personalistes en el control dels aparells de poder. Superant, però, projectes
diguem-ne patriòtics de caire interclassista, la germinació arreu del territori
d’una Esquerra Independentista que relligava un rupturisme frontal davant de la Transició amb un independentisme socialista i comunista assembleari,
possibilità un arrelament gradual als barris que als darrers 15 anys ha pres
cos com a subjecte polític. En el context d’aquest període llarg, de la fi dels
setanta fins ara, resulta evident que qui ha estat objecte principal de la
repressió ha estat la militància anarquista i de l’Esquerra Independentista.
A foc lent i en el marc del projecte d’Unitat Popular, la CUP apareix com a instrument
d’acció política també institucional dins el conjunt d’aquesta Esquerra
Independentista. No plantejaré aquí què penso que s’ha fet bé i què penso que
s’ha fet malament. Milito a la CUP
de Barcelona des de la primavera del 2011 –i a la COS des de l’estiu del 2012–, i
considero que la balança s’inclina cap a la primera banda.
Som, ara mateix,
en una situació que ja fa anys vaig qualificar d’emergència social, només
possible pels fruits que deriven del procés de desmobilització veïnal, política
i sindical emprès. Ahir plantejava el paper històric de Barcelona €n Comú com a força perpetuadora d’aquest procés que li ha estat reservat pels mateixos poders financers i polítics que l’han encimbellat,
i només el temps ens aclarirà si vaig molt, poc o gens errat en aquesta
anàlisi. Tant de bo els meus plantejaments naufraguin.
Ara com ara,
assisteixo al que albiro que s’assembla a la reescriptura d’un guió conegut. A
l’Ajuntament de Barcelona hi trobem projectes polítics liberals de caire
unionista i postregionalista (PP, C’S i CiU), socialdemòcrates de caire
unionista i independentista (PSC, Bcn €n Comú, i ERC) i una representació socialista i independentista (CUP). Desconeixem si Bcn €n Comú durà
a terme una tasca lerrouxista o bé si la defensa del dret de decidir acabarà
inclinant la seva direcció política cap a la defensa de l’exercici de
l’autodeterminació i la independència, i quin moviments generarà això en els
seus votants (procedents sobre manera del PSC i l’abstenció). Sí que coneixem
els discursos de la futura alcaldessa i la pressuposada voluntat que mostra per
implementar polítiques enfocades a esmorteir la situació de miserabilització de
més del 30% de la gent que viu i que sobreviu com pot a Barcelona. Fora de la
perpetuació de les polítiques assistencialistes –l’objectiu de les quals arreu
consisteix no pas a resoldre les causes de la desigualtat i la pobresa, sinó
els efectes que la societat capitalista genera a partir de l’explotació social i d’una redistribució obscena de la riquesa
i el treball–, seria absurd dubtar del suport que la CUP donarà a totes aquelles
mesures encaminades a apaivagar el patiment de tanta gent ara mateix, provocat
per la duresa de les seves condicions materials de vida. La CUP de Barcelona serà on ha estat sempre: des de les assemblees, a l’esquerra i per la independència i el feminisme.
Ara bé, podrem
anar més enllà? No ho sabem, encara. A més, cal comptar que anirem a pescar tota la
brutícia amagada que puguem a l’Ajuntament de Barcelona i a la Diputació: recursos públics malbaratats i utilitzats per satisfer xarxes clientelars personals i de partits. També aquí veurem com reacciona Bcn €n Comú: taparà les vergonyes de TMB, d’Aigües de Barcelona, de la Diputació?
Llavors, què
caldria fer dissabte que ve? Segons la meva opinió, impugnar simbòlicament
l’estat de les coses i qualsevol intent de perpetuar-lo. Com? Hi ha dues
alternatives: participant obedientment –amb els protagonistes de la Transició– de la
dramatúrgia ritual del dissabte i rebutjant la martingala per mitjà d'un vot explícit d’abstenció davant de qualsevol de les variants del tripijoc, o bé desplaçant el focus d’atenció cap al
carrer per convertir-lo en centre simbòlic de la vida col·lectiva. Vull aclarir
que aquest darrer punt que escric no l’he proposat dins la meva organització política,
simplement utilitzo aquest bloc per aportar reflexions possibles que ara mateix acudeixen a mon caparró i que obeeixen a ma experiència, i res més.
Imagineu-vos la
gent electa de la CUP
–en Josep, la Maria
i la María José–
responent a una convocatòria que ajunti la gent companya vaguista de
Telefónica, la gent treballadora del Liceu i l’Auditori, i el professorat
precaritzat de la
Universitat de Barcelona –per posar-ne uns exemples– a la Torre Agbar (la qual
ja vam ocupar fa uns anys per dur-hi a terme una “rifa d’habitatges socials”). Imagineu que mentre les pantalles instal·lades a la plaça Sant
Jaume exposen fil per randa el desenvolupament del guió
previst –discursos, discursos, discursos– als figurants convocats per Ada Colau, amb la concentració mediàtica
habitual i sota l’empara d’un populisme desfermat –“Essa essa essa, Ada alcaldessa!”–, imagineu que mentre això succeeix el món forçat a la subalternitat exhibeix les
seves entranyes a l’altra banda de la ciutat, a la plaça de les Glòries
Catalanes, i la CUP
proclama el sentit polític emancipador de la seva presència a l’Ajuntament... i als carrers.
Això no succeirà.
Assistirem a vells discursos, velles polítiques i velles cerimònies rituals.
Mesquinesa, fastigueig i jocs bruts; deesses, heroïnes i bufones: tant se val,
tot s’encavalca, tot s’oblida, memòria fràgil davant de la nostra pròpia vida i
dels patiments futurs. (El Tato sempre cita això de l’Ovidi: “Pensant en cel, infern tindrem. I ací a la Terra, quan ens morim, els
fills deixem amb l’esperança que facin ells el que no hem fet.”)
La mercadotècnia
político-mediàtica és una de les dimensions d’aquest infern. Aquesta
ritualització resulta del tot imprescindible perquè la gent sàpiga com ha de
concebre el món i com hi ha d’actuar: d’una manera submisa. La investidura a la
societat capitalista és això: l’afermament públic que el contrapoder polític
del poble es doblega davant dels seus amos.
Doncs no, gràcies. Si hi som no és per doblegar-nos, sinó per erigir políticament la voluntat d’un moviment real que transformi l’ordre establert.
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada