L’emergència dels carrers
[AVUI,
5-IV-2007]
Gerard Horta
[Sociedades movedizas, Manuel Delgado. Anagrama. Barcelona, 2001.]
Prosseguint la
immersió en l’estudi dels espais públics, d’El
animal público (1999) a Elogi del
vianant (2005), Manuel Delgado desenvolupa un seguit de reflexions teòriques
i metodològiques amb què a continuació analitza diversos contextos lligats al
dinamisme dels carrers. Aquests es configuren com els espais per excel·lència
de les manifestacions de l’esfera pública, allà on la fusió col·lectiva dels
urbanites afronta un model de societat fundat i abocat per principi a
l’exclusió.
L’autor basteix un
recorregut apassionant per l’antropologia i altres territoris de les ciències
socials –de la mà de la literatura, la poesia, el teatre, la pintura, el
cinema–, i enfoca la mirada amb la precisió compulsiva d’un observador en sèrie
disposat per a l’acció des d’una voracitat intel·lectual extrema. Assedegat de
relacionar vida i pensament, esbocina cadascun dels fragments del mirall
trencat que convoca: la vida social de la casa als carrers, el lloc amb relació
al desplaçament en espais que són processos socials –produïts, reproduïts i
transformats–, l’individu alienat i la multitud efervescent, l’estranyament i
la trobada sintètica de la societat als espais públics, el desarrelament i les
formes de socialitat en què cristal·litza la munió de transeünts que reformulen
contínuament el passatge urbà, la fòbia de l’estat contra el nomadisme
desmentidor dels límits de la ciutat, els avatars fluctuants i inconnexos que
afronta l’etnografia dels carrers a l’hora de formalitzar el fluir de les
poblacions que els animen, el no-lloc com a travessia... Amb Tarde, Durkheim i
Simmel, l’interaccionisme de G.H. Mead i la microsociologia de E. Goffman, amb un
reguitzell de clàssics –de Radcliffe-Brown a Lévi-Strauss– i no tan clàssics,
raona per a què serveix una disciplina els membres de la qual participen, al
capdavall, de la mateixa vida social que estudien. Heus ací els altres carrers
d’una antropologia que beu del realisme etnogràfic i que dialoga amb els pressupòsits
naturalistes respecte a les maneres com les persones es procuren els espais
públics i els donen valors expressius i instrumentals.
Això constitueix la
segona part de l’obra, que s’endinsa en els aspectes polítics i ideològics de
la construcció de l’exclusió i la diferenciació socials. Hi ressonen
l’excel·lent Carrer, festa i revolta (2003)
sobre el moviment i les mobilitzacions dels barcelonesos a la segona meitat del
segle XX; reivindicacions de l’anonimat del vianant enfront de les racionalitzacions
jerarquitzadores amb què es legitimen discriminacions ben visibles als espais
públics; crítiques demolidores del discurs a favor de la tolerància com un
mitjà per afermar la perpetuació d’interpretacions i conductes estigmatitzadores;
i una incisiva anàlisi de la figura àmplia de “la dona pública” i el paper del
gènere en les relacions socials. Si el combat de la ciència per fer
intel·ligible en termes absoluts l’experiència del real està condemnat al
fracàs, també ho està –com sosté Delgado– la pretensió de polítics, arquitectes
i urbanistes d’ordenar, apaivagar, escamotejar i reprimir la imprevisibilitat
explosiva del rovell de l’ou de la societat: la seva trobada als carrers. Una
il·luminadora reflexió antropològica del tot plaent de llegir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada