CALAF: CACIQUISME O CANVI?
Als darrers mesos he viscut el privilegi que un col·lega i company
pel qual fico la mà al foc m’anés explicant el procés històric del caciquisme a Calaf, i la instrumentalització
del poder polític municipal que s’ha produït sota la transició per part de les
famílies riques del poble, les mateixes que històricament han ocupat els
governs de l’Ajuntament –bé directament, bé indirectament a través de servents
polítics, homes o dones de palla–.
Com em deia un altre col·lega i company aquest hivern a Mindelo, “Pueblo pequeño, infierno grande”. Hi
remetia per la reverberació de les lògiques feudals en contextos rurals, en què
els dispositius de dominació i control social s’esdevenen d’una manera implacable. Enfront de les xarxes clientelars organitzades per
les famílies benestants dels pobles, la història contemporània s’ha perpetuat
un cop i un altre a través de massa experiències construïdes a còpia de silencis i d’acotar el cap per evitar ser objecte
de represàlies polítiques i econòmiques: el poble menut ha viscut la imposició
sense gaires alternatives a l’hora d’organitzar una resposta política o, de
vegades, merament cultural des d’àmbits associatius.
El trànsit de la dictadura franquista al període llarg del
tardofranquisme en què estem immergits va veure des de la fi dels setanta el
transbordament d’una part considerable del poder municipal franquista a
organitzacions com CiU. I és cert que la vida col·lectiva als pobles del nostre país s’ha
transformat, i molt, al llarg d’aquestes dècades; tanmateix, les estructures
socials associades a les divisions i les segregacions de classe continuen ben vives en un nombre elevadíssim
de viles.
L’altre dia vaig ser convidat a títol personal per la meva gent
companya del Grup d’Independents per Calaf. Hi vaig conèixer una part
significativa de l’espectre social bellugadís d’aquest poble, unes persones que als anys
noranta van tombar la inèrcia històrica dels governants a fi de dotar Calaf de
serveis bàsics elementals en el camp de l’educació, la sanitat i els serveis
socials: hi reeixiren. Els contextos econòmics i els canvis demogràfics, i una passivitat
generalitzada per part de les generacions més joves tant com l’exili econòmic
forçat han conduït, a les últimes legislatures, a la perpetuació de l’exercici
del poder municipal sota el control de les famílies de sempre. Més enllà d’un
deute municipal imponent i de la manca de resolució de problemes socials que
afecten greument la majoria social treballadora de Calaf, enguany som davant
d’un enfrontament polític en què es reconeixen amb claredat els antagonismes de classe.
El vell poder del caciquisme tapa les seves vergonyes amb la senyera, com ha succeït
sempre i en marcs socials diversos; alhora, la candidatura propera a ERC s’ha desdit sense
embuts de servir la necessitat del canvi a Calaf. En realitat, al poble molta gent anomena aquesta
candidatura com a CiU-2, ja que l’encapçala un exassessor de Salvador
Esteve –president de la
Diputació de Barcelona i alcalde de Martorell, amb afers per
resoldre amb la justícia per presumpte tràfic d’influències– que, en vista de
la possibilitat de quedar-se sense feina a Martorell, apareix aquí encapçalant
la llista proERC.
Fotomuntatge
contra el continuisme.
Com que la gent del GIC integra al seu programa electoral i en el seu
projecte d’acció col·lectiva participativa les dimensions fal·laçment
segregades com a “social” i “nacional”, això em condueix a expressar el meu
suport explícit als companys i les companyes del GIC. No n’hi ha prou amb un
procés electoral per tombar el caciquisme, però disposar dels recursos del
poble en benefici del poble sí que és a l’abast del veïnat de Calaf. L’altre
dia vaig conèixer molta de la seva gent, joves i grans, amb històries de lluita
complicades i amb una honestedat a prova de bombes per aconseguir capgirar
tantes dominacions obscures que han servit les velles elits. Des d’aquí els
vull transmetre una abraçada, i encoratjar-los a no defallir i a prosseguir
aquest esforç perquè la dignitat de la gent treballadora de Calaf –amb un dels
percentatges de desocupació més elevats d’Europa (segons l’Idescat, a Calaf,
amb una població activa de poc menys de 1.900 persones, n’hi ha gairebé 700 sense feina, un 36%)– pugui realitzar-se i pugui tirar endavant d’una
manera coratjosament transformadora.
Caciquisme o canvi? Som-hi doncs!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada