Retrat de Felip Cid
(obra del seu fill gran, David Cid).
Avui
ha mort en Felip Cid. Amb una abraçada per a ell i per al meu company Mixo, la
mare i tota la família.
A continuació, la ressenya d’un llibre excepcional.
BATALLES PERDUDES, GUERRA INACABADA
[AVUI, 11-I-2001]
Gerard Horta
[AVUI, 11-I-2001]
Gerard Horta
[Memòries inútils, Felip Cid. Editorial Afers. Catarroja-Barcelona,
2000.]
La perversió sobre
la qual s’ensorren els pilars de la civilització europea n’ha convertit els
fills en éssers més disposats a amagar-se de la vida que no pas a
endinsar-s’hi. En automemoritzar-se, les patums recorren a mostrar-se des de
valors consensuats com a “positius”, connotadors d’estatus simbòlics
glorificats. No és el cas de Felip Cid.
Fent honor a la
seva pròpia visió sobre la vida, i de retop a la tasca silenciosa i contínua
d’Afers, Cid ens ofereix la mena de relat que tot lector interessat a
comprendre una societat i un temps demana quan obre un llibre de memòries. Som
davant d’un científic amb cor i amb cervell,
catedràtic d’història de la medicina a la UAB, fundador el 1979 del Museu d’Història de la Medicina, escriptor d’una
amplíssima obra acadèmica i autor de tres poemaris (referir-ne tantes dades es
cruspeix l’espai).
A partir d’una
expressió lingüística tan treballada com desacomplexada, molt més rica i
coherent que la de tants escriptors i guionistes professionals –i inútils–, Cid
recorre el passat amb lucidesa, tendrament i alhora amb una mala bava incisiva
i sarcàstica. Si tota crònica humana és una narració del dolor –no ho diem per
flagel·lar-nos–, i si sota aquest paisatge Cid és un més dels que podria
afirmar que el seu regne no és d’aquest món, el relat que n’ha de sortir ha de
ser obligadament dur, duríssim. A la infantesa, les estades fora de la ciutat,
els bombardejos, la barbàrie i la destrucció, el dolor de la guerra, la visita
al pare a l’hospital militar, l’oncle mort, una postguerra col·lectiva
desconsolada feta de fam, cansament, prohibicions i solituds. A l’adolescència,
les topades, la percepció bellíssima de les estacions, el professor mort
sobtadament en una misèrrima pensió prop del port, el descobriment de l’univers
universitari. I una pluja de monges i capellanada feixista, falangistes i
militars, feligreses pomposes i “senyors” que de la medicina en fan guany, les
misèries de les empreses farmacèutiques, els hospitals tètrics, una acadèmia
classista i fascinerosa, toreros i futbolistes i àrbitres i directius i
culturistes, una moralitat franquista reduïda a amagar el penis, les
espanyolades de la
Inquisició i els productes nord-americans esbombant etnocidis
en forma de western... cares canviants del terrorisme.
Mirades punyents
Des de la maduresa
i l’experiència al món cultural, a la segona Universitat Autònoma, a la tasca
museològica, el paisatge no se’ns mostra desolador immotivadament: el present
ve d’on ve. Entre trepes i tifes pudentes, resseguim tons foscos pertot. Com
assenyala l’autor, el franquisme féu aflorar les misèries, les arbitrarietats i
les desorientacions de la societat catalana. Des d’autoritarismes i mediocritats,
els àmbits de la “producció cultural” reflecteixen aquesta realitat. La
virulència crítica de Cid és severa, amb raó: no se salven ni “esquerrans” més
elitistes que ningú, ni “patriotes” més explotadors que ningú, ni “poetes” més
narcisistes que ningú. En realitat, Cid és sobrer de sensibilitat per
adonar-se’n. Pel llibre s’hi van desplaçant la immensa majoria dels noms de la
poesia i la prosa catalanes contemporànies, i no hi ha pedestal que suporti les
nobles i veraces sacsejades cidianes. És impossible encabir els noms que surten
i el que se n’explica, ara bé: anhelem que aquestes memòries substitueixin una
pila de manuals sobre els vaivens socioculturals i històrics del país. La
racionalitat és, necessàriament, corrosiva.
Els moviments anímics de Cid són
sincers, som davant una obra de què s’aprèn: si la dolçor s’agermana amb la
inclemència és perquè malgrat els intents d’esclafar les paradoxes, aquestes
signifiquen l’única cosa que ens pot permetre entendre’ns i avançar. Tant de bo
aquest llibre formidable sigui llegit i rellegit, ja que el plaer del
coneixement s’hi dóna des del compromís de l’esperit lliure i un treball
literari agraït que acull respecte per la memòria dels marginats i pel reconeixement
dels amics. Cid esclafa les duplicitats de “mecenetes”, polítics, acadèmics i
literats de fira: llegint-lo, l’empenyem a denunciar falsedats i reconeixem les
senderes sagnants de la consciència d’un “anarquista líric”, culte i honest en
terra de guerres inacabades i clarobscurs despietats. Metge, editor, científic,
pedagog, lletraferit, pare del vergonyosament assassinat Museu d’Història de la
Medicina, ciutadà discrepant, l’estrany no és en Felip Cid ni la Margarida que
l’acompanya, sinó un món d’estructures marcides. Tots els seus combats els fem
nostres: tal com dringa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada