PETICIÓ LIMINAR DE SENTIT
[AVUI, 27-IV-2001]
Gerard Horta
[Gitana Roc, Dolors Miquel. Llibres del Segle. Gaüses, 2000.]
Com a cinquena
remesa de l’eclèctica “Sèrie Culip de poetes”, dirigida per Manuel Costa-Pau,
Dolors Miquel (Lleida, 1960) veu publicat el seu sisè llibre. Del pas de l’autora
per Columna en brollà el 1990 El vent i
la casa tancada i, el 1992, Maruja
Reyes sóc jo. Sis anys després aparegué Llibre
dels homes (Ed. 62), i el 1999 Transgredior (Arola) i Haikús del camioner (magnífic malgrat
que no hi ha cap haikú, vegeu l’AVUI
del 2-XII-1999; també dins Ed. 62-Empúries). Al nou poemari, hi ha cap al final
diverses il·lustracions de Víctor Nik, algunes d’elles impactantment precioses,
i un text de Carles Hac Mor que interpel·la el procés inaturable de la
socialització de la bogeria, caracteritzat per la intenció de fiscalitzar i
fitxar dins ordinadors policíacs una realitat mal reduïda a l’aparent. La
qualitat de les aportacions d’Hac Mor i Nik demana de conèixer-les abans
d’endinsar-se al principi del llibre, ja que ens empenyen al punt a partir del
qual afrontar l’obra dolorsiana, emparada per autopresentacions, una explicació
del que llegirem i una dedicatòria abans de l’índex, tot plegat envoltat d’un
doll de citacions en què el bon Llull reapareix sempre.
Què és Gitana Roc? D’una banda, l’autora
aclareix que el cos n’és una carta d’amor: el destinatari l’elogià en termes
“literaris”, i d’aquí en sortí el poema adolorit; de l’altra, és l’explicitació
que la poetessa ha passat de posar-se en l’esperit del camioner a posar-se en
el de la gitana de fetge ferit –foragitant novament el “no jo en tu, sinó tu en
mi” dels Evangelis–.
De pors i terrors
El poema gitanero
neix de l’angoixa, car la marxa del destí no respon ni a les expectatives
miquelianes ni a les dels carrerons de la història, la qual cosa emprenya
l’autora, que als temps fràgils restarà atemorida. Això la du a prendre
consciència sobre els efectes paral·litzadors de la por. En evocar W. Benjamin
i els seus textos entorn del terror com a lloc comú, M. Taussig escriví: “Tot
el nostre sistema de representació es troba sota estat de setge. Que potser
podia ser d’una altra manera?” E. Burke, al segle XVIII, ens n’havia ofert la
resposta: “Cap passió roba a la ment la seva capacitat de raciocini o d’acció
amb tanta eficàcia com el terror [...]. Perquè les coses esdevinguin
amenaçadores en general, cal la foscor.” Només la foscor, però, explica la
necessitat del viatge al fons de la nit. Aquesta religió és l’experiència de
l’existència, prové del silenci i abraça llindars, vertígens i abismes: és on
viuen els gitanos catalans del món.
La carta esdevé el
que devia ser únic poema, tanmateix aquest ha quedat fragmentat, de manera que
una vegada petat en tantes pàgines com trossets en surten nombrosos poemes
canviants, i això creiem que modifica els efectes que el torrent dels mots tot
ell continu hauria generat sobre el lector. Al llibre anterior, el seguit de
tres versets de cada composició creava un conjunt compacte, amb moments
esplèndids, reeixits i sostinguts des de la contenció de fer una peça tan seca
i curta com potent. En aquest llibre no hi ha dibuixets de camions, ara el que
hi papalloneja són jocs de paraules, exploracions de sons i els estirabots
habituals: si n’és el cos una carta d’amor o per ventura de miratge desesperat,
llavors l’ànima cal trobar-la entre reflexos esbiaixats i espais en blanc (és
de l’invisible d’on prové el territori poètic).
Tractem d’un
aiguabarreig, d’un poemari calidoscòpic i versàtil: magnífic pels trobadors;
per Jesucrist, text sobre el desamor fet des del desamor i des de la necessitat
de ser estimada, malauradament més poderosa que la necessitat d’estimar; pels
hipotecats, la transferència d’una possessió cercant un lloc al prestatge de
l’univers; pels penjats, pàgines com la 69 i una pileta d’altres...
Gitana Roc –entre el Llibre dels homes i els Haikús...–
reafirma la virtut de la poesia de Miquel, ja que repta amb valentia
l’adotzenament dels reculls buits i ridículs que ens asfixien. Si el carrer
revisita sense parar la memòria col·lectiva, si el silenci només pot ser
sorollós des del silenci i si és el crit el que assassina l’ocell, anunciem
l’arribada del dia en què la dea, la gitana, la vaca transhumant afectada
d’encefalopatia espongiforme, el camioner, seran
des de dintre per comptes d’errar cap enfora defugint les tenebres. Aleshores
les futures lletres miquelianes es convertiran en l’encarnació de la rajadora
de llum, la que reparteix xocolata fins i tot entre els homes –ells... tan
malvats–. Fet i fet, val la pena animar-se a llegir aquesta poetessa, pel que
ha escrit i pel que albirem que vindrà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada