HUMOR NEGRE, CONDECORACIONS MILITARS BLANQUES
[AVUI, 13-IV-2001]
Gerard Horta
[Pallassos i monstres, Albert Sánchez. La Campana. Barcelona, 2000.]
Dins una obra
excepcional de l’antropòleg Peter Worsley sobre els cultes “cargo” a Melanèsia
(Al son de la trompeta final, 1967),
trobem la citació d’un llibre de Douglas Oliver en què aquest es refereix a
l’antiga administració colonial francesa i britànica de les Noves Hèbrides, que
compartien un tribunal conjunt el primer president del qual fou nomenat pel rei
de la monarquia borbònica espanyola. El president del tribunal “era
veritablement neutral, ja que entenia poc francès, menys anglès i gens de
melanesi; si bé això no significava un obstacle especial, perquè també era
sord”.
En un planeta on
succeeix això, llibres formidables com el d’aquest altre antropòleg i escriptor,
Albert Sánchez, haurien de solcar els oceans bibliotecaris per il·luminar la
infinitat de zones fosques que ens entretzenem a ocultar. De fet, atesa la
inutilitat absoluta dels antropòlegs en societats que no volen saber res de si
mateixes, el consol de Sánchez és que disposa de prou matèria per morir
escrivint fins a la indigència final. Pallassos
i monstres és un compendi de virtuts que el lector reconeix de seguida.
Primerament, per la claredat amb què des de la sàtira es mostra l’acció
terrible d’uns homes i uns estats sobre poblacions esclafades en nom de la mena
d’espectacles que serveixen perquè Occident afirmi la seva potestat “moral” de
dirigir els designis de l’eufemísticament estigmatitzat “Tercer Món” (les
excolònies blanques, per entendre’ns). En segon terme, a l’obra s’hi
desmenteixen estats perceptius vinculats a una simplicitat interpretativa
obstinada a considerar que un home de pell negra és “bo” pel mer fet distintiu
de l’obscura pigmentació, alhora que es destapa la condició literalment
monstruosa de la humanitat, lluny de la tramposa frontera que divideix el món
entre éssers “bons” i “monstruosos”: el cel i l’infern són dins de cada humà.
En tercer lloc, l’autor denuncia el suport actiu o passiu dels estats
occidentals als vuit dictadors africans en què l’estudi se centra (igual que el
fet de no intervenir en un conflicte, el silenciament i la desinformació dels
processos socials implica un suport evident a tot status quo). Qui ha fet costat als Idi Amin Dada, Kamuzu Banda,
Mobutu Sese Seco, Sékou Touré, Haile Selassie i a Macías i Obiang Nguema? Seria
una frivolitat rememorar als ajuts del genocida règim franquista als criminals
tirans de Guinea Equatorial si no fos perquè els governs successius d’UCD, el
PSOE i el PP els han perpetuat sense escrúpols. Els Melitón Manzanas d’avui
tenen altres noms i complicitats. El relat que en fa Sánchez és molt més que
tragicòmic.
Societats sota sospita
Etnografiar
l’horror contemporani demanaria una tremenda energia, temps i un cor fort. En
el cas del ric i justament per això espoliadíssim continent africà, la
possibilitat de recórrer els túnels que uneixen el Marroc amb l’Àfrica del Sud
esdevindria un sol fragment del cristall romput terraqüi, i cada reflex
revelaria la distància insalvable que separa l’imaginari generat pels dirigents
polítics i els propagandistes comunicatius de la realitat última que els
governats han de suportar penosament. Sobre la crueltat paroxística d’aquest panorama
Sánchez ha construït un treball delirant. Travessar bassals de sang exigeix
adaptacions distintes d’acord amb tarannàs diversos: l’operació de trinxar amb
minuciositat els fonaments de la hipocresia, si no de la pura demència, exigeix
–per més que s’efectuï des del sarcasme– la companyia d’un àngel de la guarda.
El nostre antropòleg despulla amb genialitat ficcions sepulcrals de gent
emmalaltida pel poder, sàdica, sostinguda per les misèries dels colonitzadors.
Malgrat l’humor
negre, trepidant, àcid, corrosiu, salvatge i despietat que acanala sense embuts
les pàgines de cap a peus, s’hi entreveu que el que es narra no respon a una
recreació de l’apocalipsi (el de Coppola o el de sant Joan, ja tant se val) com
a pròleg de nous ordres socials que esmorteeixin la magnitud del dolor, ni
tampoc a l’anunciació d’un paradís que es realitzarà ja, aviat, demà a tot
estirar. No. Mentre uns envien capses de tiretes a l’Àfrica i altres munten
congressos “antiliberalistes” a Chiapas a l’agost, que és quan els blancs fan
vacances, els mateixos estats europeus que ingressen diners a les ONG omplen
d’enginys d’assassinat i tortura els magatzems obscens de les elits africanes i
n’ensinistren els batallons de la mort. En tractar de l’amistançament entre el
progrés occidental i la psicopatia del poder a l’Àfrica (o a l’inrevés), Pallassos i monstres s’eleva com un
referent imprescindible.
Sánchez ha
escrutat sobre el terreny les esferes africanes, i com a combatent contra
l’escabrosa literaturització mediàtica de la pantomima mereix que se’l
llegeixi, pel coneixement, la justícia i l’esperit crític del lector. En
realitat, fem tard en tots els aspectes. Obviarem l’existència de galeries dels
horrors aquí. L’autor vincla els protagonistes biografiats amb, entre altres, De
Gaulle, Giscard d’Estaing, Emmanuel de Liechtenstein, la Commomwealth,
Miterrand, González, Castro, George Bush (pare), Pierre Mauroy, el Vaticà, el
Banc Mundial, multinacionals com la petroliera Elf, les diplomàcies faedores de
la impunitat. A escala galàctica, som només un planeta ferit amb la planyívola
remor de fons dels dessagnats: no és gens agradable constatar que els monstres
occidentals i els africans s’ajuden entre si. La condemna de l’antropòleg és
l’única raó d’una intrepidesa decidida a revoltar-se contra l’amnèsia i la
farsa.
Miterrand,
Craxi, González. Protagonistes actius del procés colonial
dels estats i les corporacions occidentals.
dels estats i les corporacions occidentals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada